تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / پاي دلالان ويلاسازي اين بار به تالاب گالشكلام گيلان باز شده است. در اقدامي عجيب اين تالاب توسط سودگران ويلاسازي خشكانده شده و به مسكوني تغييركاربري داده است. تاكنون مسئولان محيط زيست و استانداري گيلان نسبت به تغييركاربري تالاب به مسكوني واكنشي نشان نداده‌اند.
کد خبر: ۴۱۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ 20 April 2017
تابناک / پاي دلالان ويلاسازي اين بار به تالاب گالشكلام گيلان باز شده است. در اقدامي عجيب اين تالاب توسط سودگران ويلاسازي خشكانده شده و به مسكوني تغييركاربري داده است. تاكنون مسئولان محيط زيست و استانداري گيلان نسبت به تغييركاربري تالاب به مسكوني واكنشي نشان نداده‌اند.

گيلان يكي از قطب‌هاي تالاب ايران است. وجود صدها تالاب بزرگ و كوچك در اين استان چشم‌اندازهاي جادويي و شگرفي به‌وجود آورده است. اما وجود اين صدها تالاب براي گيلان تبديل به يك معضل شده است؛ چراكه براي مسئولان و مردم گيلان دارا بودن اين نعمت خدادادي ديگر عادي شده است و به نظر مي‌رسد اراده‌اي براي حفاظت از تالاب‌هاي اين استان باقي نمانده است.


چرا محیط زیست گیلان کاری نمی کند!؟ / خیابان کشی در تالاب و بی تفاوتی شهردار چاف و چمخاله!


ايران روزگاري سرآمد حفاظت از تالاب‌هاي جهان بود و كنوانسيون حفاظت از تالاب‌هاي جهان، كنوانسيون رامسر را راه‌اندازي كرد. اما هم‌اكنون در ليست قرمز اين كنواسيون قرار گرفته است و بسياري از تالاب‌هاي كشور از ليست آن خارج شده‌اند و بسياري نيز در صف انتظار خروج از اين كنوانسيون هستند.

ويلاسازي وسط تالاب

گالشكلام نيز همانند هزاران تالاب ديگر از دست تخريب‌گران محيط‌زيست كشور در امان نمانده است.

اما يك تفاوت با بسياري از تالاب‌هاي كشور دارد. بسياري از تالاب‌هاي كشور هنگامي‌كه بخشي از آن‌ها خشك شد، مورد توجه افكارعمومي قرار گرفتند. ولي گالشکلام علاوه‌بر خشك شدن، بيش از نيمي از آن،درحال حاضر به شهركي براي ويلا‌سازي تبديل شده است . نكته مهم بي‌توجهي و سكوت مسئولان مربوطه نسبت به اين فاجعه است.

گالشكلام يك تالاب بين‌المللي نيست و همين مساله بلاي جان اين تالاب شده چراكه اگر يك تالاب ثبت شده در كنوانسيون رامسر بود، به اين راحتي خشك و تغييركاربري داده نمي‌شد.

خيابان‌كشي در تالاب

يكي از فعالان محيط زيست كه نخواست نامش فاش شود درباره وضعيت تالاب گالشكلام به «قانون» گفت:«متاسفانه از سال گذشته برخي از افراد سودجو اقدام به شن‌ و خاك‌ريزي در تالاب و تفكيك آن كردند. پس از اين اقدامات بيش از نيمي از تالاب خشك شد و هم‌اكنون مي‌توان گفت كه تالاب نابود شده است. وسط تالاب جاده احداث شد، اين جاده علاوه‌بر خشكي تالاب موجب جدايي جغرافيايي آن نيز شده است. پس از انجام مراحل مقدماتي و بسترسازي، پاي دلالان ويلاسازي به تالاب باز شد و ويلاها همانند قارچ‌هاي سمي در تالاب سبز شدند. باتوجه به شواهد موجود به‌نظر مي‌رسد كه دلالان ويلاسازي مجوزهاي لازم را اخذ كرده‌اند چراكه اگر مجوزي نداشتند به اين راحتي نمي‌توانستند ساخت و ساز انجام دهند».

بي‌تفاوتي مسئولان به نابودي تالاب

او درباره عملكرد اداره محيط زيست و مسئولان استانداري نسبت به خشكي تالاب و ويلاسازي در آنجا گفت:« تاكنون من كوچك‌ترين گزارش و اعتراضي از محيط زيست و استانداري نشنيده‌ام و به‌نظر مي‌آيد آن‌ها تنها سكوت را در پيش گرفته‌اند. شهر لنگرود داراي ده‌ها تالاب‌ بزرگ و كوچك است. همين مساله موجب بي‌تفاوتي مسئولان و مردم نسبت به حفاظت از آن‌ها شده است. ديگر حساسيتي نسبت به تخريب تالاب‌ها وجود ندارد».

اين فعال محيط زيست عنوان كرد:« گالشكلام جزو تالاب‌هاي بين‌المللي نيست كه براي مجوز آن به استعلام از اداره محيط زيست نياز باشد. اين موضوع موجب شده است كه دلالان ويلاسازي به‌راحتي در روز روشن تالاب را خشك و به مسكوني تغييركاربري دهند».

او گفت:«يك مزيت ديگر تالاب گالشكلام، تلاقي دو رودخانه شلمان‌رود و لنگرود در ميان آن است. از تلاقي اين دو رودخانه طبيعت بكر و زيبايي به‌وجود آمد كه زيستگاه هزاران گونه جانوري بود. با خشك شدن و تغييركاربري تالاب به مسكوني شاهد تخريب اين زيستگاه ارزشمند هستيم».

گوش شنوايي براي محيط زيست نيست

احمد زاهدي-تالاب بکر و زیبای گالشکلام در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر لنگرود استان گیلان و در مجاورت ساحل زیبای چمخاله واقع شده است.اين تالاب به‌دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی رودخانه‌های شلمان‌رود و لنگرود، بستری امن و آرام برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در مساحتی نه‌چندان بزرگ بود. این پهنه زیبای طبیعی در فصل زمستان نیز ميزبان گونه‌های ارزشمندی همچون فلامینگو، پليكان، چنگر، خوتکا، قو و انواع پرندگان مهاجر و بومی بود.

گویی طبیعت گیلان ساحل آرام را به خود نخواهد دید و گویی هر از چندگاهي علی‌رغم غرولندهای دوست‌داران طبیعت، باید شاهد از دست رفتن سرمایه‌ای دیگر از داشته‌های طبیعت‌مان در گیلان باشیم.گویی گوشی برای شنیدن ناله‌های دلباختگان محیط زیست در این استان آفریده نشده است. انتقادهای کارشناسان محیط زیست نيز خریداری ندارد. اداره محیط زیست گیلان، گوشی براي شنيدن ندارد. تغییر مدیریت‌های مکرر و بدون برنامه در محیط‌بانی چمخاله، در آشفته بازار تغییرات مداوم مدیریت در گیلان، آشفتگی‌های این عرصه را دوچندان كرده است. جالب آنکه براي انتقاد درخصوص انتصاب‌ها نيز گوشی شنوا نيست و کمترین آثار این ناشنوايي مصلحتي، تاراج تالاب و تغییر دوباره فرمانده محیط‌بانی در کمتر از سه ماه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار