کد خبر: ۳۳۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 01 December 2016
تابناک / درسالروزشهادت سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی مرتضی عاطفی شهردارمنطقه دوبا اعلام خبر بهسازی آرامگاه دکتر حشمت جنگلی افزود:امیدواریم که بتوانیم با کمک اداره کل میراث فرهنگی استان قدمی مهم در راستای زنده نگه داشتن بخش مهمی از تاریخ گیلان در دوران نهضت جنگل برداریم.

سال ۱۳۷۹ با پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر رشت نام میدان انقلاب رشت به نام میدان دکتر حشمت تغییر نام داد. در حوالی آن میدان گورستانی قرار داشت که دکتر ابراهیم حشمت بعد از اعدام توسط عوامل تیمورتاش در آن جا به خاک سپرده شد. هرچند تندیس دکتر حشمت در میدانی به نام این مبارز نهضت جنگل ساخته شده که یاد وی را زنده می کند اما کمتر کسی خبر دارد که مزار دکتر حشمت در قبرستان نسبتا گمنام چله خانه رشت نزدیک شهرداری منطقه ۲ رشت واقع است.

images
هرچند بعد انقلاب سنگ مزار جدیدی برای دکتر حشمت ساخته شده است اما همچنان کمتر نام و نشانی از وی در بین مردم باقی مانده است و حتی بسیاری از مردم چله خانه نیز از مزار این مبارز نهضت جنگل بی خبر هستند.
در همین راستا شهرداری منطقه ۲ رشت در نظر دارد با بهسازی یادمان دکتر حشمت جنگلی در مزار وی نسبت به زنده نگه داشتن یاد و خاطره وی و دیگر مبارزان نهضت جنگل اقدام کند. درسالروزشهادت سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی مرتضی عاطفی شهردارمنطقه دوبا اعلام خبر بهسازی آرامگاه دکتر حشمت جنگلی افزود:امیدواریم که بتوانیم با کمک اداره کل میراث فرهنگی استان قدمی مهم در راستای زنده نگه داشتن بخش مهمی از تاریخ گیلان در دوران نهضت جنگل برداریم. تلاش برای ساخت آرامگاهی در خور و شان نام دکتر حشمت در ادامه تلاشی است که شهرداری رشت جهت معرفی مناسب قهرمانان تاریخی این دیار از خود نشان خواهد داد.
محمدرضا مهاجر کارشناس فضای سبز و عمرانی شهرداری منطقه ۲ رشت نیز در این رابطه بیان داشت: به دنبال حضور آقای عاطفی در شهرداری منطقه ۲ که دغدغه های فرهنگی و تاریخی را از اولویت های خود می داند تلاش برای بهسازی و ساخت آرامگاهی جدید برای دکتر حشمت جنگلی و معرفی هرچه بیشتر مزار و نام وی در نزد شهروندان وخصوصا گردشگران آغاز شده است. ما طرح اولیه را برای آن در نظر گرفتیم و با کمک سازمان میراث فرهنگی سعی کردیم آن را به پیش ببریم. وی افزود: در ادامه جلسات شهرداری منطقه ۲ با میراث فرهنگی قرار شد با استفاده از نظر کارشناسان مرمت آثار تاریخی طرح ها بررسی شود.

مهاجر همچنین خاطرنشان کرد: قرار شده است با بررسی های کارشناسی طرح مذکوربا وضع موجود مورد ارزیابی قرار گیرد، فاز یک و دو هم توسط آن ها متره و برآورد و مسجد و گنبد فعلی به همراه ماتریال و المان طرح هم توسط کارشناسان بررسی شود که در صورت عدم همخوانی با وضع موجود ، طرح اولیه با اشل کوچکتر اجرا می شود.

این کارشناس شهرداری منطقه ۲ در ادامه افزود: پیش بینی می شود امسال مراحل اجرایی اولیه را شروع کنیم و با طی روند قانونی اجرای آن را امسال آغازکنیم.

در آستانه صد سالگی اعدام دکتر ابراهیم حشمت طالقانی در قرق سابق کارگزاری رشت حال شاید فرصتی بدست آمده که مردم رشت هرچه بیشتر با تاریخ پرافتخارخود آشنا شوند. هرچند مشخص است که باید نسبت به این هویت شناسی و بازیابی تاریخی رشت و گیلان توجه بیشتری انجام شود که تلاش برای بهسازی آرامگاه دکتر حشمت اقدام مهمی در این راستا محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مازیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
حالا پدر بیامرز یه عکس ازش میزاشتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار