کد خبر: ۳۶۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 23 January 2017
تابناک / دیدارهای سپیدرود و ملوان همیشه حساس و زیبا بوده و تاریخچه دربی گیلان را مرور می‌کنیم.

عصر روز چهارشنبه یکی از حساس‌ترین مسابقات فوتبال در کشورمان بین تیم های سپیدرود رشت و ملوان بندرانزلی برگزار خواهد شد، گرچه ملوان به عنوان تیم برتر استان گیلان از لحاظ افتخار و جایگاه در حال حاضر در موقعیت غیر قابل دسترسی قرار دارد اما حساسیت نبرد تیم‌های سپیدرود و ملوان هرگز به جایگاه و موقعیت دو تیم در فوتبال ایران ربطی ندارد، این دیدار حساس و سرنوشت ساز است چون هیچ کدام از دو تیم هرگز نمی‌خواهند که در مقابل حریف خود شکست بخورند.

در این مطلب نبردهای تاریخی دو تیم در طی ادوار گذشته لیگ بپردازیم، با ما همراه باشید.

سال 1355  اولین تقابل جدی فوتبال رشت و انزلی با رویارویی سپیدرود و ملوان در جام حذفی ایران در تک بازی ورزشگاه بندرانزلی رقم خورد این بازی با تمام حواشی به وجود آمده به نفع شاگردان بهمن صالح نیا با دو گل غفور جهانی و عزیز اسپندار در مقابل تک گل کامیاب خاتمه یافت و این اولین شکست فوتبال رشت در نخستین دربی گیلان بود.

سال 1361 طلایی‌ترین سال فوتبال رشت در تقابل با انزلی بود ، در این سال سپیدرود رشت در یک بازی نفس گیر با دو گل ملوان  را مغلوب کرد گل اول بازی را مرحوم مهرداد هوشنگی و گل دوم را حمیدرضا منصوری بثمر رساند این بازی رفت دو تیم بود ملوان با ترکیب رمضان احمدپور، منوچهر در جزی – محمود پیشگاه هادیان محمد قدیر بحری – مرحوم فرخ جهانی –حمید محمدیان – کهن قنبریان – عزیز اسپندار- غفور جهانی و علی علافی با سرمربیگری بهمن صالح نیا برای اولین بار در مقابل سپید رود رشت شکست خورد و در بازی برگشت نیز دیدار دو تیم با نتیجه 0-0 به پایان رسید .

جنجالی ترین  دربی بین سپیدرود و ملوان
بی شک جنجالی‌ترین داربی تاریخ دو تیم گیلانی به سال 1362 بر می‌گردد که مرحوم ایرج زهرابی رئیس هیات فوتبال گیلان بود وی در نیمه نهایی لیگ گیلان تک بازی پر التهاب ملوان – سپیدرود در انزلی برگزار می‌شد تا برنده بازی به دیدار پایانی راه یابد.

در آن دیدار سپیدرود خیلی خوب شروع کرد و شوت  محمد احمدپور دروازه ملوان را باز کرد، اما ملوان قدرتمند آن زمان فشار عجیبی روی دروازه سپیدرود وارد کرد تا سرانجام این فشارها در دقیقه 70 به یک پنالتی برای ملوان منجر شود که این پنالتی توسد  محمد قدیر بحری به گل تساوی ملوان تبدیل شود!....

بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد و ملوانان همچنان فشار را روی دروازه حریف حفظ کردند در حالی که بازی به دقیقه 120 و شروع ماراتن پنالتی‌ها نزدیک می‌شد ناگهان مرحوم سیروس قایقران با یک شوت راه دور بی نظیر استادیوم را منفجر کرد و ملوان را به دیدار پایانی لیگ گیلان فرستاد.

در سال 1364 سپیدرود رشت هم در بازی رفت و هم برگشت ملوان را شکست داد. قرمزپوشان دیدار رفت را در انزلی(2برصفر) و بازی برگشت را در رشت با گل حاجی پور(یک بر صفر) به سود خود به پایان برساند در این سال سپیدرود قهرمان لیگ گیلان شد و صالح نیا در ملوان جوانگرایی را استارت زد تا به ملوان روح دوباره ببخشد.

در سال 66 جالب‌ترین بازی دو تیم که نتیجه آن را یک بازیکن رقم زد انجام شد در آن سال مرحوم سیروس قایقران با26 سال سن با دو شوت راه دور و استفاده از ضعف سنگربان سپیدرود (پرویز مسعودی) دروازه سپیدرود را گشود تا ملوان آن دیدار را به نفع خود به پایان ببرد.

پس از سال 1366 سپیدرود از سطح اول فوتبال ایران فاصله گرفت و در این سال‌ها ملوان به عنوان تنها نماینده فوتبال شمال کشور در سطح اول فوتبال حاضر بود ، ملوان و سپیدرود در قالب جام حذفی فوتبال ایران در فصل 90-91 یک بار دیگر در مقابل هم قرار گرفتند که آن دیدار در ورزشگاه تختی بندرانزلی با نتیجه 2-0 به سود ملوان به پایان رسید.

آخرین تقابل دو تیم نیز به هفته چهارم مسابقات لیگ آزادگان در فصل جاری باز می‌گردد ، ملوانان در شرایطی که با یک تیم کاملا تغییر یافته و جوان شده راهی مسابقات لیگ دسته اول شده بودند در ورزشگاه تختی انزلی با انجام بازی زیبا در حالی که در طول بازی 2 پنالتی نیز از دست داده بودند در دقایق پایانی با گل حسین شنانی موفق شدند بار دیگر برتری خود را در زمین بازی به رخ حریف بکشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار