کد خبر: ۴۴۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵ 22 June 2017
تابناک /  رئیس اتحادیه صنف برنج فروشان رشت امروز گفت : در ۲ ماه اخیر قیمت ارقام بومی برنج در بازارهای گیلان حدود ۳۰ درصد ، شلتوک خشک و شلتوک تر ۵۰ درصد افزایش یافته است.
 
آقای محمدی پویا با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلان  افزود : در زمان کنونی قیمت هر کیلو برنج رقم هاشمی درجه یک در بازارهای گیلان  ۱۰۷ هزار ریال و درجه ۲، ۹۶ هزار ریال – علی کاظمی درجه یک ۹۴ هزار ریال و درجه ۲ ،۸۵ هزار ریال و دم سیاه درجه یک ۱۴۰ هزار ریال و درجه ۲، ۱۲۰ هزار ریال است.
 
وی گفت : قیمت شلتوک خشک هم در بازارهای گیلان ۶۰ هزار ریال و شلتوک تر نیز ۵۰ هزار ریال است.
 
درحالیکه با آغاز برداشت برنج در گیلان در اواخر تیرماه و آمدن برنج های تازه به بازار ، شهروندان انتظار داشتند قیمت برنج در بازارها در سراشیبی قرار گیرد و یا دست کم ثابت بماند ، اما قیمت این محصول کشاورزی استراتژیک ایران گران شده است.
رئیس اتحادیه صنف برنج فروشان رشت ، علت گران شدن قیمت برنج در بازارهای گیلان را کاهش تولید ، کمبود عرضه برنج در بازارها و افزایش تقاضا  برای مصرف برنج ایرانی اعلام کرد.
آقای محمدی پویا با بیان اینکه  دلال ها ، عده ای از بنکداران و صاحبان شالیکوبی ها شلتوک های شالیکاران گیلان را خریداری و انبار می کنند افزود :‌ این افراد قصد دارند شلتوک های خریداری شده را در زمان های خاصی به ویژه در ایام نوروز که تقاضا برای خرید و مصرف این محصول بیشتر می شود به برنج تبدیل کرده و در بازار عرضه کنند.
وی گفت : بیشتر شالیکاران هم به علت هزینه بر بودن حمل شلتوک به شالیکوبی ها و تبدیل آن به برنج ، از فروش شلتوک تولیدی شان به دلال ها استقبال می کنند.
در حالیکه رئیس اتحادیه برنج فروشان رشت برنامه ریزی عده ای سودجو برای احتکار شلتوک و برنج  را علت اصلی افزایش قیمت برنج می داند،  اما معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان نظر دیگری دارد.
آقای جهانساز ، علت این امر را تغییر ذائقه مردم برای مصرف برنج ایرانی بجای برنج وارداتی می داند.
وی گفت : بعلت اطلاع رسانی رسانه ها در خصوص احتمال آلوده بودن برنج های وارداتی در چند سال گذشته و همچنین کیفیت بهتر برنج های تولید داخل به دلیل داشتن عطر و بوی مطبوع تقاضا برای خرید و مصرف برنج ایرانی افزایش یافته و این امر موجب افزایش تدریجی قیمت این محصول در یک سال اخیر به ویژه سه ماه گذشته شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان کاهش تولید برنج در گیلان را تکذیب کرد  و گفت : تولید این محصول در گیلان امسال پنج درصد افزایش یافته است.
آقای  غریبی رئیس اتحادیه شالیکوبی های گیلان هم تغییر ذائقه شهروندان و خوش پخت بودن برنج ایرانی نسبت به برنج های خارجی را علت افزایش تقاضا و قیمت این محصول می داند.
شالیکاران گیلانی سالانه  بطور میانگین یک میلیون و ۱۰۰هزار تن شلتوک و ۷۵۰ هزار تن برنج تولید می کنند.
در گیلان دومین استان تولید کننده برنج در ایران ، بیشتر رقم های بومی برنج هاشمی  ، علی کاظمی و حسنی کشت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار