بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«دهه شصتی‌ها رکورددار استفاده از سامانه همسان‌گزینی»،«روایت روحانی از سخنان اخیر رهبر انقلاب»،«نسخه وزیر فرهنگی احمدی‌نژاد برای وزاری اقتصادی روحانی»،«دعوت عجیب و سوال برانگیز یک نماینده مجلس از مردم»...و رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۲۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 01 November 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عذرخواهی قاضی پور از نمایندگان زن ادوار مجلس

نادرقاضی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در پی انتشار فایل صوتی منتسب به این نماینده مردم ارومیه که باعث رنجش گروهی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی شد، با بیان اینکه قصد اهانت به بانوان محترم را نداشته است گفت: من از کسانی که از من رنجیده اند عذرخواهی می کنم. وی ادامه داد: همواره به مقام والای زنان احترام گذشته ام و از بابت سوءتفاهم های ایجاد شده از همه خواهران متدین و فاطمی خود پوزش می طلبم. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.

برخی می خواهند رئیس جمهور را به فتنه ربط دهند

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه پارلمان، در جریان رسیدگی به رای اعتماد وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تذکری گفت: هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف به حفظ ، شأن و جایگاه مجلس است. وی افزود: اصل 37 قانون اساسی، اصل‏، برائت‏ است‏ و هیچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‏ شود، مگر این‏که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ شود. برخی دوستان در نطقشان از افرادی نام می برند که خلاف اخلاق است. «شما پیش از شروع نشست علنی به این نکته اشاره کردید اما دوستان حرف از اسنادی می زنند و شبنامه هایی توزیع می کنند که خلاف قانون صورت می گیرد. اگر سندی وجود دارد توزیع شود تا مسائل شفاف شود، کسی از شفاف سازی ناراحت نخواهد شد.» کواکبیان با بیان اینکه برخی در نطقشان وزرای پیشنهادی را به دوران فتنه نسبت می دهند، اظهار داشت: از آنجایی که وزرا از سوی روحانی انتخاب شده اند به نظر می رسد همکاران می خواهند به طور غیر مستقیم رئیس جمهور را نیز به فتنه مرتبط کنند. خانه ملت این خبر را منتشر کرد.

عذرخواهی مشاور احمدی نژاد از حسام‌الدین آشنا

عبدالرضا داوری در یادداشتی کوتاه در کانال اطلاع‌رسانی خود نوشت: سال گذشته در این کانال، گزارشی درباره آقای حسام‌الدین آشنا منتشر شد؛ همان زمان جناب دکتر آشنا جوابیه‌ای نگاشتند و ضمن توضیح در مورد آن گزارش، در یک پیام خصوصی هم، صاحب این قلم را به وجدان و آخرت حوالت دادند. هفته گذشته از طریق یکی از برادران مطلع، اسنادی را دیدم که بر اساس آن اسناد، صحت جوابیه ایشان بر من روشن شد. بر پایه وجدان، اصول عدالت و ضرورت عافیت در آخرت، انتشار این توضیح و حلالیت‌خواهی از ایشان را علیرغم همه اختلافات و مرزبندی‌های عقیدتی و سیاسی مبتنی بر آیه هشت سوره مائده که می‌فرماید: وَلَا یجرمنکم شنئان قوم علی أَلا تعدلوا اعدلوا هُوَ أقرب للتقوی برخود لازم می‌دانم.

ظریف وطن‌پرستی سرسخت است

کری وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دریافت جایزه چتم هاوس گفت: می‌خواهم درباره همتای ایرانی مان محمد جواد ظریف که این جایزه به او هم تعلق دارد، سخن بگویم. متاسف هستم که او نتوانست جدول کاری خود را برای آمدن به اینجا و گرفتن جایزه هماهنگ کند. می‌خواهم به طور روشن و شفاف بگویم که جواد (ظریف) یک مذاکره کننده سرسخت و پرتوان و در تمام مدت یک وطن‌پرست است که به سختی برای منافع کشورش جنگید و در عین حال همواره تلاش می‌کرد تا یک راه سازنده برای حل مشکلاتی که ما هر دو می‌دانستیم برای کشورهایمان، برای مردممان، برای سیاست‌هایمان و تقسیم‌بندی‌هایی که در خانه‌های هردوی ما وجود داشت،‌ موانعی غول‌پیکر هستند. باید همچنین از نقش وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در کمک به دستیابی به این توافق قدردانی کنم. هیئت‌های فنی آنها شکاف‌ها در توافق هسته‌ای را پر کردند. صدها کارشناس برای سال‌های طولانی در این باره فعالیت می‌کردند. ما 19 روز مذاکره پی در پی در وین داشتیم که تلاش زیادی در آن صورت گرفت. رئیس جمهور باراک اوباما و رئیس جمهور حسن روحانی تصمیمات سرنوشت سازی در این باره اتخاذ کردند و هر دوی آنها باید ریسک سیاسی را می پذیرفتند. هر دوی آنها دیدگاهی برای یافتن راهکار سیاسی به منظور حل بحرانی داشتند که گزینه دیگر درباره آن جنگ بود.

واکنش جالب برادرزاده علم‌الهدی به حواشی جشن کوروش

حجت‌الاسلام صادق علم الهدي برادرزاده آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در مشهد نوشت: متاسفم كه گاهي شاهد سخنان و نوشته‌جات و فيلم‌هايي هستم كه ظاهرا براي دفاع از مذهب، كوروش و تمدن و منشور او را به چالش مي‌كشند و مفاخر تاريخي يك ملت را مورد تحقير قرار مي‌دهند. ظاهرا برخي گمان مي‌كنند ايجاد ترديد و خدشه درباره فرهنگ و تاريخ و تمدن ايران باستان، به تقويت بنيان‌هاي مذهبي در جامعه خواهد انجاميد، غافل از آنكه ايجاد تقابل بين دينداري و وطن‌دوستي، هم خلاف واقع است و هم مي‌تواند براي دين بسيار خطرناك باشد؛ چرا كه موجب مي‌شود حس قوي عشق به ميهن كه بخش لاينفك فرهنگ هر ملتي است، به ابزاري قدرتمند در دست مخالفان دين براي تحريك احساسات ضد ديني تبديل شود. واقعيتش اين است كه ما هيچ مشكلي با كوروش و تمدن او نداریم... اساسا چه منافاتي بين عرق ديني و عرق ملي مي‌تواند باشد وقتي مي‌بينم احاديثي از قبيل «حب الوطن من الإيمان» يا «من إيمان الرجل حبه لقومه‏» (سفينة البحار، ج۸، ص۵۲۵) در كتب ديني ما نقل شده و مورد انكار علماي ما واقع نشده است؟ البته ما تمام گفته‌ها و كرده‌هاي مدعيان وطن‌دوستي را تاييد نمي‌كنيم كه دير زماني است افراط و تفريط بلاي جان اين جامعه آفت‌زده شده است، ليك در عين حال، نبايد بي‌جهت حربه به دست دشمنان و مغرضان داد. آفتاب این خبر را منتشر کرد.

هزینه انتخاباتی مرعشی، عارف و دختر صفدر حسینی

علی صوفی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در مجلس دهم درباره هزینه‌های انتخابات گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان توسط آقای مرعشی به‌حساب ستاد واریز شد که بعدا به حساب کاندیدای حزب کارگزان گذاشته شد و فرد شناخته‌شده‌ای هم حدود ۱۰۰ میلیون به‌حساب ستاد به‌صورت نقدی واریز کرد. بعد از بستن ليست تهران قرار شد افرادي كه در ليست اميد تهران بودند نفري ۵۰ ميليون براي هزينه‌هاي ستادهاي انتخاباتي به‌ حساب ستاد تهران واريز كنند كه از سي نفر آقاي دكتر عارف دو برابر سهم خود را به‌حساب ستاد انتخاباتي تهران واريز كردند. خانم صفدر حسيني هم سهم خود را پرداخت كرد. برخي ديگر هم تا سهم پنجاه ميليون را در چند بخش واريز كردند و عده‌اي هم كمتر از سهم خود دادند، با اين ‌وجود نصف مبلغي كه پيش‌بيني مي‌شد تامين نشد و همه اين مبالغ در بين مناطق توزيع شد و در ستادهاي انتخاباتي خرج شد و صورت آن‌ كاملا موجود است و گزارش آن ‌هم تهيه‌شده است. درمجموع زير يك ميليارد در تهران هزينه شد. در همان موقع در جشني كه براي پيروزي گرفتند بنده اعلام كردم اگر كسي مدعي است كه به ستاد تهران كمك نقدي كرده به ستاد اعلام كند و قطعا به‌جز اين موارد مورد ديگري نبوده است. البته شنيده ‌شده فردي ۵۰۰ميليون به ستاد تهران كمك كرده است كه اين خبر اساسا همان موقع رد شد؛ اما حجم بالايي از هزينه‌هاي انتخاباتي توسط افرادي تامين شد كه مثلا كارت فهرست‌هاي انتخاباتي را چاپ مي‌كردند كه حدود پانزده ميليون كارت چاپ شد و هر شخصي بخشي از هزينه آن را پرداخت. افرادي هم بودند كه حاضر بودند پذيرايي از فعالان ستادهاي انتخاباتي را برعهده بگيرند. روزنامه آرمان این خبر را منتشر کرد.

 
دعوت عجیب و سوال برانگیز یک نماینده مجلس از مردم

یک نماینده مجلس در اظهارات عجیب و سوال برانگیز از مردم استان گیلان خواسته که مالیات نپردازند.یکی از نماینده های مجلس از استان گیلان، در اظهاراتی عجیب از مردم این استان خواسته است با سازمان مالیاتی این استان همکاری نکنند. دلیل او که از قضا عضو کمیسیون اقتصادی نیز هست، انتصاب مدیری غیربومی برای اداره مالیات استان گیلان عنوان شده است. این نماینده مجلس گفته است " اگر پاسخ درخوری به وزارت اقتصاد به علت انتصاب یک مدیر از مرز افغانستان و پاکستان داده نشود، ممکن است دفعه بعد از خود افغانستان و پاکستان برای این استان مظلوم مدیر وارد کنند. از همین جا اعلام می کنم به آنها خواهم فهماند گیلان جای این برنامه ها نیست"!این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصاد اجازه نخواهم داد بی احترامی وزارت اقتصاد به مردم گیلان بی پاسخ بماند، گفته است" آقای وزیر اقتصاد! شما که از مرز افغانستان برای گیلان مدیر می آوری از نیروهای گیلان کجا استفاده کرده اید؟ مگر می شود فردی که با مشکلات و فرهنگ این مردم آشنایی ندارد شبانه بر مسند مدیرکلی تکیه بزند؟ بنده سه ساعت با معاون وزیر صحبت کردم اما وی جسورانه پاسخ می دهد، وزارت اقتصاد مطمئن باشد تاوان این انتصاب را خواهد داد، معاون وزیر حق ندارد با انتصاب یک غیر بومی در استان عرض اندام کند، این بی احترامی به مردم گیلان است که پشت دست بنشینند و ببندند".تسنیم این خبر را منتشر کرد.

دولت باید وزرای اقتصادی را تغییر می‌داد
سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو مؤسس جبهه یکتا با اشاره به تغییر وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ اظهار‌ کرد: تغییر وزرای دولت بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغات انتخاباتی داشت.وی با بیان اینکه بین معلمان، ورزشکاران و هنرمندان گلایه‌هایی از ناکار‌آمدی این سه وزیر وجود داشت، ادامه داد: به نظر می‌آید استعفای وزرای فرهنگی دولت به این خاطر صورت گرفت تا با جلب نظر اقشار جامعه همچون معلمان، ورزشکاران و هنرمندان بتوانند آنها را به‌نفع خودشان وارد صحنه انتخابات کنند.عضو هیئت مؤسس جبهه یکتا با بیان اینکه اولویت‌ مسائل‌ کشور‌، مسائل‌ اقتصادی‌ است، افزود: در استعفاهای‌ اخیر هم اولویت‌های‌ مشکلات‌کشور مورد توجه قرار نگرفته‌ و بهتر بود به‌جای وزرای فرهنگی، وزرای اقتصادی مانند آقای زنگنه که در پرونده‌ کرسنت باعث شده به کشور خسارت وارد شود و یا وزیر صنعت که در حوزه کاری وی شاهد تعطیلی و رکود در‌ مراکز صنعتی هستیم تغییر می‌کردند تا بین‌ مردم امیدواری‌ به‌وجود بیاید.

خودروهای داخلی اندازه یک جنگ کشته گرفته‌اند!
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: البته در بیان گفته شده که می خواهیم تولید رقابتی داشته باشیم اما در واقع بیشتر با الگوی داخلی تولید کرده ایم، نمونه این اتاق در خودرو ما مشخص است. در حدود ۳۰ سال گذشته برای تولید خودرو بیشترین حمایت ها و تسهیلات بانکی را قرار دادیم اما متاسفانه به دلیل مدل و الگویی که برای تولید خودرو داخلی وجود داشته و با توجه به نیاز داخلی و بر اساس محدویت ها و فرصت های داخلی شکل و سامان گرفته، باعث شده است که خودرویی با دو برابر قیمت جهانی و با کیفیتی که به اندازه جنگ کشته گرفته تولید شود. آل اسحاق اضافه کرد: بازار بسیار مطلوب یک میلیونی خودرو داریم که فرصت بسیار مناسبی است و این مطلوب نیست که این بازار تضمین شده یک میلیونی با وجود همه حمایت های قانونی و بانکی کیفیت بسیار پایین تری نسبت به تولیدات کشورهایی دارند که بعد از ایران وارد این صنعت شده اند. زمانی که تولید پیکان در ایران شروع شد کیفیت آن تقریبا با خودروهای کره ای یکسان بود اما امروز خودروسازی کره به کجا رسیده و خودروسازی ما به کجا رسیده است.

اشتباه عجیب نماینده اصولگرای مجلس
حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرای مجلس دهم در هنگام مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشتباه عجیبی را مرتکب شد که تعجب همه را به همراه داشت و باعث شد وی این اشتباه آن را اصلاح کند.حسین نقوی حسینی در جلسه علنی امروز -سه شنبه - مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف فخرالدین احمدی دانش آشتیانی پشت تریبون مجلس رفت و در ابتدای سخنانش خطاب به نمایندگان گفت که رییس جمهوری دوران جنگ مسوول اصلی فتنه بود و این جمله را چند بار تکرار کرد و پس از مدتی با صدای بلند نمایندگان و تعجب خبرنگاران مواجه شد که بعد از مدتی متوجه اشتباه خود شد و گفت نخست وزیر دوران جنگ مسوول اصلی فتنه بود.ایرنا این خبر را منتشر کرد.

حقوق بین‌الملل تسخیر سفارت را به رسمیت می‌شناسد

میزگرد بررسی رابطه ایران و آمریکا با عنوان «آمریکا، دوست، رقیب، دشمن» با حضور آقایان عباس عبدی از دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و ابراهیم متقی استادتمام روابط بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در خبرگزاری فارس برگزار شد. متقی تاکید کرد: واقعیت این است که خیلی از اقدامات ما پیشگیرانه بوده و این مفهوم اقدام پیشگیرانه بحث گسترده‌ای در حقوق و روابط بین‌الملل دارد.وی با بیان اینکه «آنتونی‌بویل» شخصی بود که طرح پیشگیرانه را مطرح کرد،‌گفت: او از کسانی که سفارت آمریکا را تسخیر کرده بودند، در چارچوب حقوق بین‌الملل دفاع کرد و حرفش این بود که این سفارت جایی بوده است که قبلاً در داخلش برنامه‌ریزی کودتا و سازماندهی برای حمایت از اپوزوسیون انجام گرفته و ایران این ذهنیت را نسبت به آمریکا از قبل دارد.همچنین محیط اطراف ایران اعم از کردستان،‌ترکمن‌صحرا و بلوچستان هم در وضع ناامنی قرار دارد و همزمان تعدادی از گروه‌های ایرانی هم که به خارج کشور رفته‌اند، توسط سرویس‌های اطلاعاتی مانند سیا،در ترکیه سازماندهی شده‌اند.متقی در همین راستا افزود: این اقدام همان است که آمریکایی‌ها در رابطه با کوبایی‌ها انجام دادند و آن حادثه ناموفق خلیج خوک‌ها شکل گرفت. بنابر این انجام این اقدامات از سوی آمریکا واکنش را از سوی ایران ایجاد می‌کند چون ایران گرایش انقلابی دارد.

روایت روحانی از سخنان اخیر رهبر انقلاب

روحانی در جلسه دفاع از وزاری معرفی شده به مجلس گفت؛ اقتدار ایران را می‌خواهد. شب گذشته مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب‌های اجتماعی این جمله را فرمودند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با تمام توان وارد میدان شوند. سپس ایشان فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان او تردید نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.

دهه شصتی‌ها رکورددار استفاده از سامانه همسان‌گزینی

مدیر طرح ملی "همسان‌ گزینی" با اشاره به اینکه مسائل ظاهری بزرگترین مشکل فرهنگی در امر ازدواج محسوب می‌شود گفت: تنها یک دهم معرفی‌ها به ازدواج ختم می‌شود و دخالت‌های نادرست خانواده‌ها و باورهای غلط خود جوانان در خروجی ازدواج‌ها تاثیر منفی دارد.به گزارش ایسنا، زهره سادات حسینی در نشست خبری طرح ملی "همسان گزینی" با اشاره به اینکه سامانه همسان گزینی از خردادماه سال ۹۴ کار خود را با حمایت وزارت جوانان شروع کرد، گفت: این طرح از زمان شروع با استقبال خوبی از سوی متقاضیان ازدواج روبرو شد. ثبت نام‌های صورت گرفته در سایت، آزمون‌ها، مصاحبه‌ها برای راستی آزمایی، معرفی شبکه توسط معرفان و ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی توسط شبکه مشاورین این طرح از جمله فعالیت‌هایی هستند که از زمان شروع طرح کلید خورده و در حال اجراست.

انتقاد هاشمی رفسنجانی از دستبوسی‌ها

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به دستبوسی افراد انتقاد کرد و گفت: این کار اگر تملق باشد و باعث غرور شود گناه بزرگی است.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نخستین جشنواره شیخ طبرسی که صبح امروز در سالن شهیدمطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت:‌ ملائکه به احترام آدم و برای خدا و بعد از فهمیدن از علم آدم به او سجده کردند و این سجده برای خدا بود.وی ادامه داد: من برای دستبوسی‌ها این حق را برای خودم نمی‌دانم، بقیه خودشان می‌دانند. چون این کار اگر تملق باشد و باعث غرور شود گناه بزرگی است و خداوند به ما اجازه نداده است.

مشت معلم، دانش‌‌آموز را روانه بیمارستان کرد!

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس از تنبیه بدنی یک دانش‌آموز توسط معلم در یکی از هنرستان‌های این استان خبر داد و گفت: خوشبختانه حال عمومی این دانش‌آموز خوب است.حمیدرضا شعبانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا درباره خبر منتشر شده مبنی بر تنبیه بدنی در یکی از هنرستان‌های استان فارس گفت: پنج دانش‌آموز بعد از اتمام کلاس ورزش با تاخیر وارد کلاس شدند که این مساله موجب ناراحتی معلم و بروز رفتاری غیر قابل توجیه شد.افزود: متاسفانه معلم با مشت به سینه یکی از دانش‌آموزان به‌ نام میلاد زارع ضربه وارد می‌کند که متاسفانه این امر منجر به بی‌حالی و انتقال وی به بیمارستان می‌شود و پس از اتمام مراحل درمانی همان روز از بیمارستان مرخص می‌شود. خوشبختانه نتایج بررسی‌های پزشکی نشان داد آسیبی به وی وارد نشده است.به گفته شعبانی، مدیر و مشاور تحصیلی مدرسه پیگیر مراحل درمانی این دانش‌آموز هستند و پرونده تخلف این معلم امروز (سه‌شنبه) به کمیته تخلفات اداری ارجاع داده می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :