کد خبر: ۳۹۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 24 March 2017
تابناک گیلان / کارلوس کی روش در روزهای گذشته تیمش را کاملا مخفی نگه داشته و حتی با وجود برگزاری یک دیدار دوستانه، هیچگونه خبری از اردوی تیم ملی و تاکتیک های آن ، به بیرون درز نکرده است.

عملکرد فوق العاده و حرفه ای کارلوس کی روش در پنهان نمودن تیمش در سال های گذشته نیز تاثیر گذار بوده و علاوه بر کارکرد مثبت، همواره سورپرایزی برای حریفان خود نیز داشته است. به نظر می رسد اکنون کارلوس کی روش ، شیوه و تاکتیک های روانی خود را به بالاترین سطح ممکن رسانده تا جایی که حتی کارشناسان و رسانه های داخلی نیز هیچ گونه پیش بینی صد در صدی در قبال تیم ملی ایران انجام نمی دهند. در همین راستا در حالی که تا ساعاتی دیگر تیم ملی باید در دوحه برابر قطر به میدان برود ترکیب تیم ملی کاملا مبهم است و هیچ گونه پیش بینی در خصوص آن نمی توان انجام داد. سرمربی پرتغالی تیم ملی با پتانسیل مطلوب فوتبال ایران توانسته تیمی یکدست را وارد مسابقات کند که فاصله بازیکنان ذخیره و اصلی در آن بسیار کم است و وی با توجه به شرایط مسابقه تاکتیک های مورد نظرش را اعمال می کند. از سوی دیگر به نظر می رسد قطری ها تنها به بازی رفت دو تیم و دیدارهای گذشته ی ایران و قطر برای آنالیز تیم ملی اتکا کرده اند و این در حالی است که تیم کارلوس کی روش در هر دیدار متفاوت از بازی قبلی خود به میدان می رود و مخفی کاری مثال زدنی کی روش این تیم را بسیار غیرقابل شناسایی نموده است. گفتنی است کارلوس کی روش در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار با قطر در حالی که مطمئن بود تیم حریف شناختی روی تیمش ندارد، عنوان داشت تیم قطر را به خوبی می شناسد و تمام حرکات آنها را در مدت اخیر زیر نظر داشته است تا به نوعی جنگ و درگیری روانی برای همتای خود پدید آورد.

اما کارلوس کی روش تا چه حد می تواند در ترکیب خود تغییرات ایجاد کند و آیا می توان عنوان داشت این تیم، غیرقابل پیش بینی ترین تیم ملی ایران در سال های اخیر است؟

با نگاهی به لیست تیم ملی و اخبار کمی که از تمرینات تیم ملی به بیرون درز کرده ، می توان پاسخ مثبتی به این سوال داد. در زیر خط به خط با نفرات تیم ملی پیش خواهیم رفت تا مشخص شود تیم کی روش تا چه حد انعطاف پذیر است.

دروازه بان:

حدس دروازه بان اول تیم ملی می تواند راحت ترین پیش بینی در ترکیب کارلوس کی روش باشد و علیرضا بیرانوند را درون دروازه تصور کنیم. هر چند با وجود تغییر مربی دروازه بانان از سوی کی روش ، می توان انتظار داشت لوپز مربی جدید دروازه بانان تیم ملی انتخاب دیگری به غیر از بیرانوند داشته باشد، مخصوصا که بیرانوند در دو ماه اخیر عملکرد انتقاد آمیزی درون دروازه پرسپولیس از خود به نمایش گذاشته است.

مدافعان:

در قلب خط دفاعی می توان ادعا نمود حتی خود کارلوس کی روش نیز به قطعیت کاملی برای انتخاب مدافعین میانی خود نرسیده است. سید جلال، منتظری و پورعلی گنجی سه بازیکنی هستند که قرار دادن هر کدام از آنها روی نیمکت ذخیره ها بسیار سخت می باشد. هر سه بازیکن بسیار آماده هستند و هر سه نیز سابقه ی حضور در فوتبال قطر و آشنایی با جو فوتبال این کشور را دارند.

معمای سمت راست خط دفاعی نیز تا قبل از اعلام لیست یازده نفره ی مسابقه حل نشده باقی خواهد ماند. در تمرینات روزهای گذشته کی روش توجه ویژه ای به عملکرد غفوری داشته و سعی در هماهنگی این بازیکن با رامین رضاییان داشته است. اتفاقی که باعث شده حدس و گمان ها در خصوص حضور وریا در سمت راست خط دفاعی تیم ملی و انتقال رضاییان به یک خط جلوتر قوت گیرد. با این وجود در آخرین تمرین تیم ملی، جهانبخش بدون هیچ مشکلی با تیم به تمرین پرداخت تا ابهام در خصوص سمت راست خط دفاعی تشدید شود؛ رامین رضاییان یا وریا غفوری.

میلاد محمدی در منطقه ی چپ خط دفاعی نیز جایگاه تثبیت شده ای ندارد و با توجه به درخشش محمد انصاری در فاز دفاعی پرسپولیس در ماه های اخیر، کی روش می تواند متناسب با تاکتیک مورد نظرش، یکی از این بازیکنان را برای حضور در زمین انتخاب کند. با وجود عملکرد فوق العاده محمدی در لیگ روسیه و تیم ملی، ممکن است کی روش بازیکنی با خصوصیت تدافعی بیشتر را به این بازیکن ترجیج دهد. تیم ملی قطر در صورت عدم کسب پیروزی جام جهانی را از دست خواهد داد و همین باعث می شود آنها در طول مسابقه یک پارچه حمله باشند. پس شاید کی روش انصاری سر زن و با مهارت در دفاع را به محمدی ترجیح دهد.

هافبک ها:

در میانه ی میدان، کی روش همواره تیمش را با دو هافبک دفاعی به زمین می فرستد و از این منظر شکی وجود ندارد. اما حضور پررنگ امید ابراهیمی در تمرین های اخیر تیم ملی و ماموریت هایی که در طول تمرینات کی روش به این بازیکن محول می نمود، شک هایی را در خصوص استفاده از این بازیکن در مرکز زمین به وجود آورده است. ابراهیمی به مانند دیدار برابر سوریه می تواند در کنار سعید عزت اللهی بازی کند و البته ممکن است هجومی تر از گذشته در میدان حاضر شود و جای خالی دژاگه مصدوم را پر کند. همچنین احسان حاج صفی که در پست هافبک دفاعی و در کنار سعید عزت اللهی دو بازی فوق العاده در برابر ازبکستان و کره ی جنوبی انجام داد محتمل است در پست هافبک دفاعی یا وینگر به میدان رود و این از جمله مثال هایی است که تیم کی روش را غیرقابل پیش بینی می نماید.

در خصوص سمت راست خط هافبک نیز مشخص نیست کی روش چه تصمیمی را مد نظر خواهد داشت. گفته می شود سرمربی تیم ملی رضاییان را به مانند بازی های باشگاهی اش در این منطقه از میدان بازی خواهد داد و جهانبخش مصدوم کار را از روی نیمکت آغاز خواهد کرد. این در حالی است که جهانبخش در آخرین تمرین تیم ملی کاملا آماده ظاهر شد و ممکن است در ترکیب ثابت تیم ملی حضور داشته باشد. حتی مسعود شجاعی نیز پتانسیل آن را دارد که در این قسمت از زمین به میدان برود ، هر چند احتمال می رود این بازیکن در نقش بازیساز در دیدار برابر قطر به میدان برود.

مهدی طارمی در آخرین مصاحبه خود عنوان داشت در ترکیب تیم ملی به عنوان وینگر چپ به کار گرفته خواهد شد و این موضوع باعث شد تا عده ای این بازیکن را در ترکیب ثابت تیم ملی فرض نمایند. اما با توجه به علاقه ی سرمربی تیم ملی به وحید امیری، کمی غیرقابل تصور می رسد که طارمی در حضور وحید امیری در پست وینگر چپ به میدان برود. هر چند کی روش برای سورپرایز رقبایش حقه هایی در آستین دارد.

مهاجمان:

در منطقه ی هجومی تیم ملی عجیب ترین ترافیک و دل مشغولی برای کارلوس کی روش رقم خورده است. فوتبال ایران تا مدت ها پس از خداحافظی علی دایی با مشکل مهاجم طراز اول مواجه بود، اما اکنون سه مهاجم فوق العاده در اردوی تیم ملی حضور دارند که نیمکت نشینی هر کدام منطقی به نظر نمی رسد. سردار ، گوچی و انصاری فرد در دیدار تیم ملی برابر قطر می توانند تعیین کننده باشند و این بستگی به آن دارد که کی روش کدام یک از آنها را به میدان خواهد فرستاد. در تمرین های اخیر تیم ملی ، حتی سیستمی مبتنی بر دو مهاجم نیز از سوی کی روش مورد آزمایش قرار گرفته است. در شکل زیر می توان تغییرات محتمل کی روش در ترکیب تیم ملی را مشاهده نمود.

در هر صورت تیم ملی ایران فردا یکی از دیدارهای حساس خود را در سال های اخیر برگزار خواهد کرد، دیداری که پیروزی در آن می تواند افق روسیه ۲۰۱۸ را برای فوتبالِ مان نمایان تر سازد. کارلوس کی روش با پیروزی برابر تیم ملی قطر ( که البته کار دشواری محسوب می شود ) می تواند ایران را در آستانه ی دومین جام جهانی پیاپی اش قرار دهد. اتفاقی که با تیم فوق العاده آقای "سی کیو” بسیار قابل تصور خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار