همکاری عوامل انتظامی با سازمان محیط زیست
یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان موفق به کشف محموله بزرگ غیرمجاز پرنده در استان گردید. دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یگان حفاظت محیط زیست موفق به کشف محموله غیر مجاز 1028 قطعه‌ای پرنده شد.
کد خبر: ۴۳۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳ 29 May 2017

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یگان حفاظت محیط زیست موفق به کشف محموله غیر مجاز 1028 قطعه‌ای پرنده شد.
وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان موفق شد یک محوله پرنده غیر مجاز شامل 1028 قطعه پرنده را کشف و ضبط نماید.
مدیرکل بیان کرد: محموله کشف شده شامل 1028 قطعه پرنده شامل 75 قطعه طوطی سبز، 149 قطعه طوطی کوتوله، 454 قطعه عروس هلندی و 350 قطعه فنج می باشد.
پورملائی اشاره کرد: پس از کشف محموله مورد نظر، انجام آزمایشات اولیه از گونه های مکشوفه و سایر اقدامات مورد نیاز انجام و محموله به مرکز نگهداری انتقال یافت.
مدیرکل خاطر نشان کرد: محموله کشف شده در شهرستان سراوان از یک یا چند نفر متخلف کشف که پس از به جاگذاشتن خودرو و محموله متواری گردیدند که پس از اقدامات اولیه و تکمیل مستندات پرونده به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

همچنین پورملایی از مردم خواست در صورت اطلاع از شکارچیان غیرمجازی که با شکار عکس میگیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند حتما به محیط زیست اطلاع دهند و همیار محیط زیست باشند و نگذارند تا شکارچیان به راحتی با سر حیوانات عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند.
وی تاکید کرد: هفته گذشته شکارچی در سیستان و بلوچستان با سر قطع شده حیوانی عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده بود که موفق به شناسایی خاطی و معرفی اش به دادگاه شدیم.
وی گفت: جلوگیری از شکارهای غیر مجاز و انتشار عکس های شکار در فضای مجازی در اولویت برنامه های این مجموعه است.

گفتنی است سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار