کد خبر: ۴۴۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۷ 19 June 2017
نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد، تاکید کرد که زنان تا همین ۳ سال پیش بدون هیچ مشکلی وارد ورزشگاه‌ها می‌شدند و با بیان این‌که نظرات همه نهادهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است، گفت: بنابر قانون ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به انتشار بیانیه شورای مرکزی حزب‌الله و جمع‌‌آوری امضای دانشجویان حزب‌اللهی برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرد: باتوجه به این‌که مجلس هم‌اکنون در تعطیلات به‌سر می‌برد و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه به شهرستان‌ها رفته‌اند، کمیسیون فرهنگی در این رابطه موضع‌گیری یا تصمیم‌گیری خاصی انجام نداده است.


هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد


او با این حال، با تاکید بر این‌که از ابتدا در جریان مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها بوده است، گفت: جلسات متعددی به‌عنوان نایب رییس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با وزارت ورزش و جوانان برگزار کردیم و این درحالی است که هیچ منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد.


نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استناد مخالفان ورود زنان به ورزشگاه به وصیت‌نامه حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد: کسانی که این بیانیه را امضاء کرده‌اند، در واقع گروهی از مردم هستند که با ورود زنان به ورزشگاه‌ها مخالف هستند و برای تایید ادعایشان به وصیت‌نامه حضرت امام استناد کرده‌اند. حال آن‌که بسیاری از شهروندان نیز با این مسئله موافق بوده و طبیعتاً می‌توانند به‌نوعی دیگر به وصیت‌نامه حضرت امام (ره) استناد کنند.


زنان تا همین ۳ سال پیش بدون هیچ مشکلی وارد ورزشگاه‌ها می‌شدند


نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال آن‌چه اهمیت دارد این است که در کاری که به‌طور مشترک با وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح انجام شد، تمامی موارد قانونی در این رابطه را درنظرگرفتیم و آن‌چه حائز اهمیت است، این است که زنان تا همین ۳ سال قبل بدون هیچ مشکلی وارد سالن‌های بستکبال و والیبال می‌شدند و هیچ منع قانونی هم وجود نداشت.


مشکلی برای ابراز نظرات مخالف وجود ندارد


او با بیان این‌که از ۳ سال قبل ورود زنان با مشکلاتی مواجه شده، یادآور شد: بر این اساس تلاش کردیم با نظر موافق مراجع ذی‌صلاح پیش ببریم و خوشبختانه این قدم‌های کوچک ابتدایی موفقیت‌آمیز بوده است.در این مورد که مردم نظرات مخالف خود را ابراز کنند، مشکلی وجود ندارد اما مراجع رسمی به هیچ عنوان مخالفتی با مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها نداشته است.


نظرات همه نهادهای فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوالی درباره روال طی شده در راستای تحقق مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: معمولاً مراجع قانونی تلاش می‌کنند، ابتدا نظرات را هم از قطب‌های دولتی و غیردولتی و هم از نهادهای مذهبی دریافت کنند و پس از آن‌که مطمئن شدند که مشکلی نیست، اقدام می‌کنند و خوشبختانه در این مورد تمامی این مراحل طی شده و هیچ نهاد قانونی و مذهبی نبوده که نادیده گرفته شود و نظرات همه قطب‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی دریافت شده است.


سیاوشی با بیان این‌که اقدام صورت‌گرفته نخستین گام بوده، خاطرنشان کرد: قطعاً باید در آینده بیش از این، به نظرات نهادهای سیاسی و مذهبی توجه کنیم.


او گفت: مسئله این است که هرکسی می‌تواند با استناد به بخشی از نظرات مقامات مسئول اهداف و انگیزه‌های خود را پیش ببرد و این رویکرد نه‌تنها در ایران، بلکه در تمامی کشورهای جهان مرسوم است.


تلاش برای ادامه روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها


نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این‌که گروهی از مردم تلاش می‌کنند، این مسئله را متوقف کنند، باتوجه به نظر مساعدی که نهادهای مختلف به این مسئله داشته و آن‌را حق زنانی می‌دانند که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، تلاش خواهیم کرد روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها همچنان پیش برود؛ چرا که این مسئله نه منع قانونی دارد و نه منع شرعی!


درنظر گرفتن مسیرهای جداگانه برای ورود و خروج زنان در ورزشگاه‌ها


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم یادآور شد: وزارت ورزش به‌عنوان نهادی که بیشترین سهم را داشته و همچنین دیگر نهادهای تصمیم‌گیر و تاثیرگذار تمام تلاش خود را انجام دادند که از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود و در این راستا، سعی کردیم تمام مسیرها، ویژه خانم‌ها باشد و درمورد مسائل جزئی‌تر نیز سعی شد امکانات محدودی که وجود دارد، برای خانم‌ها به‌صورت مجزا لحاظ شود و برخوردی میان زنان و مردان وجود نداشت که بخواهد منجر به بروز مشکلات شرعی شود و درحالی که در جامعه و کوچه و بازار به‌هرحال زنان و مردان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، در این مورد تلاش کردیم با درنظر گرفتن مسیرهای ورود و خروج جداگانه، مانع از بروز مشکلات احتمالی شویم.


بنابر قانون ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است


سیاوشی تصریح کرد: همیشه در قبال مسائل مربوط به زنان مقاومت‌هایی انجام می‌شود و دیگران این حق را برای خود قطعی می‌دانند که این حق را از زنان سلب کنند و این درحالی است که بنابر قانون ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است و بنابر هیچ قانونی نیز این حق از آن‌ها سلب نشده است.


نظارت بر نحوه حضور زنان در ورزشگاه‌ها


او در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا باتوجه به چند مورد اجرای این طرح، مشکل یا شکایتی ثبت شده، اعلام کرد: باتوجه به این‌که در نخستین مورد، در ورزشگاه حضور داشتم، از نزدیک شاهد بودم که هیچ مشکلی به‌وجود نیامد و در دفعات بعدی نیز با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، تعدادی از زنان خبرنگار در ورزشگاه حاضر شدند و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند و علاوه بر آن‌ها تعدادی از مسئولان مربوطه نیز در ورزشگاه حضور یافتند، و طی روزهای اخیر نظرات تمامی این افراد را دریافت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نخستین گام به‌خوبی طی شده است.


انتقاد موافقان و مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها


نایب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جالب اینجا است که بیشترین انتقاد ازسوی طرفداران حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطرح شد که می‌گفتند این حضور نمایشی و گزینشی بوده و حال که این انتقادها به پایان رسیده، مخالفان این مسئله وارد عرصه شده‌اند که البته تمامی این انتقادها طبیعی است و باید هر دو طرف را مدیریت کنیم اما آن‌چه حائز اهمیت این است که هیچ اقدام غیرقانونی انجام نشده است.


او در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت جامعه یا زنان حاضر در ورزشگاه‌ها، چه تدابیری اندیشیده شده، گفت: آن‌چه ما شاهد بودیم، مسئله حفاظت و حراست دقیق مسئولان ورزشگاه بود و تعداد زیادی از ماموران حفاظت و حراست ورزشگاه با حضورد در بخش مربوط به زنان، تلاش کردند حداکثر امنیت تامین شود.


ابراز امیدواری نسبت به تداوم حضور امن زنان در ورزشگاه‌ها


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: امیدوارم این همکاری‌ها باتوجه به مخالفت‌خوانی‌هایی که صورت گرفته، به شکلی اساسی درنظر گرفته شود تا ان‌شاءالله حضور زنان در این اماکن در کمال امنیت ادامه پیدا کند.


ضربه به امنیت یک زن، امنیت جامعه را خدشه‌دار می‌کند


سیاوشی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد دستگاه‌های امنیتی کشور و دولت متولی این امر هستند و باید حداکثر امنیت را برای زنان تامین کنند. به هر حال تمامی این افراد حامی امنیت جامعه هستند و قطعاً اگر به امنیت یک زن ضربه وارد شود، امنیت جامعه نیز خدشه‌دار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار