کد خبر: ۳۱۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ 13 October 2016
خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با هشدار در باره خطرهای بازی با گروههای تروریستی و استفاده از آنها برای اهداف سیاسی توسط غربی ها، گفت: آمریکا و غرب مسئول بروز وضعیت کنونی در خاورمیانه هستند.
 
رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی تی.اف.یک فرانسه گفت: در شرایط به وجود آمده در منطقه خاورمیانه و ازجمله سوریه شرکای غربی و در وهله اول آمریکا، متحدان این کشور و قدرت های اروپایی مسئول هستند.
 
بنا به اعلام وی با یادآوری شرایط عراق و لیبی پیش از حمله غرب و سپس نابودی ساختارهای حکومتی آنها، اظهار کرد: البته این کشورها نمونه های دمکراسی به مفهوم امروزی را نداشتند، اما می شد و می بایست با تغییر ساختار جامعه و تشکیلات حکومتی وضعیت را تغییر داد، ولی این اطمینان وجود داشت که نشانه هایی از تروریسم را نداشتند.
بنا به اعلام کاخ کرملین، پوتین ادامه داد: از این کشورها هیچ تهدید تروریستی علیه پاریس و مناطق دیگر فرانسه، بلژیک، روسیه و آمریکا مطرح نبود، اما امروز منبع خطر تروریستی شده اند و اکنون نیز هدف ما (روسیه) سرکوبی و ریشه کن کردن تروریسم در سوریه است.

وی در مورد مساله پناهجویان در اروپا نیز گفت: مسکو از همان ابتدا تلاش های گسترده ای را برای بهبودی اوضاع سوریه بکار گرفت و مهاجرت گسترده از مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا مدتی طولانی قبل از اجرای عملیات ضدتروریستی نیروی هوافضای روسیه در سوریه آغاز شد.

پوتین ادامه داد: هر گونه اتهام به روسیه مبنی بر اینکه در مساله پناهجویان متهم است، کاملا بی اساس بوده و هدف ما ایجاد شرایط برای بازگشت مهاجران به وطن و خانه و کاشانه خود است.

وی در پاسخ به استفاده ابزاری غرب به ویژه آمریکا از شرایط کنونی در حلب علیه سوریه و روسیه نیز گفت: آیا از یاد برده ایم که آمریکا چگونه به بیمارستان پزشکان بدون مرز در افغانستان حمله کرد؟ عروسی ها را به خاک و خون کشید. در هر مورد بیش از یکصد نفر را به قتل رساند. در زمان حاضر در یمن چه می گذرد. در یک حمله به مراسم ختم بیش از 170 نفر به قتل رسیده و افزون بر 500 نفر مجروح شدند.

رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر ادامه رویکرد این کشور برای مبارزه ضد تروریستی در سوریه، گفت: متاسفانه هر جا جنگ صورت می گیرد، افراد بی گناه قربانی می شوند، اما نمی توانیم به تروریست ها اجازه دهیم از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. نمی توانیم اجازه دهیم تمام جهان را با گروگانگیری و گردن زدن اسرا تهدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم در مبارزه با تروریسم موفق شویم، نباید در برابر تروریست ها تعظیم کنیم، باید با آنان مقابله کرده، تسلیم نشویم و عقب نشینی نکنیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در مورد حضور گسترده تروریست های جبهه النصره در حلب گفت که این گروه نیز تروریستی است و شاخه ای از القاعده محسوب می شود و نام آن در فهرست سیاه سازمان ملل گنجانده شده است، اما آنچه ما را متعجب می کند، این است که شرکای غربی از جمله آمریکایی ها هر گونه تلاش ممکن را انجام می دهند تا این گروهها را از فهرست تروریستی خارج کنند.

پوتین با تاکید بر اینکه علت این اقدام را بیان می کنم، اظهار کرد: شرکای ما همواره اشتباههای خود را تکرار می کنند. آنها می خواهند از توان گروههای تروریستی و افراط گرا برای نیل به اهداف خود استفاده کنند و در شرایط کنونی از آنها برای مبارزه با بشار اسد و حکومت سوریه بهره گرفته و سپس مطابق نقشه این گروهها را وادار به تغییر شیوه و پایان دادن به اعمال تروریستی می کنند.

وی همچنین با اشاره به توافق اخیر روسیه و آمریکا برای جداسازی گروه های مسلح موسوم به معارض از جبهه النصره در سوریه گفت: واشنگتن هیچ اقدامی برای اجرای تعهدهای خود انجام نداد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه آمریکا را به نقض آتش بس در سوریه متهم کرد و گفت: پس از آنکه با توافق دو کشور در سوریه آتش بس اعلام شد، هواپیماهای آمریکایی 16 سپتامبر پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور را بمباران کردند که بر اثر آن بیش از 80 نظامی سوری کشته شدند و سپس تروریست های داعشی حمله کردند.

پوتین گفت: آن زمان یک مقام نظامی آمریکایی اعلام کرد که نیروهای این کشور از چند روز پیش برای حمله به مرکز ارتش سوریه در دیر الزور آماده شده بودند، پس چگونه این عملیات می توانست اشتباه باشد، در صورتی که از چند روز پیش حمله هوایی را تدارک دیده و برای اجرای آن آماده شده بود.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که با توجه به این واقعیت ها، توافق آتش بس شکست خورد ولی مسکو مسئول آن نبود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار