نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان به همراه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و قرآن و عترت با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس گشایش یافت.
کد خبر: ۳۶۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵ 16 January 2017
به گزارش تابناک هرمزگان، نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان یکشنبه شب به همراه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و قرآن و عترت با حضور معاون وزیر ارشاد و نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در بندرعباس گشایش یافت.
 
در این نمایشگاه 650 نمایندگی و ناشر از سراسر کشور به ارائه حدود 70 هزار عنوان کتاب اقدام کرده‌اند که در مقایسه با دور گذشته این نمایشگاه به لحاظ تعداد نمایندگان و ناشران بیش از 15 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
همچنین در بخش‌های جنبی این نمایشگاه نیز بیش از 20 عنوان برنامه مختلف با موضوعات مرتبط با حوزه کتاب و نشر و همین ‌طور فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار خواهد شد.
 
*دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به فرهنگ بخصوص در زمینه تولیدات مکتوب داشته است
 
سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه این سه نمایشگاه تخصصی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان هرمزگان در بندرعباس اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور یک نشاط روانی در جامعه ایجاد کرده و تمایل به کتابخوانی را در میان اقشار مختلف جامعه افزایش می‌دهد.
 
وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور، ایجاد امکان خرید کتاب برای آحاد جامعه و بخصوص برای قشر دانشجو و دانش‌آموز است، خاطرنشان کرد: باید تلاش ما این باشد که خرید کتاب را صرفا به نمایشگاه‌های کتاب استانی محدود نکنیم بلکه امکان حمایت از خرید کتاب در طول سال در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار گیرد.
 
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: در سال 95 حدود 60 هزار عنوان کتاب چاپ اول و چاپ مجدد شده است که نسبت به سال قبل رشد حدود 8 تا 9 درصدی را نشان می‌دهد و این حاصل برنامه‌های ویژه‌ای است که در دولت یازدهم در حوزه حمایت از تولیدات مکتوب شاهد بوده‌ایم.
 
صالحی گفت: استان‌های جنوبی کشور و بخصوص استان‌های مرزی برای ما در حوزه فرهنگ اهمیت ویژه‌ای دارند و ما تأکید داریم که در زمینه اعتبارات فرهنگی همواره در اولویت باشند و به همین خاطر در سال 95 بیش از 50 درصد اعتبارات را به طور مستقیم و غیرمستقیم به استان‌ها اختصاص داده‌ایم تا برنامه‌های فرهنگی در این مناطق رونق و جان بیشتری بگیرند.
 
وی از برگزاری 130 جشنواره ادبی در سال 95 به عنوان یکی از اقدامات ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرد و افزود: 50 مراسم رونمایی از کتاب نیز در سراسر کشور برگزار شده که اشتیاق ناشران و مؤلفان را به دنبال داشته و سبب تکریم فعالان این بخش شده است.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از همکاری خوب استانداری هرمزگان و شورای فرهنگ عمومی این استان در برگزاری نمایشگاه کتاب نیز تقدیر کرد.
 
*باید توجه به کتاب را از آیت‌الله هاشمی بیاموزیم
 
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در سخنانی در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب هرمزگان گفت: یکی از چهره‌های شاخص حوزه کتاب در کشورمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که با تألیف 100 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از جمله فلسطین، امیرکبیر، تاریخ ایران، سیاست و حکومت‌داری و از همه مهم‌تر کتاب‌هایی در مورد فرهنگ قرآن، گام مهمی در این عرصه برداشت و تاریخ این زحمات و تلاش‌ها را فراموش نخواهد کرد.
 
آیت‌الله نعیم‌آبادی به هوش و ذکاوت بالای آیت‌الله هاشمی در تحلیل آیات قرآن و تفسیر آنها نیز اشاره و افزود: در بسیاری از جلسات مجلس خبرگان رهبری شاهد بیان شفاف و صریح تفاسیری بر حق از سوی ایشان در باب آیات مختلف قرآن کریم و ارتباط آنها با دانش‌ و علم روز را شاهد بودیم و ایشان همیشه بر اساس یک اعتقاد راسخ به مبانی و اندیشه‌های اسلامی نگاه داشت و ارادت او به رهبری در کلام و در عمل را هرگز نمی‌توان فراموش کرد.
 
وی تصریح کرد: رشد معرفت در گروی مطالعه است و بزرگان سیاسی و دینی ما در سایه مطالعه و رجوع به کتاب‌های مختلف توانسته‌اند بر عمق دانش خود بیافزایند و به جرات می‌توان گفت که در هیچ دوره‌ای مانند امروز کتاب در اختیار مردم قرار نداشته است.
 
امام جمعه بندرعباس بر ضرورت رشد کیفی کتاب‌های جدید نیز تأکید کرد و عنوان داشت: کتاب خوب خواننده را بر سر شوق می‌آورد و باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتبی که در خدمت دین و جامعه و سعادت بشر هستند، حمایت بیشتری داشته باشد.
 
*برای توسعه هرمزگان به رشد دانش و علم نیازمندیم
 
استاندار هرمزگان نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به میانگین مطالعه کتاب در کشورهای در حال توسعه جهان، گفت: این کشورها اگر چه بیش از 80 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند اما تنها 15 درصد از این جمعیت کتاب می‌خوانند و عملا فضای مجازی نیز سایه خود را بر سر این بخش انداخته و موجب شده تا مردم کمتر به منابع مکتوب مراجعه کنند.
 
جاسم جادری با بیان این که قلم، کتاب و اندیشه از ساحت بسیار بالایی در دین اسلام و در قرآن کریم برخوردارند، افزود: ما باید به عنوان پیروان مکتب اسلام و علاقمندان به آیات الهی، همواره مطالعه را در بخشی از زندگی خود قرار داده و بر آگاهی خویش در زمینه‌های مختلف بیافزائیم.
 
وی اضافه کرد: جامعه‌ای که میزان مطالعه در آن بالا باشد از گرفتاری‌ها در امان خواهد بود و ما برای رسیدن به توسعه و پیشرفت و ساختن آینده ایران و آینده استان هرمزگان به رشد دانش و علم در سطوح مختلف نیاز داریم.
 
مقام عالی دولت در هرمزگان از رشد کمی شمار عناوین کتاب‌های حاضر در نمایشگاه کتاب هرمزگان نیز تقدیر کرد و عنوان داشت: باید همگام با توسعه کمی تولیدات مکتوب در کشور شاهد رشد کیفی این حوزه نیز باشیم تا زحمات فراوانی که در زمینه چاپ و نشر این آثار کشیده می‌شود به سمت رشد اندیشه و افکار جامعه باشد.
 
جادری تأکید کرد: از دستگاه‌های مختلف و بخصوص آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها انتظار داریم تا حتما از ظرفیت ارزشمند این نمایشگاه استفاده کنند چرا که نمایشگاه کتاب پررونق‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاهی است که در استان هرمزگان برگزار می‌شود.
 
چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان و دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت و سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال هرمزگان از 26 دی ماه لغایت دوم بهمن ماه و از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه‌های استان هرمزگان در شهر بندرعباس و در سه راه جهانبار آماده میزبانی از علاقمندان است و شرایط ویژه‌ای نیز جهت خرید کتاب با بیش از 30 درصد تخفیف فراهم آمده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار