«نوروزگاه» برنامه‌ای است که در آن آداب و رسوم نوروزی مردم شیراز به مسافران و مردم معرفی می‌شود.
کد خبر: ۳۹۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷ 12 March 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: «نوروزگاه» که بیش از این به آن نوروز بازار می‌گفتند، برنامه‌ای است که در آن آداب و رسوم نوروزی مردم شیراز به مسافران و مردم معرفی و امسال از 2 تا 7 فروردین 96 روبه‌روی حمام وکیل برگزار می‌شود.

آئین‌های مختلفی در این جشنواره اجرا می‌شود که عبارت است از عمو نوروز، ننه سرما، قصه‌گویی، حافظ‌خوانی، آئین فال گوش ایستادن، فال کلوک ( کوزه )، قاشق‌زنی، اجرای نمایش جی جی بی جی، عروسک مینا و دیگ به سر.

مژگان ثابت قدم، پژوهشگر برتر حوزه مردم‌شناسی در سال 95 در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: امسال علاوه بر برنامه‌های هر ساله 2 نمایش «میرنوروزی» و « کوسه برنشین» نیز در نوروزگاه شیراز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این آئین‌های نمایشی از دیرباز در میان ایرانیان مرسوم بوده است، گفت: هر دوی این نمایش‌ها رویکرد طنز دارند و برای سرگرمی و نشاط مردم در روزهای پایانی سال برگزار می‌شدند.

به گزارش تسنیم نمایش « کوسه برنشین» مراسمی از زمان ساسانیان مقارن با بهار انجام می‌شده است.ابوریحان بیرونی شرح این رسم را چنین بیان کرده « در نخستین روز بهار، مردی کوسه را بر خر می‌نشاندند که به دستی کلاغ داشت  و به دستی بادزن که خود را مرتب باد می‌زند و اشعاری می‌خواند که حاکی از وداع با زمستان و سرما است».

در نمایش « میرنوروزی» در 5 روز آخر سال یک نفر را از میان عوام برمی‌گزیدند و به تخت حاکم می‌نشاندند. رفتار و دستورات این فرد همراه با طنز و مضحکه بوده است.

ثابت قدم که کارشناس میراث معنوی اداره میراث فرهنگی استان فارس است از ثبت 53 اثر معنوی استان خبر داد که از این تعداد 4 مورد مربوط به نوروز است. به گفته وی در نوروزگاه سال گذشته نمایش عروسکی « جی جی بی جی» و « مینا» و مراسم « چهارشنبه سوری در قنات سعدی» ثبت ملی شد و امسال هم برای ثبت 2 مورد دیگر از آئین‌های نوروزی اقدام می‌شود.

پژوهشگر برتر حوزه مردم‌شناسی بیان کرد: بازی‌های هفت سنگ، طناب کشی، تخم مرغ بازی (خاک جنگو)، «شیش خونه» برگزار  و در بخش خوراکی‌ها آش ابودردار، شیر برنج، پخت نان شیرین در نوروزگاه عرضه می‌شود.

ثابت‌قدم با بیان اینکه سفره هفت سین و هفت میم نیز در نوروزگاه شیراز پهن می‌شود، گفت: قرار است از تمام شهرستان‌های استان شیرینی‌جات و تنقلاتی که از قدیم در ایام نوروز مصرف می‌شده، به نمایش درآید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار