کد خبر: ۳۱۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 18 October 2016
تابناک / مدیرکل شیلات گیلان گفت: در سفر سال گذشته هیئت دولت به گیلان مقرر شد ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات صیادان و طرح‌هایی چون تعدیل پره‌های صیادی استان اختصاص یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است.

اسحاق شعبانی صبح امروز در نشستی خبری در رشت اظهار داشت: سالانه بیش از 100 میلیون قطعه بچه ماهی از طریق رودخانه‌های استان گیلان در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه تکثیر مصنوعی و رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌ها یکی از راه‌های مرمت و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر است، افزود: 130 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به وزن یک گرم امسال از طریق رودخانه‌های استان در دریای خزر رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان به افزایش برداشت و صید ماهی و کاهش ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: بازسازی ذخایر ماهیان به‌صورت تکثیر طبیعی در حال حاضر در رودخانه‌های استان به خاطر نبود شرایط لازم تقریبا صفر است.

شعبانی خاطرنشان کرد: رودخانه‌های گیلان به علل مختلف از جمله برداشت بی رویه شن و ماسه، مصرف آب در فصل کشاورزی، صید غیرمجاز و آلودگی آب به فاضلاب‌های خانگی، شهری و صنعتی شرایط لازم را برای مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهیان ندارند.

وی از فعالیت 3 مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در گیلان خبر داد و گفت: مراکز شهید انصاری در شهر صنعتی رشت و مرحوم یوسف پور در سیاهکل به‌صورت مستقیم و مرکز شهید بهشتی در بخش سنگر به‌صورت کمکی در تکثیر مصنوعی و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در این استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه فصل صید ماهیان استخوانی هر ساله از 20 مهرماه شروع می‌شود و تا 15 فروردین ماه سال بعد ادامه می‌یابد، افزود: امسال به‌علت تقارن با تاسوعا و عاشورای حسینی صید ماهی استخوانی دریای خزر 3 روز زودتر آغاز شد.

شعبانی با اشاره به روند افزایشی صید ماهیان استخوانی خزر در 5 سال گذشته پیش بینی کرد صیادان گیلانی در صورت مساعد بودن شرایط جوی در فصل جدید می‌توانند 4 هزار تن ماهی از دریای خزر صید کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر سال گذشته هیئت دولت به گیلان مقرر شد 30 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات صیادان و طرح‌هایی چون تعدیل پره‌های صیادی استان اختصاص یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار