کد خبر: ۴۴۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹ 17 June 2017
در تاریخ ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار در تاریخ خود برای دو دوره متوالی جواز حضور در مرحله پایانی مسابقات جام جهانی را کسب کرد و حالا نگاه آنها به اولین حضورشان و راهیابی در مرحله حذفی مسابقات جام جهانی است.

خیلی به نیمه‌شب نمانده بود که بازیکنان تیم ملی ایران در پی پیروزی ۲ بر صفر برابر ازبکستان در ورزشگاه نمادین آزادی تهران، کارلوس کی‌روش را روی دستان خود بالا و پایین انداختند. این بابت به رسمیت شناختن کارزار فوق‌العاده تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ و تبدیل شدن به دومین تیم – بعد از برزیل- که جواز حضور در مرحله پایانی جام جهانی روسیه را دریافت می‌کند.

کارلوس کی‌روش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ESPN» در تمجید از جوی که در روز بازی با ازبکستان در ورزشگاه آزادی حاکم بود، گفت: «جو و هیجان هواداران فوق‌العاده بود.»

ایران شایسته صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ و در مرحله سوم انتخابی جام جهانی کاملاً بر اوضاع مسلط بود و کار را در حالی که دو بازی از ۱۰ بازی‌اش باقی مانده بود، به پایان برد. نه‌تنها ایران در این مرحله شکست نخورد، بلکه هیچ‌کس هم نتوانست از خط دفاعی تیم ملی رخته کند و به گل برسد. شاید تأثیرگذارترین بازی ایران همانطور که همه ما می‌دانیم، پیروزی خانگی برابر ازبکستان بود که کافی بود تیم ملی بلیت سفر به روسیه را به دست آورد و همه انتظار چنین اتفاقی را داشتند. این تیم هم همین کار را کرد.

سرمربی ایران تصریح کرد: «سعی کردیم به جام جهانی فکر نکرده و در یک بازی به دو چیز فکر نکنیم. ما می‌خواستیم تنها روی بازی با ازبکستان تمرکز کنیم و تنها به فکر پیروزی و کسب سه امتیاز بودیم. شکی نداشتیم که تیم برتر زمین بودیم و خوشبختانه بازی‌مان را با برد به پایان بردیم. در فوتبال یک تیم نیاز به برد دارد و در آن بازی ما تیم پیروزی میدان بودیم.»

پس از چهار سال که ایران در رده‌بندی فیفا، بهترین تیم آسیایی است، کمتر کسی است که بخواهد در مورد اینکه ایران بهترین تیم در زمین است، بحث کند، یکی از قدرت‌های سنتی فوتبال آسیا که در دو دوره متوالی انتخابی جام جهانی خوش درخشید.

سرمربی پیشین رئال مادرید اظهار داشت: «من فکر می‌کنم، صادقانه باید بگویم که دو رقابت در آسیا داریم. ستاره‌ها و رقابت واقعی. از جنبه داده‌ها، آمار نشان می‌دهد که ما تیم اول آسیا هستیم و شکی هم از این بابت نیست. ما در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی یک گل هم نخوردیم، شکستی متحمل نشدیم و در حالی که دو بازی دیگر در پیش داریم، صعودمان را به جام جهانی قطعی کردیم.»

وی افزود: «روی هم رفته اما نسبت به سطح اول فوتبال بین‌المللی هنوز فاصله داریم. من بر این باورم که کره جنوبی و ژاپن هنوز یک گام از ما جلوتر هستند. آنها تجربه بیشتری نسبت به ما دارند و فوتبال‌شان به استاندارد فوتبال اروپا نزدیکتر است. این فاصله‌ای است که ما باید در فرایند آماده‌سازی خود، آن را کمتر کنیم.»

آماده سازی برای جام جهانی ۲۰۱۸ کلیدی است و هنوز یک‌سال تا شروع این مسابقات باقی مانده است. در گذشته، ایران مشکلاتی در زمینه تدارک اردوهای تدارکاتی و بازی‌های دوستانه داشته و با حسرت بازی‌های رقبای آسیایی خود در سطح جهان را تماشا می‌کرد.

کی‌روش تأکید کرد: «خیلی‌ها ارزش کاری که ما برای صعود به جام ۲۰۱۸ کردیم را به درستی و آنطور که شایسته‌اش بودیم، درک نکردند. سخت است که بخواهیم مشکل خود را به جهانیان توضیح دهیم و سخت است که بخواهیم جایی برای تمرین و یا تیم‌هایی را برای بازی (دوستانه) پیدا کنیم.»

کارلوس کی‌روش در این ۶ سال اخیر بارها بحث و جدل‌هایی با فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه‌های مختلف ایران داشته است. حالا او در این ۱۲ ماه باقی مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۱۸ حمایتی همه جانبه می‌خواهد.

او در این باره گفت: «سعی خواهم کرد از بیانیه‌ای مشابه بیانیه‌ای که رئیس جمهور سرشناس و بزرگ ایران داد، استفاده کنم که گفت: پرسش این نیست که تیم ملی چه کاری می‌تواند برای ایران کند، بلکه ایران چه کاری می‌تواند برای تیم ملی کند.»

سرمربی تیم ملی اظهار داشت: «به منظور صعود از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸، نیاز به حمایت مالی و زیرساخت‌ها برای تدارک کمپ‌های تمرینی و بازی‌های دوستانه داریم. اگر این کار را نکنیم، نتایج دچار افت خواهد شد و این چیزی نیست که هواداران ایران انتظارش را دارند و سزاوارش نیستند.»

سرمربی پیشین تیم ملی پرتغال خاطرنشان کرد: «اکنون زمان آن رسیده که بگوییم تیم ملی ایران هر کاری که می‌کند برای فوتبال ایران است، اکنون زمان آن است که مسئولان بر حمایت خود از این تیم بیفزایند. شور و شوق در تیم ملی هست و ما نیاز به اجرای برنامه‌های مختلف به منظور پیشرفت بازیکنان‌مان داریم. حدود ۲۶ تا ۳۰ سال گذشته ما در پرتغال بازیکنان خوبی را معرفی کردیم، اما در پرتغال نخوابیدیم و به تولید بازیکنان خوب ادامه دادیم. این چیزی است که ایران کم دارد، یک طرح جامع با زیرساخت‌ها و حمایت انفرادی.»

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، برنامه بعدی ایران صعود از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ خواهد بود. ایران پیش از این چهار دوره در مسابقات جام جهانی حضور داشته، اما هرگز موفق نشده از مرحله گروهی فراتر رود.

ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ عملکرد خوبی داشت، اما تفاوت تیم کنونی با آن تیم این است که ایران حالا تیمی بین المللی‌تر، با اعتماد به نفس‌تر و باثبات‌تر است. ستاره‌های جوانی همچون سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی که در حال حاضر در لیگ روسیه بازی می‌کنند، آماده رفتن به لیگ‌های بزرگ هستند تا رشد بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا که فعال و تأثیرگذار هستند را بسط و گسترش دهند.

کی‌روش در این باره گفت: «ما تیمی متشکل از ۲۶ بازیکن را شکل داده‌ایم و گزینه‌های زیادی در دسترس داریم. من سه دروازه‌بان، سه مدافع راست و غیره دارم. در جام جهانی ۲۰۱۸ می‌توانم به بازیکنانم استراحت بدهم و آنها را در عین حالی که در همان استاندارد نگه می‌دارم، برای بازی‌ها سرحال نگه دارم. این بدین خاطر است که بازیکنان ما فوق‌العاده هستند. در طول دوران مربیگری‌ام هرگز چنین بازیکنانی ندیده‌ام که اینطور از خودگذشتگی کنند.»

سرمربی پرتغالی تیم ملی صحبت‌های خود را این‌گونه جمع‌بندی کرد: «هدف و رویای من راهیابی با تیم ملی ایران به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۱۸ است. من در حال مبارزه با این بیماری رضایتمندی هستم. نباید به بودن در مرحله گروهی راضی باشیم، باید جاه‌طلب باشیم و بزرگ فکر کنیم. ما به عنوان توریست به روسیه نخواهیم رفت.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار