«حجت‌الاسلام صدرالدین عارفی»، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند نیز در سومین روز از تحصن طلاب این شهرستان در اظهاراتی به نقل از آیت الله وحید خراسانی گفته بود، این مرجع تقلید خطاب به تحصن‌کنندگان خراسان جنوبی فرمودند، ثابت قدم باشید، با رئیس‌جمهوری صحبت می‌کنم.
کد خبر: ۳۹۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 11 March 2017
جمعی از طلاب و روحانیون و همچنین بخش هایی از مردم استان خراسان جنوبی در واکنش به سخنان اخیر «علی اکبر پرویزی» استاندار خراسان جنوبی، که در جمع گروهی از هنرمندان عنوان شده بود، ضمن برگزاری تجمعات مختلف خواهان عذرخواهی و برکناری استاندار این استان شده اند. این مخالفان، سخنان اخیر پرویزی را در خصوص شادی مردم در خراسان شمالی «ضد دینی» توصیف کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرا از این قرار است که «علی اکبر پرویزی» استاندار خراسان جنوبی 28 بهمن ماه طی سخنانی در جمع گروهی از هنرمندان گفته بود: «مردم خراسان شمالی مردمی شاد هستند؛ ساز و دهلشان، تار و دف در همه حوزه‌ها هست و در مراسم عروسی‌های ما در منطقه باختاران‌ها به صورت خیلی مرسوم است که آقایان می‌رقصند، خانم‌ها می‌‌رقصند، اماکنی هم وجود دارد که خیلی به اسلام و مسلمین لطمه وارد نمی‌شود.»

استاندار خراسان جنوبی همچنین گفته بود: «اگر موسیقی‌های سنتی و محلی حمایت می‌شد الان موسیقی‌های زیرزمینی نداشتیم».

پس از انتشار این اظهارات، نخستین تجمع اعتراضی جمعی از مردم و روحانیون ۳۰ بهمن ماه در دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی برگزار شد که مواضع «آیت الله سیدعلیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در استان در جمع معترضین این گونه بود:

از مردم فهیم و ولایت مدار خراسان جنوبی که نسبت به صحبت های استاندار اعتراض و واکنش نشان دادند متشکرم.

آیت الله عبادی بیان کرد: خراسان جنوبی، استانی با فرهنگ و دارای مردمی ولایت مدار است و بر اساس صحبت امام خمینی(ره) که گفتند «اگر مقابل دین ما بایستید ما مقابل دنیا خواهیم ایستاد» مردم آن با تکیه براساس صحبت امام راحل جلوی این گونه صحبت‌ها ایستادگی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: آنها که رقص زن و مرد برایشان فرقی نمی‌کند غم مردم را ندارند و غصه مردم را نمی‌خورند، بله آن عده معدود ممکن است با رقص زن و مرد خوشحال شوند. در کجای دنیا اجازه می‌دهند یک کسی که اصلا از مسائل دینی حتی الفبایش را نمی‌داند درباره مسائل دینی نظر دهد و به عنوان حکم دینی می‌گوید که رقص زن و مرد اشکالی ندارد.

آیت الله عبادی تصریح کرد: آیا شما درس خواندی و مجتهدی یا صاحب نظری هستید که نظر می‌دهید؟ این چه اظهار نظری است ؟سخن باید سنجیده باشد، شما مسئول هستید در این استان اما دارید این استان را به آشوب می‌کشید، شما فتیله های ایجاد اختلاف بین مردم ایجاد می‌کنید.

دور تازه تجمعات علیه سخنان استاندار خراسان جنوبی از روز پنجشنبه ۱۹ اسفند آغاز شده و تقاضای اکثر تجمع کنندگان برکناری استاندار است تا جایی که روز گذشته نماز جمعه در استان خراسان جنوبی در اعتراض به سخنان استاندار برگزار نشد.

استانداری خراسان جنوبی در واکنش به تجمعات مخالفان گفته که منظور استاندار از رقص، «رقص محلی» بوده اما این توضیح نیز باعث نشده که معترضان به تجمعات خود پایان دهند. البته عذرخواهی پرویزی هم گویا کارساز نبوده و تجمع کنندگان همچنان خواستار برخورد جدی دولت و وزارت کشور با استاندار خراسان جنوبی هستند.

این اعتراضات تا جایی ادامه یافت که «محمدحسین مقیمی» قائم مقام وزیر کشور برای رسیدگی به موضوع راهی استان خراسان جنوبی شد تا در جمع متحصنین حضور یابد. بنا به آنچه برخی رسانه های محلی منتشر کرده اند، او در مقابل درب حوزه علمیه سفیران هدایت که محل تجمع معترضان به سخنان استاندار خراسان جنوبی است اعلام کرده بود که «اگر شعارها ادامه یابد حضور پیدا نمی‌کنم.» که با ادامه شعارهای معترضین، مقیمی جلسه را بدون سخنرانی ترک کرده است.

در جریان این اعتراضات، اظهارنظرهایی به نقل از برخی علما و مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله وحید خراسانی منتشر شده است. «حجت‌الاسلام صدرالدین عارفی» مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند نیز در سومین روز از تحصن طلاب این شهرستان در اظهاراتی به نقل از آیت الله وحید خراسانی گفته بود که این مرجع تقلید خطاب به تحصن‌کنندگان خراسان جنوبی فرمودند ثابت قدم باشید، با رئیس‌جمهوری صحبت می‌کنم.

در پی برخی نقل قول های منتسب به آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید، درباره حوادث اخیر شهر بیرجند، دفتر ایشان اطلاعیه ای را صادر و این اظهارات را تکذب کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله وحید خراسانی، متن این اطلاعیه به شرح زیر است؛

بسمه تعالی

پیرو سؤالات مکرر از این دفتر درباره اتفاقات هفته گذشته در شهر بیرجند و مطالب منتشر شده در برخی سایت های خبری و خبرگزاری ها، به اطلاع می رساند: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی در این باره هیچگونه اظهار نظری نفرموده اند و مطالب منتسبه از سوی این منابع مورد تأیید دفتر معظم له نمی‌باشد.

۱۳۹۵/۱۲/۲۱هجری شمسی برابر با ۱۲جمادی الثانی ١٤٣٨ هجری قمری

البته این موضوع واکنش وزارت کشور را هم در پی داشت. پیشتر در اطلاعیه ای اعلام شده بود که «نقل قول منتشر شده در فضاهای مجازی به نقل از استاندار خراسان جنوبی در مورد رقص مختلط بین زن و مرد خلاف واقع بوده و تکذیب می‌شود و مقصود استاندار از رقص ذکر شده بیشتر حرکات موزونی است که هنر آیینی است و در نقاط مختلف ایران از جمله خراسان رضوی, سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان و... اجرا می شود و رقص مختلط و هنجارشکنانه که نه تنها با آموزه‌های دینی بلکه با اخلاقیات انسانی نیز در تضاد است، مد نظر نبوده است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار