کد خبر: ۳۶۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 20 January 2017
تابناک گیلان / پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا گمانه زنی‌های زیادی درباره سیاست های او در قبال ایران و برجام شد و بورس تهران نیز در مقاطعی به این انتخاب واکنش نشان داد اما بازیگران بازار سرمایه ایران منتظر هستند تا سیاست های واقعی وی را ببینند انتظاری که چیزی به، به سر رسیدنش باقی نمانده است.

بالاخره پس از گمانه زنی‌های فراوان درباره سیاست های ترامپ در مقابل ایران و برجام امروز در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت گرینویچ دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور و مایک پنس به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا  در مراسمی در بخش غربی کاخ کنگره آمریکا سوگند یاد خواهند کرد و از این لحظه می توان به صورت واقعی سیاست های خارجی رییس جمهور جدید آمریکا را نظاره کرد. موضوعی که می تواند رفتار فعالان بازار سرمایه ایران را در مقطعی تغییر دهد.

این بخشی از روند انتقال قدرت در آمریکاست که رئیس جمهوری منتخب بعد از سوگند به کتاب مقدس، در مراسمی در مقابل کنگره آمریکا، رسما کار خود را آغاز می کند؛ سنتی که بیش از دویست سال است در این کشور اجرا می شود پس از این مراسم و حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید موضوعات درباره ادامه اجرای برجام در آینده می تواند روشن تر شود و فعالان بورس اوراق بهادار تهران می توانند مواضع واقعی رییس جمهور آمریکا را واضح تر درک کنند.  

البته ناگفته پیداست از آنجایی که بازار سرمایه ایران ارتباطی با بازارهای سرمایه جهانی مخصوصا اروپا و آمریکا ندارد جو روانی انتخاب ترامپ نمی تواند بر کلیت بورس تهران تاثیر پایداری گذارد همچنان که در روز انتخاب او به عنوان رییس جمهور آمریکا شاخص بورس تهران در اولین واکنش بیش از ۱۰۰۰ واحد افت کرد ولی در روزهای پس از آن جو تا حدودی آرام شد و روند عادی خود را از سر گرفت.

در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران توانست پس از ۷۶۰ واحد رشد از رقم ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدی به عدد ۷۹ هزار و ۳۸۲ واحدی برسد. همچنین شاخص بازار اول با ۶۴۱ واحد افزایش به رقم ۵۶ هزار و ۵۸۷ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با یک هزار و ۴۴ واحد افزایش عدد ۱۶۷ هزار و ۵۸۴ واحدی را تجربه کرد و به ترتیب با  ۱ درصد و  ۰.۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۳۰۴۸ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  ۱۲۲  درصد افزایش یافته است.

همچنین  تعداد ۶۱۹۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۷۶ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۷۷ درصد و۳۰  درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

این درحالی است که تعداد ۱۴ میلیون واحد از صندوق  های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۱۱ درصد و ۱۱۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار