کد خبر: ۳۹۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 18 March 2017
تابناك / در این مطلب با بررسی مسیرهای متفاوت شهرهای مختلف کشورمان، 10 جاده برتر را انتخاب کرده‌ایم که مناظر زیبا و لذت رانندگی بالایی را به شما ارائه می‌کند. همچنین برای تهیه لیست این نوشتار تلاشمان بر آن بوده که  تنوع موقعیت جغرافیایی و شرایط منطقه‌ای را مد نظر قرار دهیم.

کرج - چالوس
جاده چالوس را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین مسیرهای کشورمان دانست که البته یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای اهالی تهران و کرج است. این جاده که کرج را به شهر چالوس و به بیان دیگر استان البرز را به استان مازندران متصل می‌کند، در سال 1312 شمسی به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر بیش از 80 سال از عمر آن می‌گذرد. جاده چالوس 160 کیلومتر طول دارد و در طی مسیر آن از بکرترین مناظر و چشم‌اندازهای مختلف مثل کوه‌های هفت‌برادران،  سد امیرکبیر و... می‌گذرد. جالب اینجاست که نام این جاده تاکنون چندین بار توسط مجلات خارجی به عنوان «یکی از بهترین جاده‌های دنیا برای رانندگی» ذکر شده است که از بین آنها می‌توان به مجله تخصصی ب‌ام‌و نیز اشاره کرد. این جاده دو‌طرفه بوده و دارای پیچ و خم‌های فراوان به چپ و راست است که البته راحتی سرنشینان خودرو در جاده چالوس به مهارت راننده باز‌می‌گردد.

گردنه حیران
«حیران» نام روستایی سرسبز و زیبا در 30 کیلومتری غرب شهرستان آستاراست که در میان کوه‌های سرسبز و دره‌های کم ارتفاع واقع شده است. اما گردنه حیران یک جاده حقیقتا «حیران‌کننده» است که آستارا را به اردبیل متصل کرده و یک گذرگاه بسیار گشت‌انگیز را خلق می‌کند. این گردنه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای حیران محسوب می‌شود، از یک طرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه می‌رسد و از یک طرف به سمت دره‌ای کم ‌عمق که در میان آن رود آستاراچای مشرف است. این رود مرز استان گیلان و جمهوری آذربایجان است. گردنه حیران به دلیل نزدیک بودن به رطوبت دریای خزر در بیشتر سال پوشیده از مه است و بلندترین نقطه آن تنها 1500 متر از آب‌های آزاد فاصله دارد. زیباترین فصول برای گذر از گردنه حیران بهار و تابستان هستند اما اگر به بازی رنگ‌های طبیعت علاقه دارید، فصل پاییز این منطقه را از دست ندهید.

شاهرود – گرگان (توسکستان)
یکی دیگر از جاده‌های بسیار جالب و جذاب کشورمان که البته چندان هم شناخته شده نیست، جاده توسکستان است که شهرستان شاهرود را به گرگان وصل می‌کند. این جاده که در دل جنگل سرسبز و زیبای توسکستان احداث شده است، کوتاه‌ترین پل ارتباطی بین استان سمنان و استان گلستان است و از نظر مناظر، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پیچ‌های شدید با سرازیری‌ها و سراشیبی‌های سبک و سنگین، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این جاده است که البته این موضوع تردد شما را در شرایط برف و یخ تقریبا غیرممکن می‌کند. در یک طرف جاده کوه و در طرف دیگر دره‌ای سرسبز قرار دارد که حس ترس در دل زیبایی را به شما القا می‌کند. در بخش‌های مختلف این جاده اختلاف دما به 15 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و هرچه جاده را به سمت بالا می‌روید، پوشش گیاهی هم تنک‌تر می‌شود؛ به طوری که درختان توسکا کم‌کم جای خود را به درختان ارس می‌دهند.

طبس – خور و بیابانک
بسیاری از جاده‌های کویری با توجه به بافت یکسان و عدم بهره‌گیری از مناطق سرسبز ممکن است به چشم بسیاری از رهگذران زیبا نباشند‌ اما اگر در هنگام غروب در فصول سرد سال گذرتان به جاده طبس به خور و بیابانک افتاده باشد، با صحنه‌ای خارق‌العاده مواجه خواهید شد. در واقع بازتاب نورهای رنگارنگ در هر دو سوی جاده آن هم در زمانی که خورشید لحظات آخر نوردهی خود را سپری می‌کند، منظره‌ای می‌سازد که انگار جاده از وسط دریا می‌گذرد! اما حقیقت این است که میزان نمک موجود در اطراف این جاده، منظره‌ای به این زیبایی و جذابیت برای شما خلق می‌کند. جدای از پتانسیل‌های گردشگری شهر طبس، تجربه رانندگی رویایی در این جاده مطمئنا ارزش سفر به این شهر را دارد.

اسالم – خلخال
یکی دیگر از جاده‌های جنگلی رویایی کشورمان، مسیری است که اسالم را به خلخال متصل می‌کند. این‌ جاده به عنوان کمربندی بین استان اردبیل و استان گیلان محسوب می‌شود، یک مسیر بسیار سرسبز با طبیعتی بکر و دست‌نخورده است. طول جاده اسالم – خلخال در حدود 70 کیلومتر بوده و به دلیل بهره‌گیری از شرایط کوهستانی، حتی در فصول گرم سال هم هوایی خنک و دلپذیر دارد. اما این جاده عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل بارش سنگین برف و باران بسته می‌شود و تنها در نیمه نخست سال می‌توان از طبیعت فوق‌العاده این جاده بهره برد. جاده خلخال به اسالم را تحت عنوان «جاده ورود به بهشت» نیز می‌شناسند چرا که در مسیر آن شاهد ترکیبی از دشت و جنگل، دریاچه‌ها و آبشارهای طبیعی خواهید بود که به واقع مناظری فوق‌العاده را برای بیننده و گردشگر فراهم می‌سازد. همچنین کلبه‌های چوبی در این جاده تاسیس شده که شما می‌توانید مدتی در آنها اسکان داشته باشید، استراحت کرده و بیشتر از طبیعت لذت ببرید. البته این جاده با توجه به عرض کم، چندان مناسب رانندگی پرهیجان نیست و تنها باید از مناظرش لذت برد!

چابهار – پسابندر
یک جاده ساحلی است که شهرستان چابهار را به پسابندر و از طرف دیگر به مرز پاکستان متصل می‌کند. در این جاده که تحت عنوان چابهار-پسابندر و یا چابهار-بریس شناخته می‌شود (در اواسط راه به بریس می‌رسیم)، اگر از سمت چابهار وارد مسیر شویم، در سمت چپ کوه‌های مینیاتوری یا مریخی و در سمت راست ساحل بکر اقیانوسی دریای عمان  را مشاهده خواهیم کرد. مسیر کلی این جاده به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود که در ابتدای آن به سواحل صخره‌ای با امواج بلند می‌رسیم. همچنین در جلوتر تالاب لیپار (فاصله 15 کیلومتر چابهار) قرار دارد و از کیلومتر 35، کوه‌های مینیاتوری شروع می‌شوند. در ادامه جاده چابهار – پسابندر یا همان جاده ساحلی چابهار با درخت انجیر معابد (که قطر آن به چند ده متر می‌رسد!)، جنگل حرا و... مواجه خواهید شد که این مناظر، جاده مذکور را به یکی از بکرترین مسیرهای کشور مبدل می‌سازد.

جاده جندق- معلمان
یکی دیگر از زیباترین و جذاب‌ترین جاده‌های کشورمان، جاده‌ای است که منطقه معلمان در استان سمنان (در نزدیکی شهرستان دامغان) را به شهر جندق در شمال شرقی استان اصفهان متصل می‌کند. در این جاده که مسافتی در حدود 200 کیلومتر را پوشش می‌دهد شاهد انواع و اقسام بافت‌های کویری خواهید بود. از افق کاملا خالی از هرنوع جانوری گرفته تا مناطقی مملو از تپه‌های سرخ رنگ خاکی و... از جمله چشم‌اندازهایی است که در طی گذر از این جاده به چشمتان خواهد خورد. این جاده با توجه به بافت خاکی و کویری‌اش، یک مسیر کاملا وهم‌آلود و منحصر‌به‌فرد است که افقی بی‌پایان را پیش روی شما قرار می‌دهد و چشم‌اندازهای آن خصوصا در زمان غروب آنقدر زیبا هستند که هر بیننده‌ای را به تحسین وادار می‌کند.

سپیدان – نور‌آباد
این جاده را یکی از زیباترین مسیرهای واقع در استان فارس می‌دانند؛ مسیری که تقریبا در تمام فصول سال از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. این جاده که شهرستان سپیدان را به شهر نور آبادِ استان فارس متصل می‌کند، یک مسیر مملو از دشت‌های عالی با طبیعتی بکر است که گذر از آن لذت رانندگی را برای شما دوچندان کرده و خستگی سفر را فراموش می‌کنید. منظره‌های رنگارنگ خلق شده توسط پوشش طبیعی، وجود درختان انبوه و متنوعی مثل سپیدار، تمشک، انجیر کوهی، بادام وحشی، بلوط و... و همچنین چشمه ساران و رودخانه‌های بسیار زیاد، از جمله جاذبه‌های این جاده برای علاقه‌مندان به طبیعت است. این جاده 84 کیلومتری بسیار زیبا، هنوز از آسفالت کاملا استاندارد بهره نمی‌برد و برای لذت بردن بدون دردسر از مسیر باید کاملا احتیاط کرد.

هجیج – اورامانات
هجیج یک روستای بسیار زیبا و دیدنی در قلب کوه، واقع در استان کرمانشاه و حوالی شهرستان پاوه است. این روستا که به ماسوله‌سنگی نیز مشهور است، در کنار طبیعتی بسیار بکر و آب و هوایی مثال‌زدنی، جاده‌ای فوق‌العاده زیبا را به شما ارائه می‌کند. این جاده کوهستانی با مسیرهای پر پیچ و خم که در نهایت به منطقه هجیج منتهی می‌شود، یکی از جذاب‌ترین مسیرهای موجود در کشورمان است که حالتی شیبدار دارد و از یک منطقه مرتفع به قعر دره می‌رسد.

جاده عباس‌آباد – کلاردشت
این جاده که از دل جنگل عباس‌آباد می‌گذرد، مسیری به‌یاد‌ماندنی است که هر کیلومتر آن جاذبه‌های طبیعی بسیاری را برای شما فراهم می‌سازد. در واقع این جاده یکی از جاده‌های جنگلی بسیار زیباست که عباس‌آباد را به کلاردشت متصل می‌سازد و حدود 40 کیلومتر مسیر دارد. اما این مسیر نسبتا کوتاه آنچنان زیبا و سرسبز است که تنها با یک بار گذر از آن، برخی از رویایی‌ترین تصاویر زندگی‌تان را در  ذهنتان ثبت خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود که حداقل یک بار این جاده را در فصل بهار تجربه کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار