کد خبر: ۳۹۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶ 15 March 2017
تابناک گیلان / داود پرهیزکار در آخرین نشست خبری سال ۹۵ به وضعیت بارشی کشور در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه تا کنون اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه تا روز گذشته کشور ۱۴۱ میلیمتر بارش دریافت کرده است. این مقدار بارش نسبت به بلندمدت حدود ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در این بازه زمانی قم پربارش‌ترین استان بوده و ۷.۳ درصد افزایش بارش داشته است.

خوزستان کم بارش‌ترین استان کشور

وی با بیان اینکه استان خوزستان کم بارش‌ترین استان کشور طی شش ماه اخیر بوده است اظهار کرد: این استان حدود ۵۰ درصد کم بارشی داشته است. طی همین مدت بارش تهران ۱۷۷.۴ میلیمتر بوده است که نسبت به بلندمدت ۴.۵ درصد کم بارشی را نشان می‌دهد. البته نسبت به سال گذشته بارش‌های استان تهران ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وضعیت بارش و دمای کشور در فصل بهار

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به پیش بینی فصلی اشاره و اظهار کرد: از حالا تا نیمه فروردین بارش‌ها در اکثر نقاط در حد نرمال و در نیمه غربی کشور بیش از نرمال باشد. این میزان بارش نمی‌تواند همه کم بارشی‌های استان خوزستان را جبران کند.

پرهیزکار با اشاره به اینکه از نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت بارش‌ها رو به کاهش می‌رود افزود: در همین نیمه غربی کشور بارش‌ها در نیمه دوم فروردین زیر نرمال خواهد بود. در باقیمانده فصل بهار بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود.

وی در ادامه وضعیت دمایی کشور را تشریح کرد و گفت: در نیمه اول فروردین دما حدود یک درجه زیر نرمال خواهد بود و در نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت افزایش دما را حدود نیم تا ۱.۵ درجه نسبت به نرمال خواهیم داشت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: در فصل بهار در استان تهران بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود، در نتیجه ممکن است همین کم بارشی‌ها در این استان تا پایان سال زراعی در نوسان باشد.

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال زراعی یعنی پایان شهریور ۹۶ و ابتدای مهر این سال کم بارشی حدود ۱۵ درصد در کشور داشته باشیم. امسال متعاقب ۹ سال گذشته کم بارشی در کشور وجود خواهد داشت. این به این معناست که باید منابع آبی کشور را مدیریت کنیم تا در تابستان مشکل کم آبی نداشته باشیم. مردم باید توجه کافی به مصرف بهینه آب داشته باشند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه گزارشی از عملکرد سازمان هواشناسی در دولت یازدهم ارائه داد و گفت: در سال ۹۲ با شروع کار دولت یازدهم سازمان هواشناسی طرح راهبردی را تا پایان سال ۹۹ برای خود تعریف کرد. در این طرح سه برنامه شامل پایش جو و جمع آوری داده، پردازش داده‌ها و تولید محصول و تصمیم سازی برای مردم و مسئولین به عنوان مهمترین برنامه‌ها مشخص شد.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی برای تحقق این برنامه‌ها پنج راهبرد را پیگیری می کند، افزود: ظرفیت سازی در درون و برون سازمان، تحقیق علمی و خدمات رسانی، مشارکت و کارآیی و اثربخشی را پیگیری می‌کند. طی سال های ۹۲ تا ۹۵، بیش از ۴۰۰ ایستگاه هواشناسی در کشور مستقر کردیم و یکی از ۹ رادار ما در اردبیل راه اندازی شد. در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ ایستگاه فعال در سطح کشور داریم که بیش از ۱۰ درصد آنها در دولت یازدهم نصب و راه اندازی شد.

پرهیزکار با اشاره به اینکه در بخش دوم یعنی پردازش و تولید محصول سازمان هواشناسی موفق شد یک کامپیوتر با توان پردازش بالا وارد کشور کند، گفت: این کامپیوتر توان پردازشی سازمان هواشناسی را تا ۷۰ برابر افزایش داد و امکان اجرای مدل های مختلف هواشناسی را فراهم کرد. یک کلاستر خاموش در اصفهان داشتیم که با توان داخلی فعال شده است.

نظارت بر خط در ایستگاه‌های هواشناسی

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سازمان هواشناسی باید به عنوان یکی از مراکز جهانی تبادل داده سازمان هواشناسی جهانی را به تصویب برساند و این گواهی را از سازمان هواشناسی جهانی بگیرد اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان هواشناسی نظارت بر خط بر ایستگاه‌ها است تا بتوانیم خروجی آنها را به طور برخط نظارت کرده و در اختیار بخش‌ها و استان‌های مختلف قرار دهیم که احتمال خطا در داده‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند چون یک نظارت برخط و سیستماتیک روی داده‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بخش سوم یعنی تصمیم سازی برای مردم و مسئولان امروز سازمان هواشناسی توانسته به جایگاه خوبی در این زمینه برسد و در شوراهای عالی گزارشات سازمان هواشناسی مبنای تصمیم گیری‌ها قرار می‌گیرد، ادامه داد از جمله شورای عالی مدیریت بحران،‌ شورای عالی آب، شورای عالی آلودگی هوا و شورای خشکسالی و سرما زدگی است. همچنین در برخی شوراها از جمله شورای عالی مدیریت و شهرسازی که به موضوع آلودگی هوا و بلندمرتبه سازی می‌پردازد به عنوان مدعو حضور داریم و از اطلاعات سازمان هواشناسی برای انجام تصمیم گیری‌ها استفاده می‌شود.

پرهیزکار با تاکید بر اینکه نماینده سازمان هواشناسی در کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز حضور فعال دارد گفت: این کمیته مسئول اصلی اعمال محدودیت‌ها در سطح شهر برای کاهش آلودگی هوا است که اطلاعات هواشناسی در این کمیته مبنای تصمیم گیری‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین سازمان هواشناسی توانسته به هدف سوم یعنی تصمیم سازی برای مسئولین از سال ۹۲ تا ۹۵ دست یابد.

جایگاه هواشناسی بین مردم ۴ برابر افزایش یافته است

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در حال حاضر جایگاه سازمان هواشناسی به قدری بالاست که هیات دولت گزارش‌های دوره‌ای ماهانه از هواشناسی طلب می‌کند افزود: در حوزه تصمیم سازی برای مردم نیز سازمان هواشناسی ارتقای جایگاه داشته است. طبق برآوردهای کنتور سازمان هواشناسی و گزارشات سایت‌ آلسکا جایگاه سازمان هواشناسی نسبت به سال ۹۲ چهار برابر شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ بیشترین مراجعه کننده در یک روز به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسید این در حالیست که در بهمن سال ۹۵ در یکی از روزهای پر بارش بیش از ۹۸۰ هزار نفر مراجعه به سایت سازمان هواشناسی داشتیم. بنابراین رویکرد مردم نسبت به هواشناسی بهبود پیدا کرده است.

پرهیزکار با تاکید بر اینکه از آنجا که یکی از راهبردهای اصلی سازمان هواشناسی ظرفیت سازی است گفت: در این زمینه آموزش را سرلوحه خود قرار دادیم. طی این مدت ۸۰۰ دوره آموزشی برگزار کردیم که طی آن ۵۵۰ هزار نفر ساعت آموزش دادیم. همچنین مرکز آموزشی منطقه‌ای که مجوز خود را از سازمان هواشناسی جهانی گرفته است و تا قبل از سال ۹۲ تعطیل شده بود در دولت یازدهم احیاء شد و در این مرکز توانستیم ۳۳ دوره و ۱۶ هزار نفر ساعت آموزش برگزار کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه تفکیک مکانی پیش بینی‌ها را افزایش داده‌ایم تصریح کرد: در حال حاضر سازمان هواشناسی برای بیش از ۴۰۰ شهرستان پیش بینی‌های سه روزه صادر می‌کند. در برنامه‌های ما است که در سال ۹۶ پیش بینی‌های سه روزه را به پیش بینی‌های هفت روزه افزایش دهیم و تفکیک زمانی را نیز بالا ببریم. در حال حاضر تفکیک زمانی ۲۴ ساعته است ولی قصد داریم در سال ۹۶ تفکیک زمانی را در دو روز اول به شش ساعت و در پنج روز باقیمانده به ۱۲ ساعت افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه گرفتن استاندارد ISO 9001 برای خدمات هوانوردی یکی از اهداف سازمان هواشناسی در این مقطع بود اظهار کرد: این تکلیف سازمان هواشناسی جهانی برای هواشناسی‌های ملی بود که در این دوره محقق شد.

پرهیزکار در ادامه با اشاره به احیای فعالیت مرکز ملی خشکسالی اظهار کرد: این مرکز کار پایش و پیش بینی را انجام می‌دهد و در ۱۲ شاخص خشکسالی به طور مستمر روزانه و برای مقاصد مختلف اطلاعاتی در زمینه مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی به شکل روزانه تهیه و ارائه می‌دهد.

استقرار مرکز پیش بینی گرد و خاک هواشناسی در اهواز

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه یکی از مراکز مهم سازمان هواشناسی مرکز پایش و پیش بینی گرد و خاک است اظهار کرد: گرد و خاک پدیده نویی نیست بلکه تاریخچه‌ بلندمدتی در خاورمیانه و ایران دارد اما اخیرا به دلیل افزایش رخداد آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. افزایش گرد و خاک که ناشی از سیاست‌های غلط در داخل و خارج کشور از خشکی تالاب‌ها نیز اثر گرفته و افزایش یافته است. برای پایش و پیش بینی گرد و غبار که اخیرا از واژه جعلی ریزگرد برای آن استفاده می‌شود یک مرکز در شهر اهواز شکل گرفت.

وی افزود: این مرکز می‌تواند پایش و پیش بینی گرد و خاک خوزستان، کل ایران را انجام دهد. همچنین این مرکز با یکی از مراکز جهانی در اسپانیا فعالیت می‌کند که مکاتبات بین المللی آن صورت گرفته و موافقت نامه‌های ابتدایی انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار