تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / بدون تردید برخی مردم کشورمان و اختصاصا مردم استان گیلان از حیطه وظایف،مسئولیت ها،اختیارات و مهمتر از همه کاربردهای عملیاتی اتاق های بازرگانی کشور اطلاعات خاصی ندارند.
کد خبر: ۳۴۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸ 13 December 2016
تابناک / بدون تردید برخی مردم کشورمان و اختصاصا مردم استان گیلان از حیطه وظایف،مسئولیت ها،اختیارات و مهمتر از همه کاربردهای عملیاتی اتاق های بازرگانی کشور اطلاعات خاصی ندارند.
 
اتاق های بازرگانی موجود در اکثر کشورهای جهان که بر اساس تعاریف، به تشکیلاتی الصاق می گردد که در آن بازرگانان، تاجران و شاغلین حرف گوناگون مانند صنعت گران جهت هماهنگی امور خود با نهادهای حکومتی و برای نیل به منافع مشترکشان همت می کنند.
 
اما در همین تعریف ابتدایی و مختصر به کلید واژه های استراتژیکی برمی خوریم که در بسیاری از موارد حلقه ی گمشده امروز کشور و استانمان - در خصوص ظرفیت های اقتصادی بر زمین مانده – به حساب می آیند. ظرفیت های بزرگ اقتصادی در یکی از مستعد ترین جلگه و کوهستانهای جهان و اقلیمی منحصر به فرد مناسب برای تولید انواع گونه های گیاهی و جانوری که ضرورت دارا بودن یک اتاق بازرگانی قوی و چابک در چنین استانی را بیش از پیش هویدا می کند.
 
اما فلسفه ی وجودی این تشکیلات مدنی در استان زر خیز گیلان چیست، این تشکیلات دقیقا کجاست و چرا بسیاری از تجار و بازرگانان یا از وجود آن بی اطلاعند و یا آنکه برخی ها از نحوه ی عملکرد آن می گویند که در ادامه به مراتب آن خواهیم پرداخت.
 
با گذر از موارد فوق به اصل موضوع باز می گردیم که با توجه به پتانسیل های بسیار متنوع استانمان، وجود یک اتاق بازرگانی چابک به چه میزان می تواند موجبات رشد اقتصادی، رونق بازار کار،رونق تولید، بیکاری مفرط موجود، استفاده از ظرفیت های بین المللی استان و طبابت هزار درد بی درمان دیگر را فراهم سازد.
 
چانه زنی با دولت در جهت اخذ فرصت های سرمایه گذاری همچنین تلاش برای شناسایی بازارهای جهانی برای کالاهای گیلانی، قسمت دیگری ازکارهایی است که احساس می شود نمود آن در سفره ی مردمان گیل و دیلم، کم رنگ و گاهی بی رنگ است.
 
 در ادامه همانطور که مخاطبین گرامی مطلعند آنچه رکود حال حاضر در اقتصاد جهانی و حتی اقتصاد منطقه ای را تحت تاثیر خود قرار می دهد مسئله بازار فروش و اختلاف قیمت عرضه تولیدات در مناطق مختلف جهان است.
 
به عبارتی موقعیت ترانزیت جلگه گیلان و قرار گرفتن در دروازه اروپا، پهلو گرفتن کشتی کشورهای آسیای میانه و قفقاز در بنادر شمالی کشور مانند آستار و انزلی، فرصت های بی نظیری است که می تواند محصولات ارزان تولیدی در جلگه ی گیلان  را به اروپا صادر و علاوه بر ایجاد رونق داخلی، رهاورد های ارزی خارجی مناسبی را نیز برای استان و کشور تعریف نماید که این مورد نیز مستلزم ایفای نقش قوی توسط تشکیلاتی است که آنرا اتاق بازرگانی پویا می نامیم.
 
فراهم سازی بستر مناسب برای اجرای نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی، فراهم سازی فرصت های سرمایه ‌گذاری داخلی در بخش تولید به ویژه اقلام صادراتی و نقطه مقابل ورود تکنولوژی و دانش فنی به کشورمان موضوع دیگری است که با توجه به ماموریت های این نهاد هماهنگ کننده، می توان در این بخش نیز توفیقات بزرگی را نصیب کشور نمود.
 
صدور کارت عضویت طبق آئین‌نامه ها، تشکیل اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، دائر کردن دوره‌های کاربردی در رشته‌های مختلف بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی متناسب با احتیاجات و ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی استان اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی در مناطقی مانند رودبار از دیگر مراتب موجود است.
 
تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از اداره بازرگانی استان و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اتاق در چهارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تنها گوشه ای از دامنه فعالیت های گسترده اتاق های بازرگانی در مقیاس های ملی و استانی است.
 
روی دیگر این سکه، ماهیت درونی اتاق بازرگانی گیلان است که دقیقا نمی دانیم کجاست و چه می کند؟
 
تشکلی که شاید لازم است اتاقک فکر آن کمی خلوتر شود و جایی که می بایست در خدمت رونق همگانی یک استان و قسمتی از کشور باشد در انحصار صرف یک شخص و بستگانش قرار نگیرد.
 
قدر مسلم آن است " مدیریت احتمالا جزیره ایی " اتاق بازرگانی گیلان، قطعا در رواج بیماری های اقتصادی استان موثر است و جایی که چانه زنی فعالین آن – با توجه به منابع انسانی و غیر انسانی سرشار – گیلان را به معنای واقعی در مسیر توسعه قرار دهد.
 
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار