کد خبر: ۳۵۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 08 January 2017
تابناک - استاندار گیلان رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط رئیس قوه مجریه را تحقق شعاری که دکتر روحانی قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری به مردم وعده داده بود، عنوان کرد.

محمدعلی نجفی روز یکشنبه در کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی که با حضور دستیار رئیس جمهوری در رشت برگزار شد، بیان داشت: کمترین رئیس دولتی، خودش مسئول می شود و مطالبه گری را به مردم نشان می دهد.
 
وی اضافه کرد: برخی این اقدام را به صورت ناجوانمردانه سیاسی و تبلیغاتی قلمداد می کنند و مورد نقد قرار می دهند در صورتی که این گونه نیست و این موضوع از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهوری بوده که محقق شده است.
 
استاندار گیلان با اشاره به اینکه در منشور حقوق شهروندی تکالیفی به مسئولان سپرده شده، گفت: آگاهی مردم از حقوق شهروندی، یکی از تکالیفی است که در گیلان از سال های گذشته شروع شده و باید با قوت بیشتر دنبال شود.
 
وی با بیان اینکه پاسخ گویی در این امر مطالبه گری است، ادامه داد: مواردی همچون پرداخت کامل مطالبات چایکاران از جمله حقوق شهروندی است که مردم باید از آن آگاهی داشته باشند.
وی تصریح کرد: در حوزه حقوق شهروندی و محیط زیست از سوی استانداری و برخی ادارات کل استان در چند سال اخیر، اقداماتی شکل گرفته که مورد تشویق مدیران کشوری نیز قرار گرفت.
نجفی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری کشورمان خود یک حقوقدان است، خاطرنشان کرد: در سال هایی که رئیس جمهوری در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشت، بر حقوق اساسی، حقوق شهروندی، وظایف دولت و مردم و بالعکس تأکید داشت و در حال حاضر با همین نگاه در حال فعالیت است.
وی همچنین به تأکیدات رییس جمهوری در خصوص روابط اجتماعی مردم با مردم و مردم با حکومت اشاره و بیان کرد: در جلسات استانی با فرمانداران، شهرداران و مدیران کل به وظیفه و تکالیف مسئولان نسبت به مردم تذکر می دهم.
استاندار گیلان مطالبه گری را از دیگر تکالیف متقابل مردم و مسئولان دانست و اظهار داشت: رئیس جمهوری، حقوق شهروندی را محدود به شخص یا قوه خاصی نکرد و اولین پاسخگو را قوه مجریه دانست.
نجفی افزود: اگر قرار است مراحل لوله گذاری خیابانی طی پنج روز انجام گیرد، چرا بیش از چهار ماه طول می کشد؟ آیا این پاسخگویی و رعایت حقوق شهروندی است؟
وی پرداخت مطالبات مردم، پاکبانان و یا کارمندان ادارات و شرکت ها را در اولویت دانست و تصریح کرد: چطور می شود که مدیران در اول ماه حقوق و مزایای خود را به صورت کامل دریافت می کنند، اما شرکت های تحت پوشش حقوق دریافت نکنند؟
استاندار گیلان افزود: اگر در هنگام انتخاب پیمانکاران به صورت صحیح عمل شود، به طور قطع در روزهای سخت نقدینگی، آنان پرداخت ها را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه بعضاً برخی کارخانه داران محصول چای را در ماه های گذشته از چایکار دریافت کرده اند اما تاکنون مطالبات آنان را نپرداخته اند، گفت: چایکار از کجا می داند که دولت امسال با افزایش تولید 60 درصدی محصول چای، 146 میلیارد تومان یارانه را به صورت کامل پرداخته و کارخانه دار مطالبات چایکار را نمی دهد؟
نجفی تصریح کرد: فرمانداران مکلف هستند تا با همکاری کمیسیون کارگری استانداری، تکلیف کارخانه داران را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه برخی از تریبون های مقدس استان به صورت ناجوانمردانه اعلام می کنند که مردم از برجام خیری ندیدند، گفت: مگر مشاهده نمی کنند که تولید نفت 900 هزار بشکه ای که در شرف رسیدن به 200 هزار بشکه بود، تولید آن پس از برجام ، به حدود چهار میلیون بشکه و صادرات به حدود سه میلیون بشکه رسیده است.
استاندار گیلان با بیان اینکه پس از برجام قطعات برای تقویت صنعت هوایی به کشور وارد شده، افزود: با دو شرکت بزرگ قرارداد خرید نزدیک به 200 فروند هواپیما منعقد شده که مبلغ خرید از درآمد حاصله خود هواپیما، طی 16 سال پرداخت می شود و این یکی از ثمرات برجام است.
نجفی خاطرنشان کرد: برخی افراد که در روزهای اخیر به صورت ناصحیح به کاهش 300 تا 400 درصدی ارزش پول اشاره داشتند، متأسفانه در روزهایی که قیمت دلار تا چهار هزار تومان رسیده بود، سکوت می کردند اما در حال حاضر به نقد مسائل می پردازند.
وی بر ضرورت اطلاع مردم از حقوق خود تأکید و تصریح کرد: ما باید بدانیم که این تریبون ها به عنوان امانتی در دست ماست و باید در ارائه آمار و ارقام انصاف به خرج دهیم.
نجفی توجه دادن مردم به حقوق شهروندی را رسالت مدیران عنوان و اضافه کرد: یکایک مدیران و کارکنان دولت در سطوح مختلف، مجری این بخش هستند و ضمن آموزش، خودشان باید عامل باشند.
کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی امروز (یکشنبه) با حضور الهام امین زاده دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی رشت برگزار شد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری فروردین ماه سال 92 در نخستین همایش انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفته بود: من اگر بار مسئولیت امور اجرایی کشور را برعهده بگیرم، منشور حقوق شهروندی را تدوین می‌کنم و معتقدم باید احساس برابری میان تمام مردم برقرار باشد.
رئیس جمهوری پنجم آذرماه سال 1392 نیز هنگام ارائه گزارش 100 روزه خود به مردم، از آماده شدن ویراست نخست منشور و در دسترس عموم قرار گرفتن آن در پایگاه الکترونیکی ریاست جمهوری خبر داد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، اواخر آذرماه امسال منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار