تاثیرات وجود بندر امیرآباد و تاثیر آن بر اکوسیستم و حیات وحش تالاب بین المللی میانکاله
سوال اینجاست که آیا اکوسیستم بکر و تنها زیستگاه حیات وحش کشور را فدای فعالیتهای تجاری در این منطقه باید نمود و یا باید از حیات وحش زیبای آن بصورت یک کمپین و حمایت بین المللی دفاع کرد؟ آیا گسترش و توسعه فضاهای تجاری ناهمگون به مرور بر این تالاب و میهمانان و میزبانان آن منطقه اثر منفی نخواهد داشت؟
کد خبر: ۳۳۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ 28 November 2016
به گزارش تابناک مازندران، شبه جزیره میانکاله در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر در همجواری شهر بهشهر  در استان مازندران قرار دارد. این تالاب و حیات وحش آن از جنوب به خلیج باریک و کم عمق گرگان و از شرق به آشوراده و از غرب به بندر جدیدالتاسیس  امیرآباد منتهی میشود.مساحت آن بیش از 68000 هکتار و ارتفاع آن بین 15 تا 28 متر کمتر از سطح دریای آزاد است.
 
میانکاله در سال 1348 به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین و هم اکنون به عنوان مهمترین پناهگاه حیات وحش،تالاب بین المللی و ذخیره گاه طبیعی زیستی کره زمین و تحت حفاظت محیط زیست جهانی قرار دارد.
 
از اهمیت میانکاله همین بس که در سواحل جنوبی دریای خزر منطقه ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن دست نخورده و بکر باقی مانده باشد و تقریبا تمام سواحل دیگر بطور گسترده با ساخت و سازهای انسانی همچون جاده،شهر،روستا، کارخانه،فاضلاب و تخریب های دیگر دگرگون شده است.

 به همین دلیل سلامتی این منطقه از اهمیت ویژه ای در حفظ سلامتی کل دریای خزر و اکوسیستم آن برخوردار است. سلامتی نسبی میانکاله موجب شده است تالابها و سواحل این منطقه علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر نیز باشد. (به ویژه کپور، کفال و ماهیان خاویاری غیرپرورشی)
 
نزدیک به نیمی از خاویار ایران در این منطقه صید میشود و به لحاظ زیبایی از پرجاذبه ترین طبیعت گردشگری در استان مازندران است.

 پرندگان مهاجر ازجمله: فلامینگو، قوهای وحشی زیبا، عقابهای دم سفید، پلیکان ها، مرغابی های سرسبز و سرآبی و بسیاری از پرندگان مهاجر دیگر که در این مختصر نمی گنجد، هرساله رهسپار این تالاب زیبا میشوند.
همچنین این منطقه و حیات وحش آن زیستگاه و محل سکونت اسب های آزاد و وحشی،  پرندگان بومی مانند: قرقاول، دراج، زنگوله بال، گرگ ها، روباه ها، گربه های وحشی، گراز و خرگوشهای زیبا میباشد.
 
 تپه های تاریخی گوهرتپه، دریاچه عباس آباد و منطقه دشت ناز که زیستگاه گوزنهای زرد ایرانی است از جاذبه‌ها ی  زیست محیطی این منطقه می باشد.
   
 انعکاس بوته های انار و ازگیل و تمشک های وحشی درآب در کنار حضور هزاران پرنده مهاجر منظره ای بی بدیل و سرشار از زندگی می آفرینند. و هنگام طلوع آفتاب این تالاب بین المللی غرق در ارکستری با آواز پرندگان در مه و غبار صبحگاهی میشود و زیبایی را به اوج خود می رساند.

 حال سوال اینجاست که آیا اکوسیستم بکر و تنها زیستگاه حیات وحش کشور را فدای فعالیتهای تجاری در این منطقه باید نمود و یا باید از حیات وحش زیبای آن بصورت یک کمپین و حمایت بین المللی دفاع کرد؟؟؟؟

 آیا گسترش و توسعه فضاهای تجاری ناهمگون به مرور بر این تالاب و میهمانان و میزبانان آن منطقه اثر منفی نخواهد داشت؟؟؟

 آیا رشد و گسترش و توسعه مخابراتی و تولید سیگنالهای مخابراتی و صوتی و ایجاد نویزهای کابلی به سلامت پرندگان و حیات وحش منطقه آسیب نخواهد زد؟؟؟

 آیا هجوم انسانها و تکنولوژی و ماشین آلات، عدم امنیت در بین ساکنین منطقه و تخریب تدریجی این تالاب را در پی نخواهد داشت و این زیستگاه و تالاب زیبا را تبدیل به مردابی که مدفن زباله های غیر طبیعی خواهد شد، نخواهد نمود؟؟؟

 و اما حضور بندر امیرآباد در نزدیکی این بهشت مازندران چه خطرات دیگری را میتواند متوجه این حیات وحش و دنیای زنده و زیبای آن نماید ؟؟؟

 آیا دولت و دست اندرکاران و سینه چاکان امور تجارت و اقتصاد، با محیط بانان و عوامل محیط زیست منطقه نشستی داشته اند تا بسته های حمایتی و حفاظتی برای این زیست بوم ملی و بین المللی در نظر بگیرند یا اینکه .......... ؟؟؟

 آیا تالاب زنده و بین المللی میانکاله به روزگار تالاب انزلی، دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده رود، دریاچه هامون و دیگر نقاط بکر این سرزمین که اکنون تخریب شده اند، تبدیل نخواهد شد؟

 و آیا اینکه باید منتظر مرگ طبیعی و شاید نه چندان طولانی این تالاب  باشیم ؟
 
 و در نظر بگیرید اگر روزی تمام اینها را بدون هیچگونه تاملی از دست دهیم به نسلهای آینده خودمان و جهانیان چه خواهیم گفت؟؟؟

 آیا وجود منطقه آزاد ارزش این همه نابودی محیط زیست را دارد؟

 چگونه میتوان چشم پوشاند بر این تخریب؟
 
گفتنی ست جزیره میانکاله در منتهی الیه جنوب شرقی خزر و در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر واقع شده است که از شمال از سوی دریای مازندران به طول ۶۵ کیلومتر (از غرب به شرق) از جنوب و شرق از سوی تالاب و خلیج میانکاله و از غرب از سوی بندر امیرآباد بهشهر احاطه شده است.

 و در آخر اینکه کسانی که داعیه پیشرفت منطقه امیرآباد را دارند، این پسرفت را چگونه برمی تابند....؟

                     
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۵
شهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
اسم امیرآباد تازه سر زبونها افتاد اصلا امیرآباد کجا هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
شما سرت زیر برف بوده و از اطرافت خبر نداری بقیه چه کنند؟!
عباس پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
حیف شهر بابلسر به همراه فریدونکنار در مازندران تنها شهری ست که دارای دو بندر توریستی و صادراتی است . جالب این که بابلسر تنها شهری است که دارای گمرک می باشد که بیش از صد سال سابقه فعالیت دارد . از نظر جغرافیایی تقریبا در مرکز استان مازندران قرار دارد ، بزرگترین دانشگاه مازندران در این شهر واقع شده است و 15 هزار دانشجو در فضایی زیبا مشغول تحصیل می باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
کلا با عقل جور در نمیاد بندر صیادی بابلسر گمرک داشته باشه و بزرگترین بندر شمال نداشته باشد! ضمن اینکه منطقه آزاد گمرک نداره. شرق استان هم دو بندر بزرگ داره داره که جمع دو تا بندر توریستی و صادراتی به اندازه بندر نفتی نکا هم نمیشه. چه برسه به بندر تجاری امیرآباد بهشهر! بقیه مواردی که نوشتید کوچکترین ارتباطی با منطقه ازاد شدن ندارند.
فریدون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
همش شعار
چقدر همه مسوولین شعار میدن
نماینده محترم بهشهر اگه شما تونستی تو جمع 12 نفره نماینده ها به توافق و جمع بندی برسی اونوقت پیام صوتی بده
شما تو 12 نماینده به جمع بندی و وفاق نرسیدین
لطفا شعار ندین
شما به اتفاق نمایندگان ساری ...ردی کردین و با لابی گری دنبال منافع محلی خودتون بودین اونوقت شعار میدین و دم از همدلی میزنین
فریدون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
همش شعار
چقدر همه مسوولین شعار میدن
نماینده محترم بهشهر اگه شما تونستی تو جمع 12 نفره نماینده ها به توافق و جمع بندی برسی اونوقت پیام صوتی بده
شما تو 12 نماینده به جمع بندی و وفاق نرسیدین
لطفا شعار ندین
شما به اتفاق نمایندگان ساری ...ردی کردین و با لابی گری دنبال منافع محلی خودتون بودین اونوقت شعار میدین و دم از همدلی میزنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
وقتی با تعداد نماینده های کمتر میتوان چنین چیزی رو دنبال کرد یعنی اینکه ظرفیت بندر امیرآباد از همه نقاط دیگر بیشتره! لابی گری یعنی اینکه جایی که هیچی نداره رو بخوای منطقه ازاد بکنی!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
من تالاب فریدونکنار هستم لطفا مرا نجات دهید. اشک تمساح طرفداران تالاب فریدونکنار بر سر تالاب میانکاله!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
موافقین بندر امیرآباد میگن که اراضی وسیع، راه آهن، جاده های مناسب، بندر بزرگ و فرودگاه بین المللی و ... از مزایای مختص بندر امیرآباد هست و جاهای دیگه این مزایا رو ندارند.
اونوقت دوستان و هم استانی های عزیزمون در بابلسر بدون توجه به این موارد میگن که دانشگاه داریم، شیلات داریم، مرکز گردشگری داریم، جمعیت داریم، مرکزیت جغرافیایی داریم، پدافند هوایی داریم!!!

* مگه ساری و بهشهر دانشگاه ندارند؟ دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر یک دانشگاه بزرگ دولتی و فنی مهندسی هست. دانشگاه پیام نور بهشهر از مهمترین دانشگاههای پیام نور استان هست و ...
* از لحاظ گردشگری اگر بهشهر هم مثل شهرهای دیگر مورد توجه مسئولین و سرمایه گذاران بود با آثار تاریخی و طبیعی که داره به اصفهان شمال کشور تبدیل میشد.
* پدافند هوایی در صفی آباد بهشهر هم مستقره.
* زمانی که گلستان جدا نشده بود بندر امیرآباد در وسط استان بود اگر روزی غرب استان جدا بشه بابلسر هم وسط استان نخواهد بود!
* بنادر تجاری و صیادی اون منطقه در برابر بنادر تجاری امیرآباد و بندر نفتی شمال اهمیت چندانی ندارند.
نوبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
لطفا خبر حمایت مردم بابل و امل و سوادکوه و محمود اباد و سرخ رود و... از منطقه ازاد بابلسر و فریدونکنار و رسانه ای کنید
جدا از کمپین اصلی منطقه ازاد بابلسر و فریدونکنار
مردم این شهر ها با کمپین های جداگونه و در موازی با اهداف کمپین اصلی حمایت خودشون و اعلام کردن
و باعث همراه شدن ورزشکاران و اعضای شورای شهر و.... با حق خواهی مردم شده
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
وقتي بالاترين نرخ بيكاري تحصيلكرده ها در مركز استان هست مسولين رده بالاي ملي بايد توجه ويژه به مازندران مركزي بگيرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
معمولا میگن که بالاترین امار بیکاری متعلق به بهشهره. هر چند همه جا بیکار زیاد دارند اما منطقه آزاد ربطی به تعداد بیکاران و قدمت و جمعیت و مرکزیت نداره.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
جناب قلی تبار
سخن از دل ما میگویی
تا کی بی عدالتی مرکز نشینان و نمایندگانشون به تمام مردم مازندران را تحمل کنیم؟
جناب خلیلی شما گفتید 120 هزار نفر تحصیل کرده بیکار وجود داره بر فرض حرف شما درست باشه
میخوایم بدونیم چند درصدش سهم مردم غرب و مرکز مازندرانه و چند درصدش سهم شرق مازندران؟
به امید ایجاد منطقه ازاد فناوری تجاری بابلسر و فریدونکنار
متخصص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
تنها بندر صدساله مازندران نوشهر بود که اگه مسخره بازی بندر تالابی امیراباد را علم نکرده بودند زودتر از انزلی منطقه آزاد میشد.بروید مستند جواب به امیراباد را ببینید تا بفهمید لایروبی همه روزه تالاب امیراباد چه بر سر خلیج گرگان و میانکاله آورد.جریان خزر هم غرب به شرقی و رسوبات خزر در سواحل شرفی هست و هلندیها صد سال پیش روی حساب و کتاب در ساحر ۹۸۰متری نوشهر بندر زدند
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
کل ساحل شرقی خزر تالابیه.روی حساب بود که قدیم بندری اونور نزدن.فقط یه تنگ نظری و بخلی مرکز استان را گرفته که بندر نوشهر نزدیکترین بندر به پایتخت با بیست میلیون جهانگرد منطقه آزاد نشه.و بجاش اکوسیستم تالابهای شرق مازندران از بین بره.آخه یکی نیست به این جماعت تعطیل مرکز استان بگه اگه یه نفر غرب خزر غرق شه جنازش را اب میاره شرق خزر تحویل میده.رسوبات هم همینطوریه.با چه دیدی تو تالاب بنادر فریدونکنار و امیراباد را زدی و بیت المال را ریختی دور.حالا هر روز مجبورند لایروبی کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار