کد خبر: ۴۳۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ 02 June 2017


نمایندگان پارلمان ژاپن در آخرین نشست خود لایحه ای را که امپراتور «آکی هیتو» 83 می تواند از قدرت کناره گیری کند، امضا کردند.

به گزارش ایرنا، دولت ژاپن به منظور بررسی کناره گیری زودهنگام امپراتور این کشور، اوایل اردیبهشت ماه سالجاری اقدام به تشکیل یک تیم حرفه ای و کارشناسی کرده بود.
نتایج این کمیته در قالب لایحه ای در پایان همین ماه در اختیار شینزو آبه نخست وزیر و در نهایت پارلمان قرار گرفت تا به رای گذاشته شود.
 
بر اساس گزارش های منتشر شده، نمایندگان پارلمان ژاپن در آخرین نشست خود که دیروز پنجشنبه برگزار شد به لایحه مزبور رای مثبت دادند تا روند کناره گیری امپراتور تسهیل شود.
قرار است این لایحه امروز جمعه به مجلس نمایندگان فرستاده شود و انتظار می رود که هفته آینده تبدیل به قانون شود چرا که بر اساس قانون اساسی ژاپن، برکناری امپراتور صورت ‌نمی‌گیرد مگر آنکه ماده قانونی لازم برای این کار فراهم شود.
 
تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: لایحه مزبور از مردم ژاپن خواسته است آرزوی آشکار امپراتور را درک کرده و با آن ابراز همدردی کنند.
 
در این لایحه آمده است که کناره گیری امپراتور باید ظرف سه سال و از زمان اعلام قانون صورت گیرد و این فقط در مورد امپراتور کنونی اجرا می شود.
 
«آکی هیتو» مرداد ماه سال گذشته در یک پیام ویدیویی 10 دقیقه ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، از تاثیرات ناشی از سالخوردگی در عملکرد خود در سلطنت سخن گفته و ابراز نگرانی کرده بود.
 
پیشتر برخی منابع خبری ژاپنی اعلام کرده بودند که بیان این سخنان نشان دهنده آن است که امپراتور این کشور قصد دارد قبل از ناتوانی در انجام وظایفش، از سمت خود کناره گیری کند که این خبر بلافاصله توسط آژانس سلطنتی امپراتور تکذیب شد.
 
در صورت کناره گیری امپراتور ژاپن، «نارو هیتو» ولیعهد57 ساله جانشین وی خواهد شد.
مساله کناره گیری امپراتور از قدرت بسیار حساس است و برخی نگران هستند که این کار باعث فروپاشی خاندان سلطنتی در ژاپن شود که یک نماد ملی محسوب می شود.
 
از سال 1817 میلادی به بعد هیچ امپراتوری در ژاپن کناره گیری نکرده و «آکی هیتو» یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن از خاندان «یاماتو» است. 
او سال 1989 پس از مرگ پدرش «هیرو هیتو» جانشین وی شد.
 
ژاپن در دوران پدر «آکی هیتو» وارد جنگ جهانی دوم شد و پس از روی کار آمدنش تلاش زیادی کرد تا التیامی بر دردهای ناشی از این جنگ باشد.
 
روزنامه «ژاپن تودی» نیز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که تشریفات کناره گیری امپراتور «آکی هیتو» از سال 2018 میلادی شروع می شود ولی ممکن است اوایل سال 2019 میلادی او کاملا از قدرت کناره گیری کند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار