کد خبر: ۳۳۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷ 27 November 2016
تابناک / با از گذشت یک هفته از شروع ناپایداری جوی و بارش متناوب برف و باران در ارتفاعات گیلان،  شامگاه سوم آذر، بارش برف پاییزی در مناطق جلگه‌ای استان به خصوص در رشت و شهرها و روستاهای اطراف شروع شد. پیش بینی بارش برف در فصل زمستان و در استان معتدلی چون گیلان چندان سخت نیست.

اما یکی از نگرانی‌هایی که همواره در میان مردم به‌خصوص ساکنان روستا‌های بدون گاز وجود دارد، تامین سوخت نقاط سخت گذر و دور از جاده‌های اصلی است.

سوزسرما و سختی‌های گرم کردن محیط خانه برای ساکنان این روستا‌ها معنای دیگری دارد. اغلب ساکنان در این شرایط از تبعات نرسیدن نفت سفید به روستایشان به عنوان تنها سوخت زمستانی نگران هستند،‌ آن هم در شرایطی که بارش برف می‌تواند جاده‌های منتهی به این روستا‌ها را به طور کامل مسدود کند. اتفاقی که در روز‌های اخیر دور از ذهن نبود. برای این منظور در تماس با رئیس تامین و توزیع شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان از چگونگی نحوه سوخت رسانی و آمادگی این شرکت برای تامین سوخت در مواقع بحرانی جویا شدیم.

توزیع نفت سفید در مناطق سخت گذر
«علی فخاری راد» با اشاره به این‌که همه روستاییان بدون گاز در استان از کالابرگ نفت برخوردارند، گفت: ماهانه 1260 لیتر نفت سفید از طریق شعب نفت رسانی روستایی توزیع می‌شود و در همه 52 نقطه سخت گذر روستایی گیلان شعب پخش نفت در حال خدمات دهی هستند.
این مسئول در ادامه گفت: از ابتدای سال تاکنون 43 میلیون و 771 هزار لیتر نفت بین همه خانوارهای روستایی توزیع شده که از این مقدار بیش از 8 میلیون و 10 هزار لیتر در مناطق سخت گذر و بین 9160 خانوار روستایی توزیع شده است. در واقع 57 درصد سهمیه در نظر گرفته شده از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بین خانوارها توزیع شده است.
وی در خصوص آمادگی این شرکت برای توزیع نفت سفید در مواقع بحرانی قطع گاز افزود:  در مواقع قطعی گاز یا افت فشار در مناطق شهری و روستایی بنا به ضرورت نفت سفید توزیع خواهد شد که تاکنون چنین موردی پیش نیامده است. برای آمادگی نیز به همه شعب فروش نفت سفید با بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و به اندازه کافی به آنها نفت خواهیم داد. البته نقاط سخت گذر، ارتفاعات و روستاهای دور از جاده‌های اصلی عمارلو، جیرنده رودبار، حیران و سابیا آستارا، ماسوله، اسپیلی، میکال دیلمان، شوییل رودسر و... اولویت ویژه برای تامین سوخت‌رسانی دارند. همچنین برای خودروهای در راه مانده درهمه جایگاه‌های سوخت بنزین و گازوئیل در ورودی و خروجی شهر‌ها سوخت ذخیره در نظر گرفته شده است.

افزایش 15 درصدی مصرف گاز
مدیر عامل شرکت گاز استان نیز با اشاره به این‌که گیلان استانی بحران خیز است و حوادثی نظیر زلزله، رانش زمین و برودت شدید دما را در سال‌های گذشته تجربه کرده است، گفت: در این بخش با کمبود گاز یا افت فشار روبه‌رو شدیم به همین دلیل شرکت گاز استان مانورهایی با هدف سنجش میزان آمادگی و شناسایی نقاط ضعف برای همکاران و کارشناسان این شرکت برگزار کرد و سعی کردیم آمادگی‌های لازم و رفع نقاط ضعف را در این مانورها به اجرا در بیاوریم.  «جمشید ظهیری» ادامه داد: در کناراین برنامه به گروه‌های بسیج شرکت گاز، بسیج سپاه استان، مهندسان نظام مهندسی و برخی از لوله کش‌های ساختمانی نیز آموزش‌های لازم برای مقابله بحران‌های احتمالی ارائه داده شده است.
ظهیری اظهار کرد: در مواقع افت فشار گاز، همكاری مردم بسیار مهم است. از شهروندان می‌خواهیم با صرفه جویی و استفاده از لباس‌های گرم در منازل و بستن درِ اتاق‌های اضافی برای جلوگیری از قطعی یا افت فشار گاز همکاری کنند تا شاهد قطعی گاز نباشیم.  وی با اشاره به افزایش 15 درصدی میزان مصرف گاز در روزهای اخیر اظهار کرد: در حال حاضر روزانه 20 میلیون متر مکعب مصرف گاز در گیلان داریم و از 930 هزار مشترک گاز  در استان در حدود 870 هزار مشترک خانگی و مابقی تجاری و صنعتی هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار