کد خبر: ۴۱۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱ 26 April 2017
یک دیپلمات پیشین کره‌شمالی به اشپیگل گفته است که دولت کره‌شمالی هزینه برنامه اتمی خود را از جمله از راه فروش خودرو، تسلیحات و مواد مخدر تأمین می‌کند و بدین منظور از دفاتر سیاسی خود در خارج این کشور بهره می‌گیرد.

یکی از دیپلمات‌های پیشین کره‌شمالی به نام «هان جین میونگ»، که از دو سال پیش در سئول، پایتخت کره‌جنوبی، زندگی می‌کند، اطلاعات جالبی درمورد منابع مالی برنامه اتمی کشورش ارائه داده است.


هان جین میونگ ۴۳ ساله گفته است که احساس می‌کند دولت کره‌شمالی از او که هدفش کار به عنوان دیپلمات بوده به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان پول برای رژیم سوء‌استفاده کرده است.


در روزهای اخیر تنش در شبه‌جزیره کره و در روابط میان کره‌شمالی و آمریکا بالا گرفته است. در رسانه‌ها گمانه‌زنی می‌شود که منابع مالی برنامه هسته‌ای کره‌شمالی چگونه تأمین می‌شود.


دیپلمات سابق کره شمالی به «اشپیگل» گفته است که بیشتر نقاط اتکای دولت «کیم جونگ‌اون»، در چین هستند و تحریم‌های غرب به سختی می‌توانند آن‌ها را در بر بگیرند: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چین می‌تواند کره شمالی را کنترل کند، در حالی که موضوع برعکس است، یعنی کره شمالی چین را کنترل می‌کند.»


هان جین میونگ می‌گوید که سفارتخانه‌های کره‌شمالی در خارج باید هزینه‌شان را خودشان تامین کنند. برای مثال او و همکارش در هانوی، پایتخت ویتنام، با خودرو و پلاک ماشین معامله می‌کرده‌اند: «ما به عنوان دیپلمات می‌توانستیم بدون پرداخت مالیات خودرو بخریم، بعد خودروها را با سود می‌فروختیم.» به گفته هان پارکینگ سفارت کره شمالی گنجایش۴۰ خودرو را دارد و سفارت از طریق خرید و فروش خودرو به سود هنگفتی دست می‌یابد.


به گفته دیپلمات سابق ۴۳ ساله کره‌شمالی، فعالیت‌های معاملاتی سفارتخانه‌های کره شمالی در کشورهای مختلف متفاوت است: سفارت کره‌شمالی در برلین بخشی از محوطه وسیع‌اش را اجاره داده و خرج خودش را درمی‌آورد؛ سفارت کره‌شمالی در جمهوری دمکراتیک کنگو به عنوان مکانی سودآور در حال شکوفایی است.


اما خرید و فروش خودرو جزو کارهای بی‌ضرر برای کسب درآمد محسوب می‌شود. به گفته هان، سودآورتر برای رژیم کره‌شمالی قاچاق مواد مخدر، بخصوص شیشه، و قاچاق اسلحه و پول تقلبی است. پول تقلبی در پینگ‌سانگ در نزدیکی پیونگ‌یانگ چاپ می‌شود و «دفتر شماره ۹۹» در پیونگ‌یانگ قاچاق مواد مخدر را در دست دارد.


هان در این باره می‌گوید: «آدم‌های دفتر شماره ۹۹ از ما دیپلمات‌ها فقط وقتی استفاده می‌کنند که به معلومات‌مان در زمینه زبان احتیاج داشته باشند.» نهادهای وابسته به حزب حاکم، ارتش، وزارت خارجه، دستگاه امنیتی و پلیس کره‌شمالی مدام با هم بر سر دستیابی به منابع مالی در حال رقابت هستند. دفاتر سیاسی این کشور در خارج نقشی کلیدی در دور زدن تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌شمالی بازی می‌کنند که بدلیل برنامه هسته‌ای آن برقرار شده‌اند.


به گفته هان، دولت کره‌شمالی پولی از طریق بانک‌های بین‌المللی واریز نمی‌کند، بلکه پول به طور مستقیم از طریق سفارتخانه‌ها نقل و انتقال پیدا می‌کند تا کسی از بیرون نتواند آن را کنترل کند. خود او ماموریت داشته که به عنوان پیک مبلغ ۴۰ هزار یورو را با چمدانش جابجا کند.


به گفته هان، هر شهروند کره‌شمالی که در خارج این کشور کار می‌کند موظف است که به کشورش مبلغی را به عنوان «پول وفاداری» پرداخت کند. این در مورد متخصصان کامپیوتر هم صدق می‌کند که در خارج از کره‌شمالی شبکه‌های بانک‌ها را هک می‌کنند و گفته می‌شود که میلیون‌ها دلار به دست می‌آورند.


یک کارشناس امنیتی فن‌آوری اطلاعات در سئول به گزارش پامچال نیوز به نقل ازگر اشپیگل گفته است که گروه‌های هکر معمولا از چهار پنج جوان تشکیل شده‌اند که از همان دوره مدرسه در پیونگ‌یانگ تعلیم کامپیوتر دیده‌اند و بعدا بخصوص در اروپا و چین به عنوان هکر فعالیت می‌کنند. به گفته این متخصص امنیتی، این جوانان از انگیزه بالایی برای انجام کارشان برخوردارند، چون اگر به اهداف دولت کره‌شمالی وفادار باشند، لازم نخواهد بود که به کره‌شمالی برگردند و می‌توانند برای همیشه در خارج زندگی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار