کد خبر: ۳۱۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 16 October 2016
تابناک / تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان منجر شد تا تحقیق‌وتفحص از این صندوق در صحن علنی مجلس مصوب شود طبق گفته‌های یکی از نمایندگان مجلس بانک سرمایه وام ۸۰ میلیارد تومانی با سود ۱.۵ درصد به یک فرد ارائه کرده است اما به یک فرهنگی ۲ میلیون تومان هم وام نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،صندوق ذخیره فرهنگیان که در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان پا به عرصه وجود گذاشت این روزها نه‌تنها در عرصه خدمت‌رسانی به مخاطبان خود ناکام مانده است که زمزمه‌های فساد مالی و دریافت پاداش‌‌ها و حقوق‌های نجومی از این صندوق به گوش می‌رسد.

عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که مورد انتقاد است و این صندوق با ده‌ها شرکت زیرمجموعه از بانک تا پتروشیمی در ارائه خدمات قابل قبول به جامعه مخاطبانش توفیقی نداشته در حالی که سرمایه‌های این صندوق با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است.

در ماه‌های اخیر موضوع تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان جدی‌تر از گذشته مطرح شد و با ورود دادستانی به این ماجرا، 5 نفر در رابطه با تخلفات صندوق فرهنگیان بازداشت شدند. نمایندگان مجلس نیز در جلسه علنی امروز (یکشنبه 25 مهر 95) تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را مصوب کردند.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و از طراحان طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان امروز در صحن علنی مجلس در رابطه با وضعیت صندوق ذخیره اعلام کرد:‌ شرکت ساختمانی فرهنگیان در اصفهان شکست خورد و نتوانست کاری را انجام دهد و به جای اینکه شرکت‌های ساختمانی در چند استان متمرکز شوند باید در مناطق محروم سرمایه‌گذاری می‌کردند.

وی به تغییر مدیرعامل بانک سرمایه که متعلق به فرهنگیان است اشاره کرد و گفت: در دو سال 6 مدیرعامل عوض شدند که در نهایت مدیرعامل صندوق سرپرست این بانک شد. به دلیل برداشت بیش از حد از منابع، بانک مرکزی این بانک را مشمول جریمه کرد. 90 درصد اعتبارات به 30 نفر و 10 درصد مابقی به فرهنگیان اعطا شد.

نماینده مردم رشت در مجلس درباره 7 هزار میلیارد تومان معوقات غیرقابل وصول بانک سرمایه بیان کرد: یک نفر 3 هزار و 900 میلیارد تومان به بانک بدهکار است همچنین بانک سرمایه وام 80 میلیارد تومانی با سود 1.5 درصد به یک فرد ارائه کرده است اما به یک فرهنگی 2 میلیون تومان هم وام نمی‌دهند.

 

در همین رابطه رضا نهضت کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ ما به عنوان معلمانی که عضو این صندوق و سهامداران اصلی آن هستیم، هیچ اطلاعات دقیقی از آن چه که در صندوق می‌گذرد نداریم. اطلاعات ما همان اطلاعاتی است که به صلاحدید مسئولان صندوق، در سایت آن آمده که این اطلاعات نه دقیق است و نه جامع.

** اطلاعات سال مالی 94 در سایت صندوق نیامده است

وی افزود‌: به عنوان مثال یک سال است که از سال مالی منتهی به شهریور 94 می‌گذرد اما هیچ اطلاعاتی از این سال مالی و میزان سود آن، در سایت صندوق موجود نیست. وقتی هم که اعتراض می‌کنیم که چرا معلمان به عنوان سهامداران اصلی، نمی‌توانند نظارتی بر صندوق داشته باشند، دوستان پاسخ می‌دهند که صندوق حسابرس دارد و آنها به حساب‌ها رسیدگی می‌کنند و با این استدلال که تشکیل کمیته حسابرسی زیر نظر هیئت مدیره، تقویت حسابرسی داخلی و امور حقوقی و قراردادهای موسسه و بازرسی ویژه مدیر عامل، از تمهیدات نظارتی در سطح داخلی موسسه است، نیازی به حضور نماینده معلمان در صندوق نمی‌بینند.

** سهم حسابرسان در افشای تخلفات، فقط 3 درصد

نهضت به گفته‌های یکی از حسابرسان صندوق اشاره کرد و گفت: در حالی مسئولان از نظارت حسابرسان بر صندوق سخن به میان می‌آورند که طبق گفته یکی از حسابرسان صندوق ذخیره، مطابق آمار در دنیا تنها 3 درصد از تخلفات و تقلب‌هایی که در بنگاه‌های اقتصادی روی می‌دهد، توسط حسابرسان افشا می‌شود.

این کارشناس آموزش‌وپرورش داد:  معلمان به همین حسابرسی‌ها هم دسترسی ندارند تا بدانند نظرات آنها در باره عملکرد یا تخلفات احتمالی آن چیست؟ مسئولان صندوق به طور گزینشی اطلاعاتی را در سایت قرار می‌دهند.

نهضت افزود: هم‌اکنون تنها راه دسترسی معلمان به اتفاقاتی که در صندوق افتاده گزارش برخی از نمایندگان مجلس است. البته اخباری از دستگیری‌ها در صندوق توسط دادستان اعلام شده است، اما معلمان بیشتر از این نمی‌دانند.

وی به سخنان نمایندگان مجلس استناد کرد و گفت: در روزهای نخست که دو نفر از نمایندگان مجلس خبر از  وجود تخلفات گسترده در صندوق دادند، مشاهده کردیم که مسئولان آموزش و پرورش و صندوق ذخیره موضع گرفتند و آنها را نادرست خواندند. کار به جایی رسید که مدیرعامل صندوق در صداو سیما، بیان تخلفات صندوق را کار دشمن دانست و حالا روزی نیست که نماینده‌ای از وجود این تخلفات گسترده خبر ندهد.

** هجمه به صندوق ذخیره فرهنگیان؛ سنگ اندازی در معیشت معلمان

نهضت ادامه داد: البته هیئت امنا نیز باید در این زمینه پاسخگو باشد و تمام مسئولیت را بر دوش مدیرعامل صندوق انداختن، صحیح نیست چرا که وی به پشتیبانی هیئت امناء به کار مشغول شده است به خصوص که نایب رئیس هیئت امنا در گفته‌هایی اخبار منتشر شده دررابطه با تخلفات صندوق فرهنگیان را مصداق مورد هجمه قرار دادن معیشت معلمان دانسته بود.

این کارشناس آموزش وپرورش بیان کرد:‌ البته با رصد اخباری که در مدت سه سال در مورد صندوق ذخیره منتشر شده است و کدهایی که برخی آگاهان در صندوق می‌دهند می‌توان تخلفات احتمالی را حدس زد. به عنوان مثال از آغاز به کار مدیریت فعلی یکی از طرح‌ها برای ارتقای معیشت معلمان، طرح فرهنگ بود به این معنا که کارت‌هایی را به معلمان می‌دادند تا از شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراز، برخی مایحتاج را با تخفیف 20 درصدی، ماهیانه تا سقف 200 هزارتومان خریداری کنند.

نهضت بیان کرد: آقای غندالی وعده کرده بود که 60 فروشگاه برای این طرح پیش‌بینی می‌شود الان سه سال از مدیریت وی می‌گذرد و از این طرح و فروشگاه‌ها خبری نشده است. برخی زمزمه‌ها از سوی برخی از آگاهان در صندوق هست که مبلغ 80 میلیارد تومان به فردی با سود تنها 1.5 درصد وام داده شده و معلوم نیست که سرنوشت این تسهیلات چه شده است؟ این در حالی است که نرخ سود بانکی در زمانی که این وام داده شده، در حدود 27 درصد بوده است. ما که در این مدت از این طرح چیزی ندیده‌ایم، کافی است به سایت طرح فرهنگ مراجعه کنید تا ببینید که اصلاً این سایت کار نمی‌کند. اگر واقعاً آن چنان که می‌گویند این سود 1.5 درصد بوده تکلیف صندوق و مدیران آن معلوم است، سرنوشت این وام چه شده؟ آیا پول بازگشت داده شده است؟ برخی ازآگاهان می گویند در قبال این مبلغ وام، مقداری ملک بازگردانده شده یا به تعبیری تهاتر شده است که ارزش آن بسیار کمتر از 80 میلیارد تومان است.

**وضعیت نامعلوم بانک سرمایه

وی گفت: فروردین سال 93 تا تیر سال 95 بانک سرمایه هفت مدیرعامل و سرپرست عوض کرده است که واقعاً غیرعادی است و مدیرعامل صندوق با چه مجوز قانونی، خود را سرپرست بانک سرمایه کرد؟
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کیامرث
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
یک فرهنگی بازنشسته هستم با 6 نفر عاءله که حق مارا اینجور می خورند اگر مثل بعضی کشورها برا اینجور فسادها حکم اعدام اجرا میشد دیگه کسی جرات نمی کرد حق فرهنگیان را که با کمترین امکانات تامین معاش میکنند یا قشرهای دیگر را به سادگی پایمال کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار