کد خبر: ۳۰۹۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 09 October 2016

تابناک / فعال محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی همواره به بهانه مشکلات مالی، ساماندهی رودخانه‌های رشت را پیگیری نمی‌کنند، گفت: رودخانه‌های زرجوب و گوهررود عامل اصلی بروز بیماری سرطان در شهر رشت هستند.

طاهره صبوری با اشاره به اینکه آمایش سرزمین و ارزیابی توان اکولوژیک، قبل از هرگونه برنامه ریزی توسعه، بهترین راهکار پیشگیری از بحران محیط زیست است اظهار داشت: جای خالی طرح مطالعات آمایش سرزمین در گیلان به‌درستی احساس می‌شود.

فعال محیط زیست با اشاره به اینکه آمایش سرزمین، ارزیابی نظام‌مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در خصوص یک منطقه است افزود: در گیلان خلاء ناشی از آمایش سرزمین آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است.

صبوری با تاکید بر اینکه رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در رشت با بحران جدی مواجه هستند، تصریح کرد: دو رود مذکور از شریان‌های حیاتی استان محسوب می‌شوند که از ارتفاعات جنوبی رشت سرچشمه گرفته و با عبور از شهر در نهایت به بخش شرقی تالاب انزلی وارد می‌شوند.

وی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را از منابع اصلی تامین آب تالاب انزلی دانست و با اشاره به اینکه در گذشته این رودخانه‌ها از مکان‌های دیدنی شهر رشت به شمار می‌رفت گفت: امروزه این رودها با ورود فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی و خانگی از آلوده‌ترین فضاهای شهر رشت محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با اشاره به اینکه آلودگی‌های ناشی از دو رودخانه زرجوب و گوهررود به تالاب انزلی منتقل می‌شود بیان کرد: در چند سال اخیر دو رودخانه مذکور به کانال فاضلاب تبدیل شده‌اند و کشاورزان به‌ناچار از این فاضلاب در آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل موسسه حامیان طبیعت گیلان پاک با تاکید بر اینکه هم اکنون گیلان از استان‌های پرخطر در افزایش آلودگی آب محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود آسیبی جدی به محیط زیست کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تنها یک بیمارستان از 15 بیمارستان رشت به تصفیه فاضلاب خود می‌پردازند اعلام کرد: فاضلاب 14 بیمارستان رشت از عوامل اصلی آلایندگی رودخانه‌های استان و تهدید جدی برای شهروندان گیلانی است.

فعال محیط زیست با بیان اینکه تمامی حجم فاضلاب شهری رشت به رودخانه‌ها، تالاب انزلی و دریای کاسپین هدایت می‌شود خاطرنشان کرد: آلودگی رودخانه‌های گیلان عامل اصلی کسب رتبه برتر بیماری سرطان در استان و کشور است.

صبوری با بیان اینکه آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود امروز از دغدغه‌های اصلی شهروندان رشت به‌ویژه ساکنان حاشیه روخانه‌ها محسوب می‌شود تصریح کرد: شرایط این دو رودخانه وضعیتی ناخوشایند است.

مدیرعامل موسسه حامیان طبیعت گیلان پاک با اشاره اینکه که نه تنها شهروندان مرکز استان بلکه بسیاری از روستاهای بالادست حاشیه این رودخانه نگران وضعیت فعلی هستند بیان کرد: ورود شیرابه‌ها به رودخانه برای تمامی روستاییان مشهود است.

فعال محیط زیست افزود: علاوه بر آن، ورود فاضلاب و مواد شیمیایی و گاه روغنی شهرک صنعتی رشت به‌ویژه کارخانه فولاد به آبگیرهای روستاهای پیرامون از جمله بهدان، کشاورزی در آن منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد بیشماری از درختان در محدوده آبگیرهای شهر صنعتی، خشک و زمین‌های کشاوزی تعدادی از روستاییان اسیدی و غیرقابل کشت شده‌اند گفت: هفته گذشته طبق آخرین گفت‌وگو با روستاییان بهدان متوجه شدیم از سال 84 در خصوص مشکلات آب‌بندها و رودخانه‌های خود به مراکز قضایی استان شکایت کرده‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی  اعلام کرد: چه بسیار پرندگان بومی و مهاجر که در این فصل پس از فرود در این آب‌بندهای به‌ظاهر زیبا، پرهایشان به شدت آغشته به روغن شده و جان خود را از دست داده و تلف می‌شوند.

صبوری ایستگاه دفن غیربهداشتی زباله سروان را یکی از مهمترین عوامل هشدار افزایش میزان آلودگی رودخانه ها دانست و اظهار داشت: اگر از همین امروز ورد زباله به سراوان را متوقف کنیم باز هم برای محیط زیست گیلان دیر است.

مدیرعامل موسسه حامیان طبیعت پاک و حامی محیط زیست تصریح کرد: مسئولان باید  برای مکان‌یابی دفن زباله‌های استان و به‌ویژه شهر رشت چاره‌ای بیندیشند.

فعال محیط زیست اظهار کرد: از سال گذشته موسسه حامیان طبیعت گیلان پاک به‌طور رسمی با تشکیل یک کارگروه تخصصی به بررسی وضعیت آلودگی این دو رودخانه مشغول شده و به مطالعه تطبیقی احیاء دو رودخانه با توجه به نمونه‌های موفق دنیا می‌پردازد.

مدیرعامل موسسه حامیان طبیعت گیلان پاک بیان کرد: این موسسه برای تسریع در روند کار، یک گردهمایی مردمی را نیز برای نجات زرجوب و گوهررود مدیریت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نشست‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص آلایندگی دو رودخانه مذکور انجام شده است گفت: همواره به بهانه مشکلات مالی که از عمده‌ترین موارد و موانع شروع کار دستگاه‌های اجرایی استان در ساماندهی رودخانه‌های مذکور بوده است این روند پیگیری نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نشست‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص آلاینده‌های دو رودخانه مذکور تشکیل شده است اعلام کرد: به دلیل مشکلات مالی که از عمده ترین موانع ساماندهی این پروژه است کار احیا در مرحله تصمیم گیری متوقف شده است.

صبوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر استان گیلان از نظر کارشناسان خبره و متخصص در سطح بسیار مطلوبی است و مطالعات پایه و دانش لازم نیز در این خصوص وجود دارد افزود: نحوه اجرا، نظارت، تصمیم گیری و مدیریت و ساماندهی رودخانه‌های رشت با مشکلات عمده‌ای مواجه است.

مدیرعامل موسسه حامیان طبیعت گیلان پاک با بیان اینکه در سال 94 برای ساماندهی روخانه‌های مذکور بودجه‌ای اختصاص یافته بود خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفت فیزیکی در این حوزه انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه امید است مسئولان نگاه ویژه‌ای به این بخش که از دغدغه‌های اصلی شهروندان طی سالهای اخیر است داشته باشند تصریح کرد: با توجه به اینکه رسیدگی به وضعیت این دو رودخانه که جزء آلوده ترین رودخانه‌های کشور هستند بسیار مهم و حیاتی است باید در قالب یک طرح ملی دیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار