کد خبر: ۴۳۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶ 04 June 2017
تابناک / به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) عصر روز شنبه ۱۳ خرداد نشستی با عنوان بازخوانی اندیشه های امام در تالار گفتمان شهر با حضور دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت، دکتر رضا سیمبر، استاد علوم سیاسی، دکتر روح الله منعم، استاد دانشگاه و رئیس دانشگاه علمی کاربردی گیلان و سیدرضا موسوی روزان، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد.
 
 
photo_۲۰۱۷-۰۶-۰۴_۱۷-۲۱-۲۴

دکتر ثابت قدم: با هوشمندسازی و مدیریت، نظام جمهوری اسلامی را کارآمدتر کنیم
دکتر ثابت قدم در این نشست گفت: اگر بخواهیم مباحث تاریخی انقلاب اسلامی و دستاورد هایش و پایگاه تفکری که در راس آن نهفته بود را مبنا قرار دهیم، مقوله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی که دستاورد آن پایگاه ایدئولوژیک و آن سیر تاریخی و آن نگاهی که در زمان حضرت امام ایجاد شد و قاعدتاً باید تحقق پیدا کند، بیشتر می توان برای نسل حاضر مورد نظر قرار داد.
او گفت: زمانه شاید واژه ای باشد که کمتر به آن توجه کنیم. اما باید قبول کنیم که سیر تاریخی بسته به تغییر جریانات اجتماعی و اقتصادی در دنیا بسیاری از اوقات می تواند مکاتب و ایدئولوژی های مختلف را تحت الشعاع قرار بدهد و می تواند برای بعضی از موضوعات تسهیل گر باشد و برای بعضی از موضاعت تضعیف کننده یا حتی تحقیرکننده.
شهردار رشت گفت: وقتی به تاریخ انقلاب های جهان نگاه می کنید می بینید خیلی از این انقلاب ها پس از انقلاب صنعتی در روسیه و فرانسه در زمان خودشان انقلاب هایی بوده اند که چون ذاتا ریشه غرب در آنها منبعث به بحث صنعت و پیشرفت بود لذا مبانی فکری و ارزشی یک جامعه در تغییرات عملکردی و کارامدی سیستم آنقدر تاثیر خودش را نمی گذاشته است. بنابراین جامعه ذاتا با آنجه بیرون از آن جامعه و بیرون از آن انقلاب داشت رخ می داد همخوان بود.
او ادامه داد: در جامعه ما با توجه به سیری که از دوره قاجار و بعد از پهلوی اول و دوم طی می شود و به انقلاب اسلامی می رسیم. بحث مربوط به کارآمدی نظام حاکمیتی در انقلاب اسلامی یک اصل بود که آن پایگاه ایدئولوژیک و در عین حال نیازهای عینی جامعه را برای مردم محسوس کند. چه شد که مردم پذیرای انقلاب بودند و باید دید که آن اهداف اجتماعی یعنی رفع فقر و تبعیض به چه شکل در جامعه ما هدایت شده است و قرار است هدایت شود.
دکتر ثابت قدم افزود: اگر به تاریخ دول مختلف در دنیا توجه کنید و حتی از دوره یونان باستان، می بینید که جامعه یک نگاه سلسله مراتبی را در اداره خودش دارد که در نظام های غربی بیشتر دیده شده است. بدین معنا که یک فرد از بدو تولد، قاعدتاً یک دسته بندی طبقاتی ابتدایی را بسته به طبقه اجتماعی و اقتصادی خودش انجام می دهد. متفکرین جامعه، حافظان جامعه و بحث تامین کنندگان معیشت جامعه تقسیم بندی هایی بود که انجام می شده است.
شهردار رشت گفت: طبقه بندی ها به گونه ای بوده که وقتی امروزه نظام غربی را با آن موقع مقایسه می کنیم می بینیم عملاً جوامع غربی در عصر حاضر زیاد با پایه های جوامع غربی در عصر یونان باستان و روم می بینیم تفاوتی ندارند.

photo_۲۰۱۷-۰۶-۰۴_۱۷-۲۱-۲۵
او گفت: جوامع غربی نظام سلسله مراتبی را در جامعه شناسی شهری شان، در اداره شهر، مباحث اقتصادی، معادلات اقتصادی و سیاسی ایجاد کرده و قاعدتا مبانی اقتصاد کلان از آن منبعث و در اقتصاد خرد و در زندگی شهروندان، روستایی ها و کف جامعه دیده می شود. ما علی رغم به واسطه عقبه تاریخی این امر در کشور که ما نیز با این پدیده رو به رو بودیم به طور مثال جریان اصلاحات ارضی را در اوایل دهه ۱۳۴۰ می بینید، مشاهده می کنید نگاه ناشی از نگاه سلسله مراتبی موقعی خودش را عملا نشان می دهد که این تبعیض و عدم رعایت عدالت اجتماعی خودش را به آن نگاه برابری انسانها متصل می کند، نه به منزله برابری که جریانات چپ چپ به آن گرایش داشتند، بلکه نوعی تساوی که برابری فرصت ها در دلش نهفته است و بعد بر اساس آن برابری فرصت ها باید به سمت رقابت پذیری ها، تعالی و استفاده از فرصت های ایجاد شده برویم.
شهردار رشت تاکید کرد: این تفکر موقعی که در کشور با آن نگاه پادشاهی که بر آن حاکم بود و می خواست با اولین جمهوری بعد از راه اندازی مشروطه می خواهد شکل بگیرد، خودش را در یک مدلی از جمهوریت نمایش بدهد، و وقتی بنیان گذار و تداعی کننده این نگاه خودش یک انسان مذهبی و برگرفته از همان تفکرات پایگاه های مذهبی است نمایش چنین امری در قالب یک جمهوری اسلامی است که آرای مردم به تاییدش می انجامد.
او افزود: شاخصه های چنین نظامی در عرصه های عینی جامعه قاعدتاً چه چیزهایی می تواند باشد، غیر از مواردی که اهداف بوده، باید ببینیم چقدر به آن چیزهایی که در گذشته نداشتیم و به دنبالش بودیم که داشته باشیم رسیدیم و چقدر مواردی که به آن رسیدیم با اهداف مدنظرمان فاصله داردو باید به ارتقای آن بیندیشیم. این موضوع در دهه چهارم انقلاب باید یک مطالبه عمومی و مردمی بشود.
دکتر ثابت قدم گفت: می توان روی چند آیتم مشخص دقت کرد. یکی اینکه نظام رسیدگی به مناطق محروم به لحاظ پروژه های عمرانی و شاخص های توسعه ای که مشخصا زیر ساختهای زندگی است که نشان دهنده یک تفاوت فی مابین بین گذشته و امروز است. این نگاه و شعار انقلاب مستضعفین بوده است.
او ادامه داد: نکته دوم این است که ممکن است ارتقای زندگی حاشیه نشینان و روستایی ها در خیلی از نقاط را به واسطه مهاجرت از روستاها با انگیزه های مختلف داشته باشیم اما نیازمند این هستیم که آن ارتقا صرفاً موجب ایجاد فاصله بیشتر نشود. شاید یکی از مشکلاتی که امروز ما در گفتمان غالب جامعه داشته باشیم بحث اشتغال و معیشت است. سوال این است که آیا امروزه ما فرصت های برابری را برای همه شهروندان و ساکنان این کشور به عنوان یک ایرانی فراهم کرده ایم یا نه؟ اگر دو جوان با تحصیلات مشابه، ضریب هوشی و سطح خانوادگی مشابه در کنار یکدیگر قرار می گیرند آیا از یک فرصت برای رسیدن به یک اشتغال برخوردارند یا خیر؟
شهردار رشت همچنین گفت: اگر ما به دنبال این هستیم که بتوانیم این نگاه را که شاید ضعف امروز جامعه ما باشد و باید قبول کنیم که این ضعف موجود هست را رفع کنیم نیازمند این هستیم که اولا اتاق های مدیریتی و مسوولین ما و در عین حال تمام افراد که گفتمان ساز هستند شیشه ای باشد چرا که فاصله بین آنچه مردم حس می کنند و آنچه مسوولین حس می کنند باید بسیار بسیار کم و یا اصلا بدون فاصله باشد.
او ادامه داد: اگر قرار است این اتفاق بیفتد قاعدتاً باید از ای تی و هوشمند سازی در کارآمدسازی مدیریت استفاده ببریم چرا که ما اگر بخواهیم رقابت پذیر شویم باید اقتصاد فعال داشته باشیم و اگر شفافیت داشته باشیم، می توانیم اقتصاد فعال داشته باشیم.
ثابت قدم همچنین گفت: تمامی عواملی که می تواند به آنچه امام عزیز به دنبال او بود و به پایداری این مسیر کمک کند. نوعی از پایداری که از دل جمهوریتش یک پارکبان عزیز عضو شورای شهر می شود و جمهوریتی که یک فرد تحصیل کرده متخصص در یک گفتمان آزاد می تواند رییس جمهور یک کشور شود و این موضوع ارتباط به این ندارد که ما خواستیم صرفاً یک انتخاب مشخص داشته باشیم. این موضوع در پهنه بزرگترش ارتباط پیدا می کند به اینکه جامعه به آن میزان از آزادی رسیده که برای لایه های مختلف جامعه اش، برای تفکر مردم یک ارتباط مستقیم و موثر را برای انتخاب آینده خودش برگرفته از نیاز ها و ضعف های روز خودش انتخاب کند.

photo_۲۰۱۷-۰۶-۰۴_۱۷-۲۱-۱۶

دکتر سیمبر: امام تحول جدیدی در نظام بین الملل ایجاد کرد
در ابتدای این مراسم دکتر سیمبر به مناسبت گرامیداشت سالروز ارتحال با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان مراسم گفت: در فرصت های این چنینی سوای عادات و سنتی که در برگزاری این گونه مراسم وجود دارد خوب است که همیشه یک اندیشه متفکرانه، بازنگری و نقد و بررسی آنچه به ما گذشته وجود داشته باشد.
او گفت: با توجه به سالروز رحلت امام ما باید یک بازنگری فکری به اندیشه های ایشان داشته باشیم و ببینیم چه میراث معنوی و فقهی از ایشان برای ما به یادگار مانده است‌.
دکتر سیمبر با بیان اینکه باید دید که چه چیز جدیدی را در گفتمان فقهی حضرت امام هم در عرصه ملی و هم بین المللی یاد می گیریم، گفت: آن چیزی که ما علی رغم وجود همه مشکلات و چالش های اقتصادی ـ اجتماعی که در کشور داریم، گفتمان است.
او با تاکید براینکه که مسئله ما ارائه دهنده یک گفتمان در نظام بین الملل و همچنین کشور خودمان است، گفت: ادعا داریم که گفتمان ما یک گفتمان بدیل است. نگاه ما به انقلاب اسلامی، یک فرایند است که ممکن است در آن موفق بشویم یا نشویم که این موضوع به لیاقت، اندیشه، مدیریت و توان ما بستگی دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در افکار عمومی خیلی وقتها حرفهایی می شنویم که پیش خود به آنها فکر می کنیم و خیلی وقتها افسوس می خوریم که چه گفتیم و چه شد و اکنون کجا هستیم.در اقتصاد، فرهنگ مداری، دین داری چه گفتیم و الان کجا هستیم.
او همچنین گفت: هر آدم متفکری زمانی که به زیستمان فکری و ساختار جامعه خود نگاه می کند، نباید هیجان زده شود. گفتمانی ایجاد شد اما این گفتمان یک فرایند است که الان به دست ما سپرده شده است. برای تحقق هر فرآیند لازم است که اساس بنیان های آن گفتمان را بشناسیم.
دکتر سیمبر در ادامه با تشکر از دکتر ثابت قدم به دلیل برپایی چنین مراسمی در تالار گفتمان شهر گفت: ما نباید هیجان زده شویم و باید مرتب خودمان را نقد کنیم، داده ها را ببینیم، نظام و بازخوردهایش را ببینیم و آن را با آن چیزی که محورهای اصلی گفتمان است انطباق بدهیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گفتمان ها غالبا به صورت بدیل مطرح می شوند گفت: ما درعرصه ملی نظام پهلوی را داشتیم که گفتمان حضرت امام به عنوان گفتمان بدیل در مقابل آن مطرح شد.
او با بیان اینکه نظام مردم سالار در مقابل نظام سلطنتی مطرح شد گفت: معمولا گفتمان ساز و کارهای متقابل هستند و دوگانه ای را در گفتمان ها می بینیم که گفتمان جدید می خواهد جایگزین گفتمان قدیمی شود. در گفتمان دو تکه سیاسی و اجتماعی داریم که در تکه سیاسی موفق شدیم و البته همیشه سریع تر به نتیجه می رسد اما تکه اجتماعی نیاز به زمان دارد. آیا ما توانستیم ایران جدید را ایجاد کنیم؟ تا یک تغییر اجتماعی صورت نپذیرد نباید آن قدر از بالا تصور تغییر در جامعه را داشته باشیم.
دکتر سیمبر افزود: تا ما یک ایرانی جدید نداشته باشیم و یک فرهنگ توسعه و یک فکر کیفی و خوب را نداشته باشیم و تغییر اجتماعی صورت نگیرد خیلی از مولفه های مدنظر حضرت امام (ره) قطعا روی زمین باقی خواهد ماند.
او گفت: رهاورد تفکری حضرت امام یک زیستمان جدید بین المللی است که با آن یک ادعای گفتمانی جدید را در نظام بین المللی از لحاظ فکری ایجاد کرده ایم. گفتمان فقهی حضرت امام جایگزین های جدی را در گفتمان بین المللی ایجاد کرد. گفتمان غالب در نظام بین الملل یک گفتمان لیبرالیسم همراه با سکولاریسم یعنی جدایی دین از سیاست است، لیبرالیسمی که اساس آن بر سرمایه داری شکل گرفته است. خدامحوری و دین محوری اساس تفکر امام در گفتمان فقهی انقلاب اسلامی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: راه شناخت و تفکر در اندیشه حضرت امام تحول جدیدی در نظام بین الملل ایجاد کرد که احیاگری فکری و دینی در این گفتمان ایجاد شد.
او گفت: اساس دعوای ما با دنیای غرب محورهای فقهی اندیشه های سکولار در نظام سلطه گریز است و آن ذهنیت نسبی گرایی است که در اندیشه های غرب وجود دارد.
دکتر سیمبر همچنین گفت: در اندیشه اسلامی، در احیاگری دینی، گفتمان حضرت امام، یک گفتمان جدید را در دنیای غرب ایجاد کرد که در کتب دینی به عنوان به هدایت تشریعی مطرح شده است.
او ادامه داد: نابسنده بودن حس، عقل و تجربه در اداره های عملی زیست مان انسان یعنی عقل لازم است، اما کافی نیست.
این استاد دنشگاه در پایان تاکید کرد: همان طور که تفکر شیعه به عقل گرایی تشویق می کند ولی عقل گرایی باید با هدایت دینی و قرآنی همراه باشد. این آن چیزی است که در دین ولایی اندیشه های حضرت امام مطرح است.

photo_۲۰۱۷-۰۶-۰۴_۱۷-۲۱-۲۰
دکتر روح الله منعم: امام خمینی (ره) توانست ادبیات سیاسی جهان را تغییر دهد
رئیس دانشگاه علمی کاربردی گیلان نیز در این مراسم گفت: امام روح الله خمینی فرد مورد توجه ای که توانست ادبیات سیاسی جهان را دست خوش تغیر کند.
دکتر منعم گفت: امام محصول جنبش بیداری سیاسی اجتماعی ایرانیها در واقعه تنباکوست. در دوره ناصرالدین شاه اتفاق بزرگی در ایران رخ می دهد و بر اولین بار ایرانی ها توانستند به پادشاه نه بگویند. تا زمانی که ناصرالدین شاه به عنوان یکی از پادشاهان قدرتمند قجری ۵۰ سال حکومت کرد ایرانی ها به خود اجازه نمی دادند در برابر کلام شاه ذره ای نه بگویند.
دکتر منعم با بیان اینکه واقعه تنباکو این جرات را به ایرانی ها داد که شاه همه چیز نیست گفت: توانستند برای اولین بار به شاه نه بگویند.
او گفت: ناصر الدین شاه با شرکت انگلستان محصول تنباکوی ایران را که در آن برهه زمانی یکی از کالاهای استراتژیک کشاورزی ایران بود در اختیار انگلیسی ها قرار می دهد و با این خیال که این قرارداد می تواند تامین کننده نیازهای ایرانی ها و سفرهای خارجی اش باشد مستانه به خود می بالد که این قرارداد را امضا می کند. سرانجام این قرارداد با فتوای دو خطه مرحوم شیرازی ملغی می شود.
این استاد دانشگاه افزود: ناصرالدین شاه چنان تحت تاثیر این حکم قرار می گیرد که همسرانش که برای نشستن کنار او و قلیان کشیدن سر و دست می شکستند، شیشه های قلیان را می شکنند و می گویند که آن مذهب و مکتبی که من را به تو حلال کرد قلیان را به من حرام کرد.
او با اشاره به اینکه قدرت تشیع از زمان ناصرالدین شاه وارد بعد عملیاتی می شود گفت: میرزای شیرازی به خود اجازه نمی دهد پا را فراتر بگذارد و می گوید که ما، فقه و شیعه صلاحیت حکومت را نداریم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی گیلان بیداری دوم ایرانی ها را در انقلاب مشروطه عنوان کرد و گفت: با فتحعلی شاه ابهت شاهیانه در ایران شکسته می شود و جامعه به واسطه ارتباط با غرب مطالبه گر می شود. ایران در آن دوره ارتباط با بیرون از کشور را در شکستن قدرت شاهانه می بیند.
او گفت: امام محصول این دو اتفاق بزرگ در جامعه ایران است، و از زمانی که حوزه علمیه در ایران ایجاد شد خواست ایران را دچار تغییر و تحول کند.
دکتر منعم گفت: آیت االله بروجردی از سال ۱۳۲۶ به قم آمد و شیعه را از مظلومیت در آورد. آیت الله بروجردی مذهب تشیع را رسمی کرد و تببین مذاهب اسلامی و گفتمان را ایجاد کرد که بنشینید با هم صحبت کنیم و مثل همان کاری که دکتر ثابت قدم دارد می کند، تالار گفتمان شهر را ایجاد کرد. آیت الله بروجردی در آلمان مسجد ساخت، آیتت الله بروجردی امام را احیا کرد اما سفارشش این بود که با حکومت شاخ به شاخ نشوید.
او گفت: امام از مجموعه گسترده مساجد برای ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی نهایت استفاده را می کند. اهل هیاهو نیست، اهل دروغ پروری نیست.
دکتر منعم گفت: فروردین ۱۳۴۰ که آیت الله بروجردی فوت می کند ابهت مرجعیت در ایران شکسته می شود و بهترین فرصت بود که مرجعیت در ایران از بین برود. بعد از فوت آیت الله بروجردی رضاخان فرصت را غنیمت می شمارد و تسلیت خود را به علمای عظما در نجف اعلام می کند و با این کار می خواهد اقتدار حوزه علمیه قم را که نوپاست بشکند.
او افزود: جرقه انقلاب از زمانی که این تلگراف به علمای نجف زده می شود در ذهن امام زده می شود.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: امام سعی می کند علمای مستقر در قم را دور هم جمع کند و مرحوم آیات نجفی، گلپایگانی، شریعتمداری و غیره دست امام را گرفتند تا با کمک جامعه حداکثری دین دار در ایران نهایت بهره برداری را برای گفتمان سازی یک نهضتی به نام نهضت اسلامی بکند.
او ادامه داد: کاری که از تنباکو شروع شد در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مطرح شد.
دکتر منعم گفت: امام در روز ۱۳ سال ۱۳۴۲ در چنین روزی در فیضیه قم در برابر شاه قرار می گیرد و برای اولین بار حریم شاهانه را می شکند زمانی که او را تو خطاب می کند و این شروع نهضت ایرانی هاست.
او ادامه داد: ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ ایران امام را می شناسد و در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ دنیا امام را می شناسد و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ یک قرن شبکه سازی و کادرسازی دینی در ایران جواب می دهد و آن پیدایش انقلاب اسلامی ایران است که محصولش مردم سالاری دینی در این کشور است که بدون تعارف تنها کشوری در منطقه آسیای جنوبی است که رأی مردم را پشت سرش دارد و با همه اختلافات و مشکلات خرد و کلانی که داریم نقش مردم و مردم سالاری دینی در این کشور غیر قابل معامله است و شما می توانید آن را در انتخابات به خوبی ببینید.

photo_۲۰۱۷-۰۶-۰۴_۱۷-۲۱-۲۲
موسوی روزان: هر آنچه امروز داریم نتیجه تفکر ناب امام است
موسوی روزان در این نشست گفت: انقلاب اسلامی حاصل تفکر ناب امام است و هر آنچه به عنوان تفکر و اندیشه دارد از اندیشه های بزرگی برگرفته شده که امام بر آن صحه گذاشت.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: بنیان سیر تاریخی این انقلاب در ۱۵ خرداد بسته شد و امام آن را روز را برای همیشه در تاریخ اعلام به عنوان عزای عمومی کردند.
او ادامه داد: این عزای عمومی بدین معناست که مردم توجه کنند در ۱۵ خرداد چه اتفاقی افتاد. در چنین روزی بیش از ۱۵ هزار نفر در سطح کشور از اندیشه و تفکر امام و حرکت امام در ابتدای تولد انقلاب اسلامی حمایت کردند و به شهادت رسیدند.
او گفت: امام در مسیر این راه به جوانان، اندیشمندان و متفکران فکر می کرد و برای به بار نشستن، هرکس را در جایگاه خود می دید .
موسوی روزان گفت: امام در راه اندیشه های اسلامی شاگردانی را پرورش داد بود که بعدها آنها سکانداران انقلاب اسلامی شدند از جمله مقام معظم رهبری که امروز رهبری انقلاب اسلامی را حدود ۲۸ سال است که بر عهده دارند.
او گفت: شاگردانی مثل شهید مطهری که در اوایل انقلاب به خون غلتیدند، مثل شهید مفتح که بحث بنیان آن تفکری که امام در وحدت حوزه و دانشگاه دنبالش بود را پی می گرفتند.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت گفت: بیش از ۸ هزار نفر در بهترین سالهای جوانی خود به خون غلتیدند و بیش از چند صد هزار نفر در سطح کشور جانباز شدند و دهها هزارنفر از جوان ها راه اسارت را درپیش گرفتند و سالهای اسارت را با هر سختی که بود تحمل کردند.
او افزود: امام به جوانان اعتماد کرد و در وجود جوانان آن تفکر امام نقش پیدا کرد. امام برای زنان هدایای بزرگی داشت.زنانی که مردان از دامن آنها به معراج رفتند و پیشتازان انقلاب اسلامی شدند.
روزان با بیان اینکه امام به جوانان و متفکرین اعتماد کرد گفت: اما همه اعتمادها موجب نشد که امام لحظه ای از نظارت بر روند انقلاب اسلامی غفلت کند.
او ادامه داد: امام انحراف هایی را که انقلاب اسلامی را تهدید می کرد به خوبی شناخت. کمونیست ها را شناخت و در یک حرکت تاریخی خانم مرضیه دباغ و آیت الله جوادی آملی را به بارگاه شوروی سابق فرستاد.
او گفت: یک زن در کنار یک مرد اندیشمند و بزرگ به دربار بزرگترین قدرت زمان رفتند و پیام امام این بود که کمونیست به موزه تاریخ بپیوندد و از آنها دعوت کردبه سمت اسلام ناب حرکت کنند.
موسوی روزان گفت: تفکر امام بود که امروز می بینیم بیش از ۵۰ درصد دانشگاههای ما در اختیار زنان است و بسیاری از موضوعاتی را که امروز در انقلاب اسلامی نام می بریم نتیجه تفکر امام است که حتی موجب به زانو درآوردن آمریکا شد.
او همچنین گفت: حفظ شأن و جایگاه روحانیت در سیاست که تا قبل از امام جایی در حکومت و سیاست نداشتند بعد از امام به بزرگترین مناصب سیاسی راه یافتند.
روزان گفت: امام نگاه جدیدی که امام به تمدن امروز داشت متفادت از فضای جامعه امروز بود. امام با تفکر دینی به سمت مدرنیته حرکت کرد و مدرنیته را نه تنها رد نکرد بلکه فضایی برای رشد تفکر اندیشه های بزرگ انقلابی خودش می دید.
موسوی روزان درپایان گفت: آنچه که ما امروز داریم نتیجه تفکر ناب امام در هر حوزه ای است و اگر هر اندیشمندی این ادعا را داشته باشد که بخواهد تفکر اسلامی ارائه دهد یقینا ریشه آن از تفکرات ناب امام نشأت می گیرد. می توانید تفکرات امام را در صحیفه نور ببینید و از زبان شاگردانش بشنوید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار