تفاهم نامه وزارت محیط زیست ژاپن و ایران؛
در پی انعقاد تفاهم نامه وزارت محیط زیست ژاپن و ایران، هیئت مشترک کارشناسی برای همکاری تحقیقاتی در زمینه پیش بینی ریزگردها، در اهواز تشکیل جلسه داد
کد خبر: ۴۱۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 02 May 2017
به گزارش تابناک خوزستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دیشب در نشست با نمایندگان آغاز همکاری تحقیقاتی ایران و ژاپن برای پیش بینی ریزگردها وزارت محیط زیست ژاپن اظهار کرد: وزارت محیط زیست ژاپن و ایران تفاهم نامه ای برای تبادل اطلاعات و همکاری در حوزه پسماند و سایر مسائل زیست محیطی منعقد کردند که ریزگردها نیز از جمله این موارد است.

احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه ژاپن در معرض گرد و غبار کشورهای همسایه قرار دارد، افزود: بر این اساس  سامانه ای  از سوی یکی از دانشگاه های این کشور ابداع و در کشور مغولستان و چین نصب شده است.

وی ادامه داد: قرار شد این سامانه به صورت آزمایشی در ایران نیز استفاده شود و به همین منظور دو نقطه در خوزستان و سیستان و بلوچستان که بیشترین مشکل را در زمینه گرد و غبار دارند، برای نصب  تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سامانه تحقیقاتی ژاپن تا شهریور امسال در اهواز نصب می شود، اظهار کرد: به  علت نیاز به اینترنت مطمئن، قرار است این دستگاه در اداره کل محیط زیست خوزستان نصب شود.

معاون مدیر امور بین الملل وزارت محیط زیست ژاپن هم در این نشست، هدف از مشارکت در این تحقیقات را پاسخ به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای استفاده از تجارب جهانی در راستای پیش بینی گرد و غبار عنوان کرد و گفت : تیم تحقیقاتی ژاپن تصمیم دارد کارآیی این سامانه  را در شرایط گرد و غبار بالا که در خوزستان رخ می دهد آزمایش کند که در این صورت می توان دستگاه های دیگری را در عراق و ایران نصب کرد. 

میشی یو کاکه گاوا همچنین اظهار کرد: پایش هوا و هشدار به مردم، تعطیلی مدارس و آگاه سازی نسبت به جلوگیری از تردد کودکان و بیماران در محیط خارج، اقدامی بوده که مسئولان برای حفظ سلامتی شهروندان انجام داده اند.

 بر اساس این گزارش، تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و ژاپن 9 اردیبهشت، به امضای معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و یوشی هیروسکی وزیر مشاور در امور محیط زیست ژاپن رسید.

 بر همین اساس دیروز هیئت کارشناسی مشترک ایران و ژاپن (دو نفر شامل معاون مدیر امور بین الملل وزارت محیط زیست ژاپن و نماینده شرکت سازنده) برای مکان یابی تجهیزات پایش و مانیتورینگ گرد و غبار به اهواز سفر کردند.

پیشگیری از آلودگی هوا شامل پدیده ریزگردها، طوفان های شن و گرد و غبار، کنترل کیفیت آب، تغییرات اقلیم و حفاظت از لایه ازون، حفاظت از تنوع زیستی شامل اکوسیستم های طبیعی منحصر به فرد به ویژه اکوسیستم های دارای گونه های در معرض خطر و تالاب های با اهمیت بین المللی که در فهرست رامسر هستند، برخی از محورهای تفاهم نامه زیست محیطی ایران و ژاپن هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار