تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / چندی پیش در جریان لغو کنسرت ها در خراسان رضوی صحبت هایی مبنی بر عدم التزام به قانون در این استان مطرح شد و برخلاف تصور که به نظر میرسید صدا و سیما رویکردی تقبیحی در قبال این معضل در نظر بگیرد در بخش خبری 20:30 مصاحبه ای با جناب علم الهدی امام جمعه محترم مشهد صورت گرفت که در آن ایشان به مبتذل بودن اجرای این دست کنسرت ها و زیر پا نهادن حرمت امام رضا (ع) در چنین برنامه هایی اشاره کردند و به نحوی با این برنامه مهر تاییدی بر این بی قانونی زده شد.
کد خبر: ۳۳۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 23 November 2016
تابناک / چندی پیش در جریان لغو کنسرت ها در خراسان رضوی صحبت هایی مبنی بر عدم التزام به قانون در این استان مطرح شد و برخلاف تصور که به نظر میرسید صدا و سیما رویکردی تقبیحی در قبال این معضل در نظر بگیرد در بخش خبری 20:30 مصاحبه ای  با جناب علم الهدی امام جمعه محترم مشهد صورت گرفت که در آن ایشان به مبتذل بودن اجرای این دست کنسرت ها و زیر پا نهادن حرمت امام رضا (ع) در چنین برنامه هایی اشاره کردند و به نحوی با این برنامه مهر تاییدی بر این بی قانونی زده شد.

اربعین امسال برخلاف تصور که به نظر میرسید کانون توجهات به سمت کربلا و راهپیمایی اربعین باشد دیگر شهر زیارتی شیعیان تیتر یک تمامی خبرگزاری ها و رسانه ها شد که حسب المعمول صدا و سیما از این قاعده مستثی بود.

علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی مصادف با اربعین حسینی در مشهد مقدس تصمیم به ایراد سخنرانی داشت که تمامی مجوزهای لازم پیرامون برگزاری مراسم از مراجع ذی ربط و ذی صلاح اخذ شده بود ؛ ناگهان در روز برگزاری مراسم علی رغم تجمع حضار برای حضور در سالن سخنرانی،جمعیت با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شد.

دبیر کل حزب مشورتی اصلاح طلبان به بالای پله ها رفت و از مردم پیرامون لغو سخنرانی عذر خواهی کرد و تصمیم به هدایت جمعیت به سمت سلف دانشکده پزشکی جهت پذیرایی داشت که این بار هم با ممانعت نیرو های امنیتی مواجه شد.

سیل انتقادات از این اتفاق ابتدا به فرمانداری مشهد رسید که معاونت سیاسی اجتماعی فرماندار در مصاحبه با اعتماد گفت: از اولین لحظات این اتفاق پیگیری ها را انجام داده که متوجه دستور مستقیم دادستانی مشهد برای لغو این سخنرانی شدیم ؛ که با هیچ پاسخ قانع کننده ای مبنی بر علت لغو این سخنرانی رو به رو نشدیم.

وی گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم در جهت جلوگیری از وقوع جرم میتواند راسا تصمیماتی بگیرد و نیرو های انتظامی ملزم به اجرای آن هستند ؛ اما این موضوع ابتدا باید در شورای تامین استان مطرح شود که در نهایت تصمیم آخر را استاندار میگیرد ؛ در این مورد خاص اما دادستان برخلاف روال معمول شخصا اقدام به تصمیم گیری کرده است.

تیر اول در این حادثه به فرماندار مشهد اصابت کرد و وی از سمت خود برکنار شد ؛ هرچند که گفته شد این حکم از ده روز قبل ابلاغ شده بود.

این رویداد که در همان اوان وقوع هم به نظر میرسید سر دراز دارد با موضع گیری های عموما شدیدی از چهره های سیاسی کشور همراه شد.

حسن روحانی رئیس جمهور منتخب گفت: «اتفاقی که در شهر مشهد رخ داد، مایه شرمساری است… در آستانه سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است رفتارهایی در این شهر دیده می شود که با آرمان‌ها و آموزه‌های آن امام همام فاصله فراوان دارد. آیا کسانی در مراکز حساس استان نفود کرده‌اند که گمان می‌کنند با بستن دهان‌ها و سد راه سالن‌های سخنرانی، می توانند راه پیشرفت و توسعه کشور در مسیر مورد نظر مردم و رهبر انقلاب را ببندند و راه را بر افراطی گری و دوقطبی سازی جامعه بگشایند؟» 

رحمانی فضلی وزیر کشور با ابراز تاسف از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد که قرار بود به مناسبت اربعین برگزار شود، گفت: «این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید. رعایت قانون برای همگان یکسان است و نباید اقدامات سلیقه ای را مبنای تشخیص قانون دانست و بر اساس قانون اساسی حوزه فعالیت قوا و دستگاه ها مشخص است و انتظار می رود در پایبندی به فرامین صریح مقام معظم رهبری در قانونمندی و رعایت حق الناس مسئولان پیشرو باشند.»

وزیر کشور همچنین از تهیه و تنظیم نامه ای به رئیس قوه قضائیه در این خصوص خبر داد .
 


محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس در توئیتر خود نوشت: «ضمن تسلیت اربعین ابا عبدالله الحسین (ع) و آرزوی سلامتی برای همه زائرین کربلای معلی؛از آنجا که یکی از اهداف حرکت امام حسین (ع) اصلاح کج روی ها و حاکمیت قانون بود جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم. تبعیض بین مسئولین برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست.»
 

صادق زیبا کلام نیز در واکنش به این اتفاق امام جمعه مشهد را سلطان بی تخت و تاج خواند و قائل شد که اقای علم الهدی به خوبی نشان داده اند که برایشان مهم نیست که قانون چه می گوید،مصوبات مجلس و دولت و استانداری و شورای عالی امنیت ملی و… چه میگوید و ایشان تنها کاری را انجام می دهند که به نظر خودشان صحیح است و کاری به قانون ندارند.
 

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز با انتقاد از لغو سخنرانی دکتر مطهری در مشهد مقدس تأکید کرد: دادستان باید داد مردم را از ظالمان و متجاوزان و...بستاند اما آنچه امروز اتفاق افتاد موجب برهم زدن آرامش مردم و کاهش اعتماد ملی به حاکمیت قانون می‌شود. مهم‌ترین هدف از تفکیک قوا، جلوگیری از استبداد و خود رایی و هرج‌ومرج است و باید همه قوا و به بخصوص مجلس که به فرموده امام راحل در رأس امور است، برای تحقق این مهم تلاش حداکثری کند.
 

صادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت:« به نظر می رسد اظهارات چندی پیش علی مطهری در خصوص لغو کنسرت ها در مشهد و مزاح وی مبنی بر امکان حضور امام رضا(ع) در برخی از کنسرت‌ها که به مفاهیم و موضوعات عقیدتی مرتبط است، به مذاق جریان تمامیت‌خواه فعال در مشهد و تئوریسین این جریان خوش نیامده است.»

وی ادامه داد: «اگر سخنرانی دیروز علی مطهری به عنوان فردی که دیدگاه های متفاوتی پیرامون مسائلی چون برگزاری کنسرت ها دارد، برگزار می‌شد، به نوعی ناقض تفکری بود که سراسر مشهد را حریم امام رضا(ع) می داند؛ فلذا برای جوگیری از مخدوش شدن تفکر غالب جریان تمامیت خواه از سخنرانی نایب رئیس مجلس جلوگیری به عمل آمد. وی در پایان خاطرنشان کرد: تئوریسین جریان مزبور، آیت الله علم الهدی هستند که چندی پیش نیز اعلام کرده بودند هر کس خواهان کنسرت و مراسم موسیقی است به خارج از مشهد عزیمت کند.»
 

پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده منتخب مشهد در مجلس شواری اسلامی گفت:برگزاری جلسه سخنرانی علی مطهری در مشهد غیرقانونی بوده و بابت تهمتی که به امام جمعه مشهد زده شد، دستگاه قضایی ورود کند.جلسه عزاداری اساساً نیازی به اخذ مجوز ندارد،این نشست سیاسی قرار بود در اماکن دولتی برگزار شود و برگزاری میتینگ‌های سیاسی در اماکن دولتی ممنوع است.مسئولان قضایی از متولیان برگزاری نشست درخواست کردند که نسبت به رعایت قانون و مواردی که ذکر شد، تعهد دهند که این جلسه با آرامش برگزار می‌شود، اما متأسفانه بانیان جلسه از این کار خودداری کردند.

 

دامنه اعتراضات به حدی گسترده شد که حتی داوری مشاور رئیس جمهور سابق لب به سخن گشود و نوشت: «فارغ از هرگونه اختلاف دیدگاه با جناب علی مطهری، لغو سخنرانی ایشان در شهر مشهد، ناقض اصول قانون اساسی و حریم آزادی بیان بوده و باید با آن مقابله کرد.»
 

در نهایت مصطفی ترک‌همدانی، با اشاره به لغو سخنرانی روز گذشته علی مطهری در مشهد عنوان کرد: صبح امروز شکایتی علیه مقام مسئول قضایی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد، تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل شد.  وکیل علی مطهری تاکید کرد: با عنایت به اینکه پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است از بیان جزییات قانونا معذورم.


دفتر امام جمعه مشهد نیز در واکنش به اظهارات علی مطهری طی بیانیه ای ابراز کردند که آیت الله علم الهدی اصلا به چنین سخنرانی و مراسمی توجهی نداشته است و  امام جمعه مشهد این حق را دارد که علیه شخص مفتری اقدام قضایی کند و در صورت عدم جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص ، اقدام خواهد شد.

باید گفت که در مذمت بی قانونی هر چه سخن روا داشته شود کم است چرا که عظمت یک کشور در گرو اتحاد آن و قرارگیری تحت یک پرچم و یک خط مشی و یک قانون اساسی است ؛ به عنوان مثال اگر کنسرت حرام است و طبق مقررات اسلامی که قانون اساسی کشور ما بر پایه آن تدوین شده است ایراد شرعی دارد الغای چنین مراسماتی در تمامی کشور صورت گیرد و اگر تصمیم به برگزاری آن شد در تمام کشور برگزار شود.


گزارش از : محمدجواد پاکدل




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حاجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
بسیار عالی بود
ولی مقداری جانبدارانه بود
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
خیلی یک طرفه بود . واقعا ک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار