کد خبر: ۳۱۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵ 13 October 2016

پایگاه خبری انگلیسی با تاکید بر دلخوری عربستان سعودی از مواضع منطقه‌ای مصر و اختلاف نظر دو کشور بر سر بحران سوریه، از آغاز توقف روند کمک مالی سعودی‌ها به دولت عبدالفتاح السیسی خبر داده است.

به گزارش تابناک، «میدل ایست مانیتور» در یادداشتی با این عنوان که «عربستان سعودی از مصر فاصله می‌گیرد و طرح‌های سرمایه‌گذاری در مصر را متوقف می‌کند»، به اختلاف نظرهای ریاض و قاهره درباره مسائل منطقه پرداخته است.

در گزارش این پایگاه انگلیسی آمده است: «روابط بین عربستان سعودی و مصر در حال آسیب دیدن است که این در نتیجه فقدان حمایت رژیم مصر از سیاست خارجی پادشاهی است».

این پایگاه که مسائل کشورهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا را دنبال می‌کند، در ابتدای مطلبش به حمایت‌های عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از کودتای عبدالفتاح السیسی علیه دولت محمد مرسی اشاره می‌کند.

میدل ایست مانیتور می‌نویسد: «از آن زمان (از زمان کودتا علیه رئیس جمهور برکنار شده محمد مرسی) پادشاهی‌های خلیج [فارس] متعهد به پرداخت میلیاردها دلار به منظور به پیش بردن و اداره امور رژیم السیسی شده‌اند و بسرعت طرح‌های سرمایه‌گذاری در مصر از سوی کشورهای عربی خلیج [فارس] به یک رویه تبدیل شد».

این پایگاه ادامه داد: «کشورهای خلیج [فارس] در عوض از رژیم السیسی انتظار داشتند که هم از نظر منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی از آنها حمایت کند. یکی از موارد اصلی آزمایش این موضوع، واکنش مصر به مداخله به رهبری سعودی در یمن است. اگرچه دولت مصر بر حمایت کامل خود از عربستان سعودی تاکید دارد اما حمایت نظامی‌اش، آنطوری که انتظار می‌رفت، خوب و عالی نبود».

میدل ایست مانیتور افزود: «کمک مصر، تامین حمایت هوایی و دریایی محدود به ائتلاف (سعودی) و حضور حدود 800 سرباز برای حفاظت از دریای سرخ و تنگه باب المندب بوده است».

در ادامه این یادداشت بر اختلاف نظر مصر با عربستان سعودی در موضوع بحران سوریه تاکید شده است.

در گزارش آمده است: «در روزهای اخیر مصر مصر سیاست خود در قبال سوریه را برای عربستان سعودی روشن کرده است. رژیم السیسی حامی فرایند سیاسی است که رئیس‌جمهور [بشار] اسد را شامل می‌شود در حالی که ریاض بشدت مخالف [ماندن] رژیم اسد [در قدرت] است».

میدل ایست مانیتور در ادامه به رأی مصر به نفع قطعنامه پیشنهادی اخیر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل اشاره و تصریح کرد: «این موضوع خشم تعدادی از مقامات سعودی را برانگیخت و منجر به تعلیق عملیات فروش شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی به مصر شده است».

پیش از این، روزنامه لبنانی الاخباریه هم گزارش داده بود که شاید عربستان سعودی توقف کمک مالی به مصر را آغاز کند.

یک دیپلمات مصری به این روزنامه گفته بود که اقدام آرامکو، اقدام غافلگیرانه‌ای نبود و در واقع تاییدی بر این بود که عربستان سعودی طرح‌های سرمایه‌گذاری در مصر را به تعلیق درآورده است».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار