تهدیدات و تحرکات نظامی اخیر کره شمالی تا آنجا به پیش رفته که ژاپن که بعد از جنگ دوم جهانی و به واسطه قوانین سفت و سخت، مدت ها از اقدامات نظامی سنگین امتناع می کرد، اکنون بزرگترین کشتی و ناو جنگی خود را برای حفاظت از شناور آمریکایی به مأموریت فرستاده است. موضوعی که می تواند به عنوان شاهد و نمادی اساسی از جدی شدن هرچه بیشتر بحران کره شمالی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۴۱۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶ 04 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ هدیدات و تحرکات نظامی اخیر کره شمالی تا آنجا به پیش رفته که ژاپن که بعد از جنگ دوم جهانی و به واسطه قوانین سفت و سخت، مدت ها از اقدامات نظامی سنگین امتناع می کرد، اکنون بزرگترین کشتی و ناو جنگی خود را برای حفاظت از شناور آمریکایی به مأموریت فرستاده است. موضوعی که می تواند به عنوان شاهد و نمادی اساسی از جدی شدن هرچه بیشتر بحران کره شمالی در نظر گرفته شود.

امروز در یک اقدام غیر منتظره، ناو جنگی هلیکوپتر بر «ایزومو» ژاپن برای صیانت و اسکورت شناور سوخت رسان آمریکایی به مأموریت اعزام و روانه آب های ژاپن شد. این شناور سوخت رسان آمریکایی، به قصد سوخت رسانی به شناورهای این کشور و متحدانش در آب های منطقه از جمله ناو «کارل وینسون» به این منطقه آمده است.

اقدام نظامی معنادار و مهم ژاپن در پی افزایش تنش ها با کره شمالی 
 
پیش از این و در پی افزایش تنش ها میان کره شمالی و آمریکا، پیونگ یانگ تهدید کرده بود که ناو کارل وینسون و سایر شناورهای آمریکایی در آب های نزدیک به مرزهای خود را غرق خواهد کرد. همچنین روز گذشته، کره شمالی بر خلاف درخواست ها و تهدیدهای آمریکا، یک موشک بالستیک را آزمایش کرد که البته این آزمایش موفقیت آمیز نبود.

شناور جنگی ایزومو، بزرگترین شناور جنگی ارتش ژاپن و به نوعی مایه مباهات و افتخار نظامی این کشور است. این شناور 249 متری قادر به حمل 9 فروند هلیکوپتر بوده و شباهت زیادی به شناورهای دو منظوره آبی ـ خاکی ایالات متحده دارد.

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد، این ناو از پایگاه خود در یوکوسوکا در جنوب توکیو برای اسکورت شناور سوخت رسان آمریکایی و همراهی آن در آب های شیکوکو در غرب ژاپن مأمور شده است.

اقدام نظامی معنادار و مهم ژاپن در پی افزایش تنش ها با کره شمالی 
 
این در حالی است که تحت فرامین شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، محدودیت های اساسی و زیادی برای مأموریت ها و اقدامات تسلیحات و جنگ افزارهای مدرن ژاپن ایجاد و تنش های فزاینده در شبه جزیره کره ظاهرا منجر به آن شده است که آقای آبه، قوانین سفت و سخت خود در این رابطه را نادیده انگارد.

همچنین قانون اساسی تدوین شده ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی، این کشور را از هرگونه استفاده از ارتش و نیروی نظامی ـ جز در موارد دفاعی و صیانت از خود ـ منع کرده است. اکنون ناو ایزومو اولین ناو و جنگ افزار مدرن ژاپنی است که از قانون تصویب شده در سال 2015 مبنی بر استفاده از نیروهای نظامی در موارد لزوم و برای کمک به متحدان تحت حمله و در قالب مسأله دفاع جمعی، تبعیت می کند.

قانون سال 2015 ژاپن منجر به آن شده بود که بسیاری از منتقدان آقای آبه، این نگرانی را ترویج کنند که ارتش ژاپن با استفاده از مفاد این قانون می تواند منجر به درگیری کشور در جنگ های ناخواسته در خارج از مرزهای این کشور شود. با این حال، آقای آبه همه این انتقادات را رد کرد و قانون مورد نظر خود را به تصویب رساند.

تحت این قانون ژاپن اجازه خواهد داشت تا اقدام به صیانت و محافظت از تسلیحات و تجهیزات کشورهایی کند که برای دفاع از ژاپن اقدام کرده اند. نیروی نظامی ژاپن خواهد توانست تا اقدام به حمایت های لجستیک از همه کشورهایی کند که در شرایطی هستند که آن شرایط می تواند تأثیر بسیاری بر امنیت ژاپن داشته باشد؛ برای نمونه، طبق این قانون ژاپن می تواند در صورت حمله کره شمالی به کره جنوبی از کره جنوبی حمایت کند، ولی همچنان طبق قانون اساسی از اعزام مستقیم نیروی نظامی به جنگ محروم و ممنوع خواهد بود.
 
اقدام نظامی معنادار و مهم ژاپن در پی افزایش تنش ها با کره شمالی 
 
همچنین ژاپن می تواند اقدام به انهدام موشک هایی کند که کره شمالی به قصد هدف قرار دادن خاک آمریکا شلیک کرده است. از سوی دیگر، در صورتی که آبراه های مورد استفاده ژاپن به واسطه مین گذاری در خطر جدی قرار داشته باشند، این کشور می تواند حتی در مناطق اصلی درگیر جنگ اقدام به مین روبی از این آبراه ها کند.

استفاده از ناو ایزومو در این مأموریت در پی مانورهای اخیر نظامی آمریکا و ژاپن در منطقه است. در پی این موضوع، روز شنبه یک ناو دو منظوره فرانسوی نیز برای پیوستن به مانور مشترک ژاپن، آمریکا و انگلستان وارد آب های جنوب غربی ژاپن شد. این در حالی است که کره جنوبی نیست که دست به کار یک مانور مشترک با ایالات متحده شده است.
 
 
 
تابناک 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار