کد خبر: ۳۴۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 10 December 2016
تابناک / یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: در اثر سرمازدگی‌های اخیر در شمال کشور 500 هزار تن از مرکبات از بین رفته است و نگران تنظیم بازار شب عید هستیم.
 

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس، درمورد آخرین وضعیت باغات مرکبات شمال که  طی دو هفته اخیر بر اثر بارش برف و سرمای زیاد با مشکل مواجه شده است، اظهار داشت: طبق برآوردها 500 هزار تن از مرکبات شمال براثر سرما از بین رفته است و از طرف دیگر به دلیل عدم تنظیم بازار از سوی دولت، دلالان وارد بازار شده و آن را خراب کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کار به جایی رسیده که دلالان مرکبات را به یک سوم قیمت سال گذشته از باغداران می‌خرند و چون باغداران از تنظیم بازار اطمینان لازم را ندارند اقدام به عرضه بیش از حد محصول در بازار کرده‌اند که سبب افت شدید قیمت مرکبات شده است.

این منبع مطلع به اقدامات کمرنگ دولت در بحث خرید تضمینی مرکبات هم اشاره کرد و گفت: دولت برای خرید محصولات خسارت دیده اقدام جدی نکرده است و کشاورزان با یک نوع بحران هرج و مرج در زمینه مرکبات و حتی کیوی مواجه شده‌اند و زحمات یکساله‌شان در حال نابودی است.

وی در پاسخ به اینکه پس با این حساب نمی‌توان چشم‌اندازی برای صادرات مرکبات داشت،گفت: صادرات که هیچ، پیش‌بینی ما این است که با این اوضاع برای تنظیم بازار شب عید هم با مشکل مواجه شویم و باید زودتر دولت فکری به حال این موضوع بکند.

با بارش سنگین برف در دو هفته اخیر در استانهای گلستان،‌مازندران و گیلان و یخ زدگی باغات مرکبات خسارت های زیادی به باغداران مرکبات وارد شد.
 
موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی که از باغات مرکبات سه استان بازدید کرده بود به خبرنگار فارس گفت که ۲۰ تا ۳۰ درصد باغات مرکبات از بین رفته است و تمام ماجرا هم فقط یخ زدگی محصول و تلخ شدن مرکبات نیست بلکه در برخی نقاط درختان نیز شکسته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار