کد خبر: ۴۴۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵ 17 June 2017
تابناک گیلان / ديروز برخي خطيبان جمعه در خطبه‌هايشان به تبيين عبارت «آتش به اختيار» پرداختند. قم، مشهد، شيراز، اصفهان، گرگان، شهرکرد و... از جمله شهرهايي بودند که خطيبان جمعه آنها در مورد «آتش به اختيار» صحبت کردند. علاوه بر آنها، «سيدابراهيم رئيسي»، توليت آستان قدس، هم در اين مورد صحبت کرد.
 
حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدي، امام‌جمعه مشهد، گفته است كه آتش‌به‌اختياري خودسري نيست. ابراهيم رئيسي، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، هم آتش‌به‌اختياري را همان امربه‌معروف و نهي‌ازمنكر دانسته است.
 
به گزارش «انتخاب»، علم‌الهدي گفت: «اينکه مقام معظم رهبري فرمودند «آتش به اختيار» به معناي اين نيست که کسي خودسرانه عملي انجام دهد، مقام معظم رهبري نسبت به جوانان ولايي آن‌قدر اطمينان دارند که مي‌فرمايند شما بدون الهام از قرارگاه فرماندهي آتش به اختيار مي‌توانيد عمل کنيد زيرا هم دشمن را مي‌شناسيد و هم مي‌توانيد دشمن‌براندازي داشته باشيد. رزمنده افسر جنگ نرم آتش به اختيار است زيرا به همه‌چيزش اطمينان است. آتش به اختيار يعني منتظر کسي و جايي نباشيد. اين آتش به اختيار تعيين‌تکليف براي تمام دستگاه‌هاي مسئول، اعم از اجرائي و قضائي است».
او گفت: «اين کلمه معناي بسياري دارد و براي همه تعيين‌تکليف است. وقتي فرمانده از قرارگاه مي‌گويد «آتش به اختيار» يعني به همه‌چيز اين رزمنده اطمينان دارد و مي‌داند وي صف دشمن را عوضي نمي‌گيرد و در مقاومت کوتاه نمي‌آيد و مي‌داند اين رزمنده با ايمان و عقيده در خط براندازي دشمن قدم برمي‌دارد. آتش به اختيار به معناي خودسر عمل‌کردن نيست. با ابتکار در خط آرمان‌ها بايستيد و با دشمن نبرد کنيد».
به گزارش تسنيم، حجت‌الاسلام‌ سيدابراهيم رئيسي هم گفت: «آتش به اختيار»ي که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ترجمان امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر است. احساس امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر و مسئوليت در قبال آن بايد در همه آحاد جامعه وجود داشته باشد و جامعه نبايد نسبت به معاصي بي‌احساس باشد. او با تأکيد بر اينکه فرهنگ اسلامي، فرهنگ «کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مسئول» است، افزود: «بر اساس روايات، اگر امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر در جامعه‌اي ترک شد، شرار ناس بر آن جامعه مسلط و دعاهاي مردم مستجاب نمي‌شود؛ خبيثان در تمام شئون اجتماعي بر مردم مسلط خواهند شد. اگر امربه‌معروف و نهي‌از‌منکر ترک شد، بايد منتظر ميدان‌داري انسان‌هاي بدسيرت، بدعمل و بدسخن بود».
«آتش به اختيار» تجويز بي‌نظمي نيست
حجت‌الاسلام محمود محمودي، امام‌جمعه كنگان، هم با اشاره به اينكه آتش به اختيار در امور فرهنگي در حقيقت چيزي جز نهي از منکر نيست، افزود: «بدون‌شک آتش به اختيار به معناي تجويز بي‌نظمي، هرج‌ومرج و کار خودسرانه و اقدام عليه نهاد يا سازماني نيست». به گزارش ايرنا، او گفت: «دانشجويان طبق فرمايش رهبري آنجايي که دستگاه‌هاي فرهنگي در کار فرهنگي مختل و غيرفعال‌اند، آتش به اختيار خودشان تصميم بگيرند، فکر، حرکت و اقدام کنند».
حجت‌الاسلام احمد عبدالله‌زاده هم در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه لاهيجان افزود: «مقام معظم رهبري اصطلاح آتش به اختيار را وارد ادبيات سياسي کشور کردند که اين، به معناي فتنه‌گري و ايجاد بي‌نظمي در جامعه نيست و معناي آن اين است که مردم در همه‌جا از مسئولان جلوتر هستند و بايد در صحنه حضور داشته باشند».
او اقدام دانشجويان پيرو خط امام (ره) در تسخير لانه جاسوسي، دفاع مردمي در صحنه‌هاي جنگ تحميلي و ديگر عرصه‌ها را مصداق اصطلاح آتش به اختيار ذکر کرد.
آيت‌الله سيداحمد ميرعمادي هم در خطبه‌هاي نماز جمعه خرم‌آباد، عبارت آتش به اختيار بيان‌شده از سوی مقام معظم رهبري را ناشي از اعتماد ايشان به نسل جوان دانست و افزود: «همان‌گونه که يک فرمانده نظامي در شرايط حساس به نيروهاي مورداطمينان خود فرمان آتش به اختيار مي‌دهد، مقام معظم رهبري نيز در برخي موارد مانند مسائل فرهنگي، ابتکارعمل را به نسل جوان و دانشجويان کشور سپرده است».
«آتش به اختيار» به معني بر سر دشمن آتش‌ريختن است
به گزارش ايرنا، سيدمجتبي ميردامادي هم در خطبه‌هاي نماز جمعه اصفهان، گفت: «آنچه رهبر معظم انقلاب چندي پيش درباره آتش به اختيار فرهنگي فرمودند، خطاب به تشکل‌ها، بسيجيان و مسلمانان و به معناي خود وارد عمل‌شدن است».
همچنين به گزارش فارس، آيت‌الله اسدالله ايماني در خطبه‌هاي نماز جمعه شيراز گفت: «برخي از صحبت رهبري سوءاستفاده کرده و معني آتش به اختيار را هرج‌ومرج تلقي کرده‌اند، درصورتي‌که آتش به اختيار به معني بر سر دشمن آتش‌ريختن و مسئوليت خود را شناختن است».
او افزود: «عده‌اي حرف رهبري را منحرف کرده‌اند و مي‌خواهند حقيقت مطلب از بين برود، چراکه از نتيجه کار وحشت دارند. درصورتي‌که آتش به اختيار يعني با برنامه و حساب‌وکتاب وارد عرصه‌شدن، نه تضعيف‌کردن نهادهاي حکومتي و دولتي که متأسفانه برخي درصدد القاي چنين مسئله‌اي هستند».
نماينده ولي‌فقيه در استان فارس، گفت: «آيا هنگامي‌که تشکيلات اقتصادي يا فرهنگي کار خود را درست انجام نمي‌دهند، نبايد افراد آگاه، بابصيرت، جوانان فهميده، استادان دانشگاه و کساني که خوب را از بد تشخيص مي‌دهند، وارد عرصه شوند و احساس مسئوليت کنند؟ اين احساس مسئوليت‌کردن و تکليف خود را انجام‌دادن را نبايد هرج‌ومرج ناميد، بلکه اين‌ يک مسئله صددرصد عقلاني است».
حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدعلي نکونام، امام‌جمعه شهرکرد، هم گفت: «اين سخن مقام معظم رهبري نشان‌دهنده دغدغه ايشان نسبت به مسائل فرهنگي است و يک‌سري از افراد در جامعه استقلال‌، عزت، اسلام و ارزش‌ها در جامعه را به چالش مي‌كشند. برخي در کشور نخواستند به وظيفه خود عمل کنند و نمي‌توان در مقابل اين افراد سکوت کرد و اينجاست که با فرمان آتش به اختيار مؤمنان و دانشجويان انقلابي بايد به وظيفه خود عمل کنند؛ اما بايد با سازوکار مناسب جلوي سوءاستفاده از اين فرمان را گرفت».
«آتش به اختيار» يعني مسائل فضاي مجازي تمام شود
 امام جمعه گرگان نيز درباره «آتش به اختيار» گفت: «در ميدان جنگ اگر زماني براي قرارگاه مشکلي پيش آيد و اختلال به وجود آيد، در اين زمان اين اصطلاح به کار مي‌رود و اين به آن معنا نيست که دست از فعاليت بکشند و منفعل شوند؛ بلکه به آن معنا است که نبايد کار را رها کنند و با توجه به شرايط تصميم گيرند تا رابطه بين قرارگاه و ميدان برقرار شود».
او افزود: «افسران حاضر در ميدان با توجه به شرايط تصميم بگيرند تا جنگ و مبارزه را پيش ببرند، «آتش به اختيار» يعني اينکه کساني که در ميدان هستند، بايد برنامه‌ريزي کنند؛ بنابراين مسائلي که در فضاي مجازي است، بايد تمام شود».
آيت‌الله سيدمحمد سعيدي، امام جمعه قم هم با اشاره به استفاده مقام معظم رهبري از تعبير «آتش به اختيار» گفت: «رهبري در حوزه فرهنگ از اصطلاحات جنگي استفاده مي‌کنند و علت اصرار ايشان اين است که به آحاد مردم، مديران و مسئولان يادآور شوند؛ اگرچه جنگ فيزيکي تمام شد؛ ولي دشمنان با تمام قوا در حال توطئه هستند».
همچنين به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام علي رضايي‌بيرجندي، در خطبه‌هاي نماز جمعه بيرجند، گفت: «مقام معظم رهبري خطاب به دانشجويان در مقاطع مختلف فرمودند، نقش فعال، حضور شجاعانه و موضع‌گيري درست و انقلابي داشته باشند. به فرموده رهبري دانشجويان نبايد فقط بيننده و تماشاچي باشند؛ بلکه در راستاي قانون «آتش به اختيار» باشند؛ يعني دشمن را شناخته و در صحنه باشند».
آيت‌الله عباسعلي سليماني، امام جمعه زاهدان، نيز گفت: «مقام معظم رهبري از دانشجويان به‌عنوان افسران جنگ نرم ياد کرده‌اند و از آنان خواسته‌اند تا هرگاه در هسته مرکزي سازماني احساس ضعف کردند «آتش به اختيار» بوده و در راستاي رفع مشکل قدم بردارند».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار