محمد حسین نیکتاش در گفتگو با تابناک:
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: برخی از اختلالات روانی و بروز ناسازگاری در سنین ۷تا ۱۲سالگی ریشه در مشکلات رشد ی و جسمی دارند.
کد خبر: ۴۱۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 26 April 2017
محمد حسین نیکتاش امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک درکرمانشاه،  اظهار داشت:  مشکلات جسمی، اختلالات یادگیری، روان رنجوری، مشکلات رفتاری -بیزاری مهم ترین عوامل بروز ناسازگا ی در کودکان محسوب می شود.

رئیس مرکز مشاوره و روانشناسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت:  کم بینایی، بدشکلی های عضوی و اختلالات حرکتی و.... از  عمده ترین مشکلات جسمی در بروز ناسازگاری  است.

وی با بیان اینکه معمولا در خانواده های در حد متوسط آزمایش های لازم یرای تشخیص اختلالات جسمانی فرزندانشان انجام می شود،  افزود:  در برخی از خانواده هایی که دارای فقر فرهنگی هستند ممکن  است این آزمایش ها انجام نشود و آنان متوجه وجود نقص در فرزندشان نشود.

نیکتاش ادامه داد:عدم توجه به برخی از اختلالات موجب بروز  ناسازگاری و رفتار تهاجمی در کودک می شود که با تشخیص به موقع آن می توان از بروز این مشکلات بزرگتر در کودکان جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه بررسی مشکلات جسمی که منجر به ناسازگازی نشود خیلی مهم است تصریح کرد:مسئله دیگر اختلال یادگیری است که برخی از دانش آموزان به آن دچار هستند و خانواده های آنان  فکر می کنند که فرزندشان در درس خواندن تنبلی می کند.

این مسئول متذکر شد :  دانش آموزان مبتلا به  اختلال یادگیری ممکن است تنبل نباشد بلکه آنام  توان یادگیری نداشته باشند و دانش آموزی که این مشکل را دارد توان یادگیری در اختیارش نیست چرا که او به همین شکل متولد شده است.

وی با بیان اینکه این دانش آموزان از طرف والدین و اولیا مدرسه برای یادگیری بیشتر مورد فشار قرار بگیرد، تاکید کرد:بین دانش آمور تنبل و فرد مبتلا به اختلال یادگیری تفاوت است و فشار برای یادگیری منجر به رفتار تهاجمی در خانه ومدرسه می شود.

نیکتاش تصریح کرد:ممکن است خانواده ها و اولیا مدرسه  با اعمال فشارها برای افزایش نمره  و توانمندیش متوجه نباشند که آنان مبتلا به اختلال یادگیری باشند و این مشکللات با توجه والدین و اولیا مدرسه کاملاقابل شناسایی هستند.

وی با اشاره به اینکه  در حوزه ی اختلال درمانی  آزمون های تخصصی ، معتبر و دقیقی برای  شناسایی این اختلالات گرفته می شود،  عنوان کرد:  با انجام آزمون های تخصصی از سوی مربیان در آموزش و پرورش استثنایی و بخشی  از آموزش و پرورش عادی  انجام می شود.

وی گفت: در  آزمون سنجش دوران ابتدایی برخی از این مشکلات شناسایی شده و مربیان متوجه  اختلال یادگیری در زمینه های مختلف شده  و با انجام اقدامات لازم مشکل را پیگیری می کنند.

رییس مرکز مشاوره و روانشناسی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: روان رنجوری نیز از عوامل ناسازگاری دانش آموزان در ارتباط با افراد است که ریشه در اضطراب جدایی، ترس از مدرسه، افسردگی دارد که اگر دانش آموز دچار روان رنجوری است بایدبا پیگیری والدین  در جلسه های متعدد درمان شود.

نیکتاش ادامه داد:در مان بیماری های روحی را نباید با معالجه ی بیاری های جسمی مقایسه کرد چرا که درمان بیماری های روحی که ریشه در گذشته ی فرد دارد نیازمند زمان طولانی و حضور در جلسه های مستمر مشاوره است.

وی با اشاره به اینکه رفتارهای ناسازگار بیشتر در خانواده هایی که دارای مشکلات اقتصادی، اعتیاد والدین و ناهنجاری های خانوادگی هستند بروز می کند، افزود: رفتارهای ناسازگار ممکن است در کودکان عادی هم بروز کند که والدین باید آگاه باشند که آیا این رفتار موقت یا مستمر است و برای درمان آن اقدام کنند.

وی گفت: گاهی اوقات دانش آموزان  دست به انجام کارهایی می زنند که  توجه دیگران را به خود جلب کنند که متخصصان روانشناسی باید  به مطالعه ی ریشه و عواملی که منجر به انجام این رفتار شده بپردازند. 
نیکتاش متذکر شد:رفتار ناسازگار با نصیحت یا تنبیه حل نمی شود  و باید متخصصان روانشناسی  مشکلات را در زمینه های مختلف بررسی کرده و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت:اگر  رفتار ناسازگار در کودکان درمان نشود ممکن است  باعث بروز رفتار ضد اجتماعی  در زمان بزرگسالی او شده  و با قانون گریزی  ترسی از مجازات نداشته باشد.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار