تابناک - رشت مرکز استان گیلان از نخستین شهرهای ایران است که دارای نهادی به نام شهرداری برای بهسازی فضای شهری و ارائه خدمات به شهروندان شد اما امروز با چالش هایی همچون ترافیک و چاله های متعدد در معابر شهر، دست و پنجه نرم می کند.
کد خبر: ۳۴۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 21 December 2016
تابناک - رشت مرکز استان گیلان از نخستین شهرهای ایران است که دارای نهادی به نام شهرداری برای بهسازی فضای شهری و ارائه خدمات به شهروندان شد اما امروز با چالش هایی همچون ترافیک و چاله های متعدد در معابر شهر، دست و پنجه نرم می کند.

رشت شهری است که اکنون با 640 هزار جمعیت ثابت و افزون بر یک میلیون و 200 هزار جمعیت شناور که در ایام تعطیل سال به افزون بر دو میلیون نفر می رسد ، کلانشهر نامیده می شود.
 
به گزارش ایرنا، با وجود تلاش های صورت گرفته در ادوار مختلف ، این کلانشهر از زیرساختهای لازم برای سکونت ، اشتغال و آمد و شد این تعداد جمعیت برخوردار نیست.
 
ترافیک سنگین خیابانها و معابر پر از چاله این مادر شهر گیلان را رنج می دهد.
 
فزونی جمعیت و به تبع آن افزایش تردد خودروها ، تکرار بارگذاری و شرایط نامساعد جوی و در نتیجه جدا شدن مصالح سنگی از قیر از عوامل اصلی ایجاد گودال در خیابان ها و معابر است .البته حفاری برای کارهای عمرانی نظیر لوله های آب و فاضلاب، گاز و عدم مرمت صحیح آن نیز مزید بر علت می شود.
 
به گفته کارشناسان راه و شهرسازی ، رفع این خرابی ها مستلزم اجرای عملیات تعمیر و بهسازی در فواصل زمانی نسبتاً کوتاهی پس از بهره‌برداری و متعاقب آن، صرف هزینه فراوان است.
 
مساحت شهر رشت در طرح جامع 10 هزار و 100 کیلومتر مربع اعلام شده که معمولا در شهرسازی 20 تا 25 درصد سطح را معابر تشکیل می دهند .
 
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری رشت در مصاحبه با ایرنا گفت : در راستای ارتقای سطح کیفی کار، سهم زیادی از پروژه آسفالت با قراردادی به مبلغ 46 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
عاطفه رمضان نیای چیرانی اظهار کرد : سازمان عمران نیز حدود هشت تا 9 میلیارد تومان برای اسفالت معابر رشت در نظر گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد :از ابتدای سال تاکنون توسط سازمان عمران در سطح شهر افزون بر 68 هزار متربع مرمت و روکش صورت گرفته و پیمانکار بخش خصوصی نیز با قراردادی به مبلغ حدود 10 میلیارد تومان حدود 335 هزار متربع روکش اسفالت نموده است.
 
وی خاطرنشان کرد:سازمان عمران از ابتدای سال حدود 9 میلیارد تومان درامد حاصل از اجرا و فروش اسفالت داشته است.
 
چیرانی مسئولیت ترمیم چاله های معابر را به عهده پیمانکاران بخش خصوصی عنوان کرد و گفت : برای خدمات فوریتی و سریع تعمیر نگهداری معابر سطح شهر قرارداد بسته ایم و آسفالت توسط سازمان یا پیمانکاران تامین می کنند.
 
چیرانی با بیان این که ما پروژه را بر اساس منابع نگاه می کنیم، افزود : با این وضعیت تصورم این است که در ماه های باقی مانده سال، دو و نیم تا سه برابر چیزی که در هشت ماه نخست سال اجرایی شده، آسفالت انجام و آسفالت شهر برای شهروندان و گردشگران بهاری بهسازی شود.
چیرانی تصریح کرد: در زمینه ترمیم اسفالت حفاری های لوله گذاری اب های سطحی در سه چهار مسیر حساس کار سنگینی را انجام دادیم .
وی با اشاره به بهره مندی شهرداری رشت از کارخانه تولید آسفالت گفت: برای مجوز برداشت شن و ماسه مورد نیاز جهت تولید آسفالت با چالش مواجه بودیم که سرانجام با مساعدت مسئولان ذیربط، مرداد ماه مجوز صادر شد.
چیرانی افزود : با توجه به رفع مشکلات و حمایت راه و شهرسازی تامین قیر و مصالح در قالب پیمانکاران امسال حدود هشت میلیارد تومان اسفالت در کارخانه رشت تولید شده که بخش زیادی برای تامین نقدینگی مورد نیاز جهت پرداخت حقوق کارکنان شهرداری به فروش رفته است .

** نبود وسایل حمل و نقل عمومی کافی برای جابه جایی جمعیت یک کلانشهر
خیابان های شلوغ ، پر از دود و صدای بوق خودروها و انتظار طولانی مردم برای خودرو ، بی نظمی و کندی تردد و فقدان وجود وسایل حمل و نقل عمومی کافی از مشکلات شهروندان کلانشهر رشت است که علاوه بر ایجاد ناهنجاری های روانی، موجب ضرر اقتصادی زیادی به گیلان می شود.
 
کلانشهر رشت با 640 هزار جمعیت ثابت و افزون بر یک میلیون و 200 هزار جمعیت شناور نیاز به تعداد کافی وسایل نقلیه عمومی و یک سیستم دقیق و کارامد حمل و نقل دارد.
این در حالیست که شمار اتوبوس های شهر رشت که در گذشته 150 تا 160 دستگاه بوده به دلیل آنچه سیستم نامناسب نگهداری و تعمیر عنوان می شود، اکنون به 60 دستگاه کاهش یافته است .
 
همچنین 15 هزار خودرو شامل شش هزار تاکسی و بقیه تاکسی تلفنی و خودروهای باری زیر نظر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت ارائه خدمات می کنند و بالغ بر 150 دستگاه مینی بوس نیز اقدام به جابه جایی مسافران می کنند؛ همچنین طبق آمار‌ 16 هزار خودرو مسافربر شخصی در رشت وجود دارد .
 
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت از در دست تدوین بودن طرح جامع ترافیکی شهر خبر داده که قرار است راهکاری علمی و کارشناسی برای ارتقای ناوگان های حمل و نقل عمومی شهر ارائه دهد.
مرتضی شریفی با بیان اینکه در حال حاضر 60 دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، ابراز امیدواری کرده این تعداد افزایش یابد.
وی همچنین ادامه داد: در حوزه مینی بوس رانی بالغ بر 150 دستگاه مینی بوس در سطح شهر فعالیت می‌کنند که باید با کمک بخش خصوصی و به نتیجه رسیدن طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت این تعداد افزایش یابد.
وی در خصوص طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهر رشت نیز اظهار کرد: نتایج حاصل از این مطالعات می تواند موجب بروزرسانی در تعداد، نحوه ارتباط محور‌ها، جانمایی‌ها و در مجموعه ترتیب و چینش وسایل حمل و نقل شود.
وی یکی دیگر از مشکلات رانندگان در شهر رشت را هجوم مسافربرهای شخصی عنوان و تصریح کرد: وضع شهر رشت در این زمینه نسبت به سایر کلانشهر‌ها نامساعد‌تر است و طبق آمار‌ها 16 هزار خودرو مسافربر شخصی در رشت وجود دارد که خیلی از آن‌ها رشتی نیستند.
شریفی با اشاره به اینکه 90 درصد مینی بوس‌های شهر رشت فرسوده هستند، گفت: برای نوسازی سیستم حمل نقل حاکمیت باید 80 درصد قیمت خودرو را تسهیلات تک رقمی با بازپرداخت حداقل پنج ساله به رانندگان بدهد.
 
وی تصریح کرد: با پیش بینی‌های صورت گرفته در خوشبینانه‌ترین حالت شهرداری رشت برای نوسازی سیستم تاکسیرانی خود باید حداقل 30 میلیارد تومان هزینه کند.
 
بی شک هر کلان شهری در جهان به نسبت جمعیت با چالش هایی به همان قیاس بزرگ و حساس نیز روبروست؛ مسائل و مشکلاتی که نیازمند بررسی دقیق و شناخت شرایط و امکانات موجود و برنامه ریزی علمی برای مدیریت کلانشهر و رفع آنها است .
 
گزینش صحیح نیروهای کارامد برای ساماندهی مسائل ، تلاش برای تامین صحیح منابع بدون فشار بر اقشار کم درآمد، نظارت دقیق بر نحوه کارکرد و هزینه کرد طرح ها، انتخاب پیمانکاران مناسب ، تعامل بین بخشی و عملکرد درست هر یک از بخش ها برای مدیریت یک کلانشهر بدیهی و بسیار ضروری است؛ البته فرهنگ صحیح ترافیک و شهرنشینی نیز باید از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد.
 
زمانی می توان به رشت بعنوان یک کلانشهر بالید که مشکلات آن به حداقل رسیده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار