معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست:
معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: خلیج گرگان یکی از مهمترین تالاب های کشور است.
کد خبر: ۳۶۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ 30 January 2017

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: خلیج گرگان یکی از مهمترین تالاب های کشور است.
به گزارش تابناک گلستان، مسعود باقرزاده کریمی در جلسه کمیته فرعی نجات خلیج گرگان اظهار کرد: ۴۲ نوع تالاب وجود دارد که می توان گفت خلیج گرگان هم یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور است.
او  با بیان اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است ادعایی در خصوص تالاب‌ها ندارد و تنها ۲۰ درصد آن در اختیار ماست ، تصریح کرد: ۸۰ درصد از مدیریت زیست ‌بومی تالاب‌ها از تکالیف دولت است و احیاء تالاب‌ها به استانداران واگذارشده است  برای مثال در استان فارس ، استاندار رییس ستاد احیای تالاب های این استان است .
معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: وضعیت خلیج گرگان و مجموعه تالابی میانکاله بسیار شبیه دریاچه ارومیه است و پس از مشخص شدن هدف می توان راهکار ارائه داد.
او افزود : شبه‌جزیره میانکاله، خلیج گرگان و  لپوی زاغمرز مجموعه تالابی میانکاله را تشکیل می‌دهد و با این عنوان در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
باقر زاده کریمی خاطرنشان کرد: خلیج گرگان پهنه‌ای است که به لحاظ اکولوژیکی حائز اهمیت است و باید شاخص‌های اکولوژیک ازجمله تراز، شوری و تعیین درصد تأمین آب آن از رودخانه‌ها و دریا هدف‌گذاری و مشخص شود.
وی تأکید کرد: راهکار ایده کارشناسی است که بعد از هدف‌گذاری باید اتفاق بیفتد و باید شاخص‌ها و هدف‌گذاری و برنامه کوتاه، میان و بلندمدت، وظایف دستگاه‌ها و میزان اعتبار و حجم مسئولیت دستگاه‌ها در طرح نجات خلیج گرگان مشخص شود.
معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اضافه کرد: به اعتقاد ما وضعیت خلیج گرگان بحرانی نیست و شرایط دینامیک است.
وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون در دنیا جوامع انسانی خود را با شرایط طبیعی همگام می‌کند، متذکر شد: نمی‌توانیم جلوی رسوب‌گذاری را بگیریم و لایروبی نجات‌بخش نیست ما تالاب انزلی را لایروبی کردیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که اشتباه کرده‌ایم.
 معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت : با دستورالعمل لایروبی رودخانه‌ها و تالاب‌ها ۷۰ تالاب کشور خشک شد و چشمه‌های دشت‌های مرتفع را با زهکشی خشک کردیم به امید آنکه اراضی کشاورزی را توسعه دهیم اما به دلیل شور بودن بستر تنها دو سال در این اراضی کشت انجام شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار