کد خبر: ۳۱۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 13 October 2016
سخنگوی کاخ سفید روز چهار شنبه گفت همکاری های امنیتی واشنگتن و ریاض به منزله یک چک سفید نیست.

به گزارش ایرنا، سخنگوی کاخ سفید روز چهار شنبه بار دیگر حمله هوایی رژیم سعودی به مراسم ختم در شهر صنعا را عمیقا نگران کننده خواند و گفت که همکاری های امنیتی واشنگتن و ریاض به منزله یک چک سفید نبوده و کشورش در حال تجدید نظر در مورد ارسال کمک به این کشور است.

جاش ارنست در کنفرانس خبری روز چهارشنبه تایید کرد که واشنگتن موضوع ارسال کمک به عربستان سعودی را تحت بررسی های مجددقرار داده و مدعی شد که کمک های واشنگتن در همکاری های امنیتی با ریاض به کمک های لجستیکی و اطلاعاتی محدود بوده و کشورش هیچ گاه در جریان تهاجم نیروهای سعودی به مردم یمن در هدف گیری ها شرکت نداشته است.

وی افزود که آمریکا همواره سعی زیادی کرده است تا در جریان درگیری ها از تلفات نظامی جلوگیری کند و از متحدین خود نیز انتظار دارد که چنین احتیاط هایی را به عمل بیاورند.

ارنست به صراحت حمله روز شنبه هواپیماهای سعودی به مجلس ختمی در صنعا را که منجر به مرگ صد ها نفر از غیر نظامیان یمنی شد، موجب نگرانی عمیق واشنگتن توصیف کرد و افزود که واشنگتن در ازای کمک به متحدین خود انتظاراتی از آنان دارد که باید بر آورده شوند.

سخنگوی اوباما در نهایت نگرانی های امنیتی ریاض را که به گفته او به دلیل همین نگرانی ها به تهاجم خود علیه مردم یمن ادامه می دهد، قابل توجیه خواند اما بار دیگر تکرار کرد که واشنگتن در قبال این تفاهم و کمک به گردانندگان ریاض از آن ها انتظاراتی دارد که با ید به آنها توجه شود.

در همین حال یک قانونگذار امریکا مصرانه از دولت اوباما خواست که همکاری با ائتلاف تحت رهبری عربستان را که در حال حملات هوایی در یمن است به حال تعلیق در آورد و در نامه ای که روز چهارشنبه انتشار یافت، تلفات غیر نظامی ناشی از این حملات را ظاهرا مصداق جنایت های جنگی دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ' تد لیو ' نماینده دمکرات کالیفرنیا در نامه خود به جان کری نوشت : این ائتلاف بیش از 70 مورد ' حمله هوایی غیر قانونی ' در یمن انجام داده است.

لیو هنگامی که در نیروی هوایی بود در کلاس هایی در مورد قوانین جنگ تدریس می کرد، افزود : ظاهرا یا ائتلاف سعودیها به طور قصد به اهداف غیر نظامی حمله می کنند یا قادر به تشخیص این اهداف از اهداف نظامی نیستند. هردوی این موارد جنایات جنگی محسوب می شوند.

این نامه وی، فشار بر کاخ سفید را بر سر یمن در پی اعلام روز شنبه دولت اوباما مبنی بر بازنگری در حمایت از ائئلاف تحت رهبری سعودی پس از حمله به یک مراسم ترحیم که 140 کشته بر جای گذاشت، بیشتر کرد.

لیو نوشت: فروش تسلیحاتی امریکا به ریاض و حمایت های دیگر از ائتلاف باید تا زمان تکمیل بازنگری امریکا متوقف شود.
 
وی همچنین به یک گزارش رویترز در روز دوشنبه مبنی بر این که امریکا به فروش تسلیحاتی خود به عربستان سعودی با وجود نگرانی برخی از مقامات این کشور در مورد متهم شدن واشنگتن به همدستی در جنایات حنگی ادامه می دهد، استناد کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار