کد خبر: ۳۹۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳ 20 March 2017
تابناک گیلان / آنچه که عیان است ناکارآمدی شخص آخوندی در مدیریت و سیاست گذاری های وزارتخانه متبوعش است که برای افکارعمومی کاملا روشن و مسجل شده و نتیجه این جلسه نیز – هر چه که می بود – هیچ تاثیری بر این مهم نمی گذاشت و شاید مجلسی ها یکی از کم اثرترین تصمیمات خود را امروز گرفتند

خانه ملت در اولین روز از آخرین ماه زمستان ۹۵ جلسه استیضاح آخوندی را برگزار کرد. جلسه ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و البته افکارعمومی باید زودتر ازین ها برگزار می شد. آخوندی با ساعتی تاخیر به خانه ملت رسید، بر کرسی سبز بهارستان جلوس کرد و نظاره گر تقدیر خود شد. موافقان و مخالفان در جلسه استیضاح به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و در نهایت نمایندگان به ابقای آقای آخوندی در مقامش رای دادند.

از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر با ۱۷۶ رأی موافق، ۷۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به عباس آخوندی برای دومین بار رأی اعتماد دادند. اما نکته جالب توجه در این جلسه فرافکنی های ناشیانه ی آخوندی در جلسه استیضاح بود. سوالات و ابهاماتی که یا آخوندی ندید و یا کجدار و مریز از کنار آن ها با تاکتیک فرافکنی عبور کرد تا نمایندگان مجلس برخلاف نظرات و دیدگاه های غاطبه مردم آخوندی را ابقا کنند.
 
فرار از مسکن مهر
در بند ۴ طرح استیضاح عباس آخوندی که به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد آمده است :مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل استیضاح آخوندی، عدم رسیدگی او به مطالبات مردم و ثبت نام کنندگان مسکن مهر بود. واقعیت این است که در سالیان اخیر کمبود واحدهای مسکونی بسیار چشمگیر و محسوس است. با توجه شکل گیری سالانه ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج در کشور، به نظر می رسد ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای جامعه در این خصوص، نیازمند ساخت حداقل یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سال باشد، اتفاقی که حتی با مسکن مهر هم به وقوع نپیوست. حال دولت یازدهم بدون توجه به این نیاز طرح مسکن مهر را نیز مزخرف دانسته و از سوی دیگر، آخوندی نیز بدون توجه به قول و وعده هایی که در جلسه رای اعتماد به نمایندگان داد، ساز اقتصاد لیبرالیستی خود را کوک کرد.

  وزیر راه در جلسه استیضاح خودتصریح کرد: هر هزینه‌ای که در مملکت می ‌شود امکان برگرداندن آن سخت است، در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به مملکت تحمیل شد، بنده به سهم خودم تلاش کردم که این بار را ضمن تمام تعهداتی که داشتیم از روی دوش دولت بردارم. می‌دانم این کار چقدر پر مخاطره بود. آخوندی در جلسه اول اسفند به یکی از اساسی ترین انتقادات وارده بر وزارتخانه خویش در همین حد اکتفا کرد. یک موضع کاملا کلی و منفعلانه در برابر کوهی از انتقادات وارده. این در حالی بود که جمعی از متقاضیان مسکن مهر همزمان با آغاز نشست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی مقابل درب شمال شرقی خانه ملت تجمع کردند و نسبت به سیاست های وی لب به انتقاد گشودند.

 
انحراف مسیر استیضاح با هواپیمای وارداتی
آخوندی بخشی از جلسه استیضاح خود را به شوآف های تبلیغاتی در خصوص هواپیمای وارداتی گذراند تا تلاش کند با این کد نمایندگان مجلس را اقناع کند. وی در این جلسه تاکید کرد: خرید هواپیمای مسافربری جدید نشان دهنده شکست تحریم‌ها و شکست جبهه استکبار! است و این یک افتخار ملی برای کشورمان بود و تمام دنیا در مورد آن صحبت می‌ کردند. وزیر راه در حالی از شکست استکبار با واردات هواپیما سخن گفته که به نظر می رسد به چرخش درآمدن چرخ کارخانجات غربی زمینه ارائه هواپیما به ایران را در قالب دیپلماسی التماسی محقق کرده است. نکته ای که رسانه های غربی نیز بر آن تاکید کردند.

به هرشکل جلسه استیضاح آخوندی با هموار شدن حضور او در وزارتخانه راه و شهرسازی همراه شد. اما نکته حائز اهمیت این است که مردم و افکار عمومی کارت قرمز خود را به آخوندی از مدت ها قبل داده بودند و در روز جلسه استیضاح نیز با تجمع در برابر خانه ملت بر آن تاکید ورزیدند.

آنچه که عیان است ناکارآمدی شخص آخوندی در  مدیریت و سیاست گذاری های وزارتخانه متبوعش است که برای افکارعمومی کاملا روشن و مسجل شده و نتیجه این جلسه نیز – هر چه که می بود – هیچ تاثیری بر این مهم نمی گذاشت و شاید مجلسی ها یکی از کم اثرترین تصمیمات خود را امروز گرفتند.

عدم توجه به مختصات اقتصاد مقاومتی در سیاستگذاری ها، جان باختن تعداد زیادی از مردم در حوادث جاده ای و ریلی، رکود سنگین در بخش مسکن و بی تفاوتی به خانه دار شدن قشر آسیب پذیر جامعه و فسادهای عیان و نهان در این وزارتخانه تنها مشتی است از بی کفایتی های وزیر راه و شهرسازی.  شاید ابقای آخوندی این فرضیه را محتمل تر کرد که با وجود خروارها کم کاری و سهل اندیشی در وزارتخانه  راه، مجلس دهم که بخش اعظم ان را فراکسیون امید تشکیل می دهد، حاضرست شعور افکار عمومی را در برابر بازی های جناحی و سیاسی قربانی کند تا به اهداف سیاسی خود دست یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار