یک گزارش ؛
تابناک / روز گذشته رئیس منابع طبیعی لاهیجان عنوان کرد که ساخت‌وسازها در شیطانکوه در مستثنیات انجام می‌‌شود و خلاف قانون نیست.
کد خبر: ۳۳۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 27 November 2016
تابناک / روز گذشته رئیس منابع طبیعی لاهیجان عنوان کرد که ساخت‌وسازها در شیطانکوه در مستثنیات انجام می‌‌شود و خلاف قانون نیست.

هر چند ساختمان سازی در زمین‌های کشاورزی ضربه به محیط زیست است و بر اساس آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال گذشته برای زمین‌های کشاورزی و باغی کمتر از ۱۵۰۰ متر هیچ‌گونه مجوز ساخت خانه باغی صادر نمی‌شود، اما هنوز هم برخی هنجارشکنان وجود دارند که از قانون سرپیچی کرده و با این کار چهره طبیعت را مخدوش می‌کنند؛ طبیعتی که دیگر چون گذشته جان ندارد و با انواع ساخت‌وساز غیر قانونی رفته رفته تغییر کاربری داده است، چرا که روزگاری زمین‌های کشاورزی مامن انواع مرکبات و سبزیجات بود، ولی اکنون با ساخت‌وساز در برخی از آنها اهداف اصلی نیز زیر سوال رفته است، آن‌چنان که ماه گذشته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان از عزم دادستانی و دادگستری این استان در مقابله با ساخت‌وساز‌های غیر مجاز و تلاش در حفظ منابع ملی و طبیعی خبر داد. 

به نقل از دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین حقی گفت: به افراد سودجو و تخریب‌کنندگان منابع طبیعی و ملی هشدار می‌‌دهیم که از تجاوز و دست‌اندازی به حریم منابع ملی و طبیعی دست بردارند. این در حالی است که مردم باید نسبت به فعالیت سودجویان و دلالان در زمینه خرید و فروش زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن به ویلاها آگاه باشند، چرا که تغییر کاربری و ساخت‌وساز در مزاع بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد. 

«ساخت‌وسازها در منطقه «شیطانکوه» استان گیلان عمدتا در مستثنیات اشخاص است و ارتباطی به اراضی ملی ندارد و حاشیه‌ها و نقاط مرتفع شیطانکوه به عنوان اراضی ملی حفظ می‌شود.» این اظهار نظر روز گذشته توسط رئیس منابع طبیعی لاهیجان انجام شد. به گفته مهدی پورمیرزایی این ساخت‌وسازها در مستثنیات انجام می‌‌شود و خلاف قانون نیست. او ادامه داد: بر اساس قانون و تشخیصی که در سنوات گذشته در اراضی این منطقه داده شده، بسیاری از پلاک‌ها به عنوان مستثنیات برای مالکان خصوصی تعیین شده است. 

البته در آن زمان این اراضی، زمین‌‌های کشاورزی و باغات چای یا مرکبات بوده است، اما اکنون برخی از مردم مجوز تغییر کاربری برای ساخت‌وساز در این اراضی می‌‌گیرند که متولیان این امر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 رئیس منابع طبیعی لاهیجان با تاکید بر اینکه متولی تغییر کاربری‌‌ها در محدوده شهری شهرداری‌ است، بیان کرد: مجوزها بر اساس قانون صادر می‌شود و همچنین تغییر کاربری زمین‌‌های کشاورزی نیز مربوط به جهاد کشاورزی است. او تاکید کرد: مسئولان این دستگاه‌‌ها باید پاسخگو باشند که چگونه می‌‌شود این اراضی که در آن کشاورزی می‌‌شده، امروز در آن ویلا سازی می‌شود. این کارشناس ارشد جنگل ادامه داد: عمده خاک‌‌های استان گیلان، بسیار حاصلخیز هستند و بسیاری از آنها در حاشیه شهرها و روستاها قرار گرفته‌ اند و به مرور زمان توسط زارعان وارد چرخه تولید کشاورزی شده‌اند.

 اگر تغییر کاربری‌‌ها بر اساس مطالعات علمی نباشد، اولین ضربه را به چرخه اقتصاد کشور و معیشت کشاورزان وارد خواهد کرد، اما می‌‌توان ریشه‌‌یابی کرد که چه چیزی سبب می‌‌شود یک کشاورز راضی شود، چرخه استمرار تولیدش را قطع و زمین کشاورزی ‌اش را تبدیل به ویلا کند. 

پورمیرزایی توضیح داد: در تغییر کاربری‌ها تخلفات از قوانین و مقررات کشور مشاهده نمی‌‌شود، زیرا قانون عنوان کرده عرصه کشاورزی که در محدوده شهری قرار گرفته است، بر اساس طرح تفصیلی آن شهر و بر حسب نیاز می‌تواند تغییر کاربری پیدا کند، اما باید مطالعاتی انجام داد تا بفهمیم این طرح‌ها بر چه اساس امکان تغییر کاربری‌‌ها را دیده‌ اند و باید به صورت ریشه‌ای در وزارتخانه‌ها به این مساله پرداخت.




اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شیطان کوه لاهیجان با مجوزشهرداری وساخت ساختمان چند طبقه در حال محوشدن است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار