برگزاری نشست تعاملی نقش مشارکت مردمی و سمن ها در تحقق اهداف سازمان در چابهار
در نشست تعاملی نقش مشارکت مردمی و سمن ها در تحقق اهداف سازمان، موضوع چگونگی رشد، تعامل و مشارکت بیشتر اقشار مردمی و سمن ها در حفظ و مراقبت از محیط زیست، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
کد خبر: ۳۴۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲ 18 December 2016
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در این نشست درویش مدیرکل دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن معرفی اهداف سازمان در خصوص چگونگی تعامل و نتایج حاصله و تجربه های بدست  آمده در برخی از استانها گفتگو کرد.
درویش ادامه داد: برنامه های متنوعی در خصوص مشارکت مردمی در استانها و سطح کشور در دستور کار داریم، زبان علم، بهترین و تواناترین استناد و دلیل برای تحقق اهداف مشارکت مردمی در اجرا و پذیرش آن از طریق مجامع، سازمانها و کلیت جامعه می باشد.
درویش افزود: برنامه های متنوعی از قبیل سه شنبه های بدون خودرو، مسابقه عکاسی (من، دوچرخه و مدرسه)، مدارس محیط زیستی و ... را در برنامه داریم که در گام های مختلف و با مشارکت مردمی توانسته ایم بسیاری از سازمانها و اقشار مختلف مردم را در این امر، همراه و پشتیان سازیم.
در ابتدای این نشست جزینی زاده مدیرکل حراست سازمان در خصوص لزوم مشارکت مردم و برنامه ریزی دقیق در تحقق اهداف سازمانی تاکید کرد.
جزینی زاده گفت: کلید موفقیت در همه  فعالیت های ملی و بین المللی ذر رسیدن به اهداف تعریف شده در حوزه مدیریت حفاظت محیط زیست، مشارکت مرذم است. مشارکت مرذم به معنای واقعی نه در حد شعار و برگزاری همایش؛ مشارکتی که مدّ نظر مقام عالی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. بایستی شرایطی فراهم کنیم که همه ی زنان و مردان ایرانی با صدا و یّد واحد در تصمیم سازی و تصمیم گیری های محیط زیست نقش بسزایی داشته باشند، امروز افزایش کمی سمن ها در سطح کشور به همراه بار و غنای کاری، نشان از این بار مهم در دولت تدبیر و امید می باشد، شرایط فعلی کشور و حمایتهای مقام معظم رهبری، رویکرد زیست محیطی دولت دلسوز و تلاشهای دکتر ابتکار، مهمترین فرصت است و نباید این فرصت را از دست داد.
جزینی زاده افزود: اگر مشارکت مردم در خفاظت محیط زیست کم رنگ باشد ولی قویترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و مدرن ترین تکنولوژی را در اختیار داشته باشیم فعالیت های ما عقیم خواهند ماند. ما باید ابتدا از خودمان، و سپس مسئولین بصورت فرابخشی و سپس به سراغ مردم برویم و این باور را ایجاد کنیم که اگر آب، هوا و زمین سالم می خواهیم خودمان باید وارد شویم.
جزینی زاده ادامه داد:سمن بدلیل طرح مشکلات و کمبودها، کاستی و ضعف مدیریتها ممکن است مورد قبول بعضی مدیران قرار نگیرند ولی ما بایستی صعه صدر و تحمل و انتقاد پذیری را در وجود خودمان باور کنیم. بررسی های روان شناختی نشان می دهد در ایران هرگاه افراد فرصت بیان اندیشه ها و حضور در صحنه ها را پیدا کردند، در تصمیماتی که در سرنوشت خودشان اثر داشته، نوآوری، خلاقیت و مسئولیت پذیری و همراهی با حکومت به اوج خود رسیده است. بیاییم به مردم اعتماد کنیم که ولی نعمت ما هستند.
موهبتی فرماندار ویژه چابهار در این جلسه ضمن ارائه آماری از وضعیت اقتصادی-جمعیتی-فرهنگی و جغرافیایی منطقه چابهار بر لزوم ارتباط بهتر گروههای فعال در سطح کشور و لزوم استفاده از تجربیات یکدیگر تاکید کرد.
موهبتی افزود: مشارکت مردمی و حضور فعال سمن ها می تواند علاوه بر حل مسائل محیط زیستی می تواند بسیاری از مسائل اجتماعی، اقتصادی و مشارکتی را تحت پوشش بگیر و از طریق آن، مشارکت مردمی در همه ی زمینه ها به حداکثر خود برساند.
در آغاز برنامه نشست تعاملی مشارکت مردمی و سمن ها در تحقق اهداف سازمان که در چابهار برگزار شد، محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به مدعوین نشست، در ابتدا برنامه، گزارشی از وضعیت محیط زیست و معرفی گونه های منحصر بفرد حیات وحش استان سیستان و بلوچستان از قبیل: خرس سیاه، سنجاب راه راه، تمساح پوزه کوتاه(گاندو) و تنوع اقلیمی و ... ارائه کرد.
محمودی گفت: هدف نهایی توسعه پایدار همان عدالت اجتماعی است آن هم عدالت اجتماعی و با رعایت حقوق بین الملل یعنی رعایت حقوق همه ی نسلها آینده.
محمودی افزود: انسان محور توسعه است، توسعه درست و منطقی بر اهداف پایداری بوسیله ی انسانی اتفاق خواهد افتاد که آموزش دیده باشد، چرا که آگاهی در پی آموزش و دانش اتفاق می افتد، به این دلیل که در چرخه مدیریت توسعه پایدار، رکن اصلی و اساسی آموزش و توسعه ی آگاهی است.
وی بیام کرد: زمان آن رسیده است که مردم را وارد کار کنیم تا از میراث طبیعی خودشان حفاظت کنند که اتفاقا مردم با بسیار مشتاق هستند زیرا مردم ما جریان سازترین و پرشورترین مردم اند، ما صاحب بزرگترین حرکت مرمی تاریخ هستیم
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار