کد خبر: ۴۴۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳ 17 June 2017
جلسه ضیافت افطار رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه گرچه دعوت به اعتدال و عبور از فضای تبلیغات انتخاباتی بود، لیکن روحانی بازهم به عادت مألوف منتقدان دولت را عده‌ای تندرو و دشنام گو توصیف کرد که ناسزاها و دشنام‌های خود را انقلابی‌گری توصیف می‌کنند.

روحانی مدعی شد: بی‌تردید دولت یازدهم مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب بوده است. او همگان را توصیه کرد که باید از گذشته عبور کنیم، به آینده بنگریم و به جای رقابت‌های دیروز به اهداف ملی بیندیشیم. سخن حقی که بیش از هرکس مخاطب آن خود ایشان هستند چراکه طی چند سال گذشته، هم او بود که از دولت‌های نهم و دهم تصویری سیاه و ویرانگر برای ملت ترسیم کرد و در جریان رقابت‌های انتخاباتی امسال نیز رقیب و در پاره‌ای موارد عملکرد نظام در ۳۸ سال گذشته را به بد‌ترین شکل ممکن تخریب کرد. رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، اظهار داشت: با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد.

 

 حضور مردم در انتخابات توطئه‌ها را نقش بر آب کرد

حسن روحانی در این مراسم ضمن تشبیه کار در عرصه رسانه به کار پیامبری، رسانه داری را امری مقدس دانست و از رسانه‌ها خواست بر اساس گفته‌های قرآن کریم، امین باشند و فقط واقعیت‌ها و حقایق جامعه را به مردم ابلاغ کنند.  
وی سپس به بیان مصادیق این گفته خود پرداخت و به واقعه غدیر و نقش مهم رسانه در این امر اشاره کرد: «پیامبر‌(ص) در همان روز غدیر به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کردند و فرمودند همه آنهایی که در اینجا حضور دارید موظف هستید تا حادثه امروز را به کسانی که در اینجا حضور ندارند ابلاغ کنید و برسانید.»
 رئیس‌جمهور ابلاغ پیام‌های اصلی دین، تاریخ، ملت، انقلاب و اهداف نظام اسلامی را وظیفه همگان دانست و در خصوص وظایف رسانه‌ها چنین گفت: «رسانه سازنده خبر نیست، رسانه ابلاغ کننده حقیقت است و این وظیفه سنگینی است.» وی در ادامه سخنان خود به انتخابات ۲۹ اردیبهشت اشاره کرد و در این خصوص عنوان کرد که روزهای انتخابات روزهای بسیار مهمی برای کشور و عید سیاسی و روزها و شب‌های قدر ملت ایران بود.

 

 مردم ایران قدر، آینده و سرنوشت خود را با حضور در کنار صندوق‌های رأی رقم زدند.  

حسن روحانی همچنین به تمجید از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی پرداخت و عنوان کرد که حضور گسترده مردم در انتخابات در حساس‌ترین موقعیت منطقه‌ای، تاریخی و جهانی روی داد یعنی در شرایطی که غرب به دنبال فشار جدید به ایران بود و برخی‌ در منطقه اجتماع کرده بودند تا پیام تهدید را به ملت ما بدهند و اربابان، دستورهای جدیدی را به تروریست‌های منطقه داده بودند که حتماً باید تهران را ناامن کنید اما مردم ایران با حضور پرشور خود همه این توطئه‌ها را نقش بر آب کردند.
  دولت یازدهم؛ مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب!
رئیس‌جمهور منتخب سپس دولت یازدهم که در آخرین روزهای خود به سر می‌برد را مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب خواند و از همگان خواست تا در شرایط امروز بیشتر به آینده و نه گذشته و به اهداف ملی و نه رقابت‌های دیروز نگاه کنند.
رئیس‌جمهور منتخب با پیش کشیدن موضوع انتخابات، به پیشواز بازخوانی عملکرد رسانه‌ها در ایام انتخابات رفت. بر همین اساس روحانی دولت را نماینده مردم ایران دانست و در خصوص عملکرد رسانه‌ها چنین گفت: «بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های دولت چیزی جز بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های ملت نیست. دولت چیزی نیست جز نماینده مردم و یکی از اشتباهاتی که رسانه‌ها باید تصحیح کنند، این است که گفته می‌شود مثلاً این آقا وکیل الدوله است یا این رسانه، رسانه طرفدار دولت است. در حالی که دولت همان نماینده ملت است.» وی سپس انتخابات ریاست جمهوری را تنها انتخاباتی عنوان کرد که هر چهار سال و در سطح ملی برگزار می‌شود و بر اساس همین واقعیت کسی که انتخاب می‌شود رئیس «جمهور» «همه مردم» است و باید مجری وظایفی باشد که قانون اساسی بر دوش او گذاشته است.

 

 انتقاد همچون نمک است

روحانی همچنین بار دیگر اصل انتقاد را بسیار سازنده و مفید دانست و آن را همانند نمک برای غذا معرفی اما تأکید کرد که «همه غذا که نباید از نمک تشکیل شود بلکه باید اصل اخبار و واقعیت‌ها را نیز به مردم گفت. انتقاد واقعی و سازنده یعنی اینکه واقعیتی را برای مردم توضیح دهیم و مثلاً به مردم بگوییم در تولید گندم خودکفا شدیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم. انتقاد سازنده لازم است، اما مثلاً بگوییم در حالی که در سال ۹۲ روزانه ۶ میلیون لیتر گازوئیل وارد می‌کردیم، امروز روزانه ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل صادر می‌کنیم و برنامه داریم که این میزان سال آینده به ۲۰ میلیون لیتر برسد. بگوییم در حال رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین هستیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم.» رئیس‌جمهور منتخب در ادامه این بحث از رسانه هایی که ادای وظیفه کردند سپاسگزاری کرد و از رسانه هایی که به اعتقاد او مسیرشان دقیق نبوده خواست تا «حالا که انتخابات تمام شد، دولت یازدهم هم تمام شد و می‌خواهیم وارد دولت دوازدهم شویم، بیایید کمک کنید با یک فضای جدید وارد این عرصه شویم. لحن‌ها را دوستانه و برادرانه‌تر کنیم.»

 

 فحش ندهید

حسن روحانی در قسمت پایانی سخنان خود که همزمان با شب قدر بود به تأثیر تبلیغات ناصحیح بر چهره امیرالمؤمنین(ع)‌اشاره و عنوان کرد که «تبلیغات ناصحیح می‌تواند واقعیت این چهره را که سراسر حق و عدل است، مخدوش کند و به ما می‌آموزد که تبلیغات ناصحیح کاری می‌کند که مردم روبه‌روی امیرالمؤمنین (ع) در جمل و صفین و نهروان می‌ایستند.» وی سپس چنین عنوان کرد: «این نشان می‌دهد امروز رسالت سنگینی بر عهده ماست، البته مردم در ایام انتخابات و در شکل شهروند خبرنگار به صحنه آمدند، لذا اگر رسانه هایی که در مسیر حق حرکت می‌کردند، تنها بودند ما در انتخابات موفق نبودیم.» روحانی با طرح این سؤال که «چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم» قسم خورد که «با لحن تند به جایی نمی‌رسیم و والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد.»
او سپس مصداقی از اعتدال را چنین بیان کرد: «امام خمینی (ره) هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می‌گفت بروند جلوی ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می‌شد اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.»
روحانی در پایان با حالتی برافروخته تلویحا انتقاد برخی رسانه‌ها را فحش قلمداد کرد و گفت: «امیرالمؤمنین(ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می‌دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی‌خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی(ع) می‌دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می‌دانیم و ناسزا‌گویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمؤمنین (ع) و پیامبر
 اکرم (ص) است، عمار و یاسر است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار