سومین گزارش تابناک ؛
تابناک / رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه‌ی مردم عزیز باید به‌طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.
کد خبر: ۳۰۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰ 25 September 2016
تابناک / رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه‌ی مردم عزیز باید به‌طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.

ایشان همچنین آمار را ضرورتی قطعی و اصلی برای برنامه‌ریزی درخصوص منابع و نیازهای متنوع و گسترده کشور دانستند و افزودند: آحاد مردم عزیز برای آنکه تصمیم‌گیری‌ها در کشور، «درست، به‌جا و کارآمد» باشد، هم در این طرح مهم شرکت کنند و هم آمار و اطلاعات مورد نیاز را به‌صورت دقیق در اختیار دستگاه‌های آماری قرار دهند و آمارها نیز همچنان‌که مسئولان گفته‌اند جنبه محرمانه دارد. 
 
 
آنچه تا به امروز درباره سرشماری نفوس و مسکن در گیلان گذشت را در قالب چندین بسته خبری با هم مرور خواهیم کرد.
 
 
آغاز سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در گیلان

تابناک /
رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان از آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش اینترنتی در گیلان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

محمدعلی محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به انجام سرشماری نفوس و مسکن به دو روش اینترنتی و حضوری به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: طرح ملی سرشماری نفوس و مسکن از امروز(۳ مهر) همزمان با سراسر کشور در گیلان آغاز شد.

وی با اشاره به اهمیت سرشماری در برنامه ریزی و سیاستگذاری کشور تصریح کرد: امروز به صورت نمادین استاندار و نماینده ولی فقیه گیلان  سرشماری نفوس و مسکن را انجام خواهند داد.

محمدی خواستار مشارکت حداکثری مردم در اجرای این طرح ملی شد و گفت: مردم با مراجعه به درگاه ملی www.sarshomari۹۵.ir می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند.

وی سرشماری اینترنتی را موجب صرفه جویی و کاهش هزینه ها دانست و اظهار کرد: دسترسی به سامانه مذکور صرفا تحت پروتکل https در بستر امن و معتبر فراهم شده و هرگونه نشانه اینترنتی دیگر فاقد اعتبار است.

مدیر اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان ادامه داد: مراجعه کنندگان بعد از ثبت اطلاعات باید کد رهگیری که سامانه به آنها تحویل می‌دهد را نزد خود نگهداری کرده و در زمان مراجعه ماموران مرکز آمار، تحویل دهند.
 
وی با بیان اینکه سرشماری حضوری نفوس و مسکن از ۲۵ مهر آغاز  و یکماه به طول می انجامد اذعان کرد: پنج هزار مامور آمارگیر برای اجرای این طرح ثبت نام که ۸۰۰ نفر همکاری می کنند.

محمدی خاطر نشان کرد: افراد می‌توانند در سرشماری حضوری به پرسش‌های ماموران سرشماری پاسخ داده و اطلاعات خود را به ثبت رسانند.

وی با بیان اینکه آمارگیری به روش اینترنتی برای نخستین بار در کشور اجرا می شود تصریح کرد: سرشماری نفوس و مسکن به روش اینترنتی تا 24 مهر ادامه خواهد داشت.
 
 
 
سرشماری اینترنتی سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت در کار می‌شود

فرماندار فومن با بیان اینکه در صورت ثبت نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن توسط مردم، هزینه‌ها کاهش و سرعت و سهولت در کار افزایش پیدا می‌کند، گفت: امر اطلاع‌رسانی و تشویق و ترغیب مردم برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است.

میرشمس مومنی‌زاده، فرماندار فومن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از فومن اظهار داشت: همه کارمندان فرمانداری و مسئولان شهرستان در راستای حسن اجرای سرشماری نفوس و مسکن همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اهمیت و حساسیت امر سرشماری بر کسی پوشیده نیست، افزود: آمار و اطلاعاتی که از مردم گرفته می‌شود، مبنای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور قرار می‌گیرد.

فرماندار فومن با اشاره به ضرورت داشتن دقت و کیفیت لازم در آمارگیری، گفت: در زمانبندی پیش‌بینی شده برای سرشماری باید این کار با سرعت انجام شود.

مومنی‌زاده تصریح کرد: اگر بخواهیم در مرحله ثبت نام اینترنتی اطلاع رسانی خوب و درستی داشته باشیم و مردم را به این کار تشویق کنیم طرح به نحو بسیار خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه در صورت ثبت نام اینترنتی توسط مردم، هزینه‌ها کاهش و سرعت و سهولت در کار افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: امر اطلاع‌رسانی و تشویق و ترغیب مردم برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است.

فرماندار فومن اظهار داشت: اگر روسای ادارات خودشان به صورت سمبلیک ثبت نام اینترنتی را در ادارات داشته باشند و همکاران را تشویق به این کار کنند، کمک زیادی به انجام این طرح کرده‌اند.

مومنی‌زاده با اشاره به شروع سال تحصیلی افزود: اگر فرهنگیان که جامعه پر جمعیتی هستند امر سرشماری را در بین دانش‌آموزان و اقوام تبلیغ کنند به پیشبرد این طرح کمک شایانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اصناف می‌توانند در این سرشماری اثرگذار باشند، گفت: برخی از ادارات همچون کمیته امداد ،بهزیستی و هلال احمر می‌توانند جمعیت هدف خود را تشویق به این امر کنند.

فرماندار فومن با بیان اینکه دهیاران در روستاها بسیار تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: شروع کننده آغاز سرشماری اینترنتی در شهرستان فومن خودم هستم که به کمک اصحاب رسانه و با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تشویق مردم به سرشماری خوب در مرحله اول اقدام شده است.

مومنی‌زاده با بیان اینکه اگر مردم در مرحله اول و به صورت اینترنتی ثبت نام کنند قدم مثبتی در راستای همکاری با مسئولان اجرایی برداشته‌اند، خاطرنشان کرد: افرادی که در سرشماری اینترنتی مشارکت می‌کنند پس از انجام سرشماری یک کد 1 رقمی را دریافت می‌کنند که باید به هنگام مراجعه مأموران سرشماری این کد را به آنها ارائه دهند.
 
 
 
سرشماری اینترنتی اقدامی مطابق اقتصاد مقاومتی است

معاون هماهنگی و اموراجرایی ستادسرشماری نفوس و مسکن آستارا با اشاره به آغاز سرشماری عمومی به شیوه اینترنتی گفت: پرکردن فرم های سرشماری در سامانه اینترنتی باعث کاهش حجم کار ماموران، هزینه های کشور و صرفه جویی در وقت می شود و اقدامی در جهت تحق اقتصاد مقاومتی است.


وحید پورحضرت روز شنبه در جمع خبرنگاران آستارا گفت: سرشماری کامل ترین و موثرترین شیوه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کشور و ویژگی های آن محسوب می شود و همه آحاد ملت در این رویداد ملی شمارش می شوند.

وی افزود: آمار دقیق جمعیت و ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای برنامه ریزان کشور حائز اهمیت است و همکاری و مشارکت تمام شهروندان در جمع آوری اطلاعات برای برنامه ریزی های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی بهداشتی و رفاهی کشور تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: اجرای هشتمین دوره سرشماری عمومی نفوس و مسکن برای اولین بار به صورت الکترونیکی و بدون کاغذ آغاز شده است و مرحله بعدی آن، با مراجعه حضوری ماموران سرشماری به خانوارها و تکمیل اطلاعات لازم با استفاده از تبلت انجام خواهد شد.

پورحضرت بیان کرد: در روش اینترنتی که از امروز آغاز شده و تا 24مهر ماه در کل کشور ادامه پیدا خواهد کرد افراد می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی www.sarshomari95.ir نسبت به نام نویسی و درج اطلاعات آماری خود اقدام کنند.

معاون هماهنگی و اموراجرایی ستادسرشماری نفوس و مسکن آستارا ادامه داد: چنانچه خانوارها فرم سرشماری را به صورت اینترنتی پر کنند، هنگام مراجعه مامور سرشماری کافی است کد آماری خود را که بعد از تکمیل فرم اینترنتی از سیستم سامانه دریافت کرده اند به مامور سرشماری ارائه کنند و در این صورت نیازی به پر کردن فرم توسط مامور نخواهد بود.

او گفت: کسانی که به صورت اینترنتی در سرشماری نفوس و مسکن سال 95شرکت می کنند، به قید قرعه از جوایز ارزنده مرکز آمار ایران بهره مند خواهند شد.

پورحضرت ازمدیران، مسوولان، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای آستارا خواست با اقدام به نام نویسی اینترنتی در سرشماری سالجاری، مردم را به مشارکت در این امر ملی ترغیب کنند.

شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و مطابق سرشماری سال 90، جمعیت این شهرستان 86 هزار و 757 نفر است.
 
 
 
اجرای 80 فعالیت در سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان از اجرای 80 فعالیت در راستای سرشماری عمومی نفوس و مسکن در این استان خبر داد.

وحید طیفوری عصر امروز در جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان با اشاره به اجرای 114 فعالیت برنامه‌زمانبندی در این ستاد اظهار کرد: فعالیت‌های مذکور باید تا پایان سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام شود.

وی به انجام 54 فعالیت در ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان اشاره کرد و گفت: تعداد پنج فعالیت متکی به مرکز آمار است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان از اجرای 80 فعالیت در ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال جاری اطلاع‌رسانی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در گیلان آغاز شده و در این زمینه وضعیت مطلوبی داریم.

طیفوری با بیان اینکه آخرین اطلاعات شهرداری‌ها و آبادی‌های گیلان دریافت و به‌هنگام‌سازی شده است، تصریح کرد: آمار جمعیتی و اطلاعات پایه برای توسعه آمارهای ثبتی انجام شده است.

وی به اجرای هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 از امروز اشاره کرد و گفت: بیش از 700 نوع فعالیت برای اجرای این رویداد ملی در ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن و استان‌ها انجام می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 با استفاده از دو روش در دو مرحله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از امروز مرحله نخست سرشماری اینترنتی آغاز شده و تا 24 آبان ماه جاری ادامه دارد.

طیفوری، اجرای مرحله دوم سرشماری عمومی نفوس و مسکن را از 25 مهرماه جاری تا 25 آبان ماه امسال عنوان کرد و یادآور شد: جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از تبلت برای خانوارهایی که پرسشنامه اینترنتی را تکمیل نکردند، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سرشماری اینترنتی عمومی نفوس و مسکن خانوارها با مراجعه به سایت اطلاعات خود را تکمیل می‌کنند، اظهار کرد: خانواده‌ها پس از تکمیل اطلاعات خود در سایت سرشماری عمومی نفوس و مسکن کد آماری دریافت می‌کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 را سرشماری ترکیبی و بسیار پیچیده ذکر کرد و افزود: طراحی و یکپارچگی داده در این روش سرشماری وابسته به اجرای دقیق و منطبق بر استانداردها و قوانین تعیین شده است.

طیفوری با بیان اینکه مراجعه مستقیم ماموران آمارگیر در فاصله زمانی 25 مهرماه تا 25 آبان‌ماه امسال انجام می‌شود، تصریح کرد: دریافت کد آماری خانوارهایی که سرشماری عمومی نفوس و مسکن را به صورت اینترنتی تکمیل کردند و تکمیل اطلاعات خانوارها با تبلت و همچنین توزیع اطلاعیه‌های خانوار غایب برای خانوارهایی که حضور ندارند، حائز اهمیت است.

وی به ویژگی‌های سرشماری اینترنتی عمومی نفوس و مسکن اشاره کرد و گفت: امروز علاقه به استفاده از اینترنت در زندگی روزمره و فعالیت‌ها به طور فزاینده‌ای به عنوان روش ارتباطی بین شهروندان در حال افزایش است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به بررسی روش‌های جمع‌آوری داده در سرشماری‌های جمعیت در کشورهای مختلف، بیان کرد: سرشماری اینترنتی برای کشورهای پر جمعیت و گسترده مقرون به‌صرفه است.

طیفوری آمریکا، سنگاپور، سوئیس، اسپانیا، کانادا، استرالیا و کره جنوبی را از کشورهای پیشرو در سرشماری اینترنتی عمومی نفوس و مسکن دانست و خاطرنشان کرد: نرخ پاسخ در کشورها متفاوت است.

وی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در سرشماری اینترنتی را زیرساخت‌ها عنوان کرد و یادآور شد: اینکه در یک زمان مشخص چه تعداد از افراد بتوانند به صورت همزمان به وب‌سایت سرشماری دسترسی داشته باشند، مهم است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه انجام سرشماری سریع‌تر و با کیفیت‌تر از مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری است، اظهار کرد: ورود و بررسی اطلاعات به صورت برخط و صرفه‌جویی در مدت زمان پردازش داده از دیگر مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری عمومی نفوس و مسکن محسوب می‌شود.
 

 
حضور 900 آمارگیر در ستاد سرشماری گیلان  

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه حدود 106 آیتم در سرشماری اینتنرنتی پاسخ داده می‌شود، گفت: از 5 هزار و 500 نفر متقاضی آمارگیری، 900 نفر به خیل ستاد سرشماری استان پیوستند.

کیوان محمدی در مراسم افتتاحیه سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن،با اشاره به آغاز هشتمین دوره سرشماری در گیلان همزمان با سراسر کشور، اظهار کرد:این دوره با ثبت نام اینترنتی استاندار گیلان به عنوان رئیس ستاد سرشماری استان به طور رسمی آغاز شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه حدود 106 آیتم در سرشماری اینتنرنتی پاسخ داده می‌شود، افزود: تاکنون حدود 60 درصد این آیتم‌ها به درستی و بدون مشکل انجام گرفته است.

وی مرحله اول سرشماری را از امروز، 3 مهر لغایت 24 مهر دانست و تصریح کرد:مرحله دوم سرشماری به روش حضوری از 25 مهر لغایت 25 آبان صورت می‌گیرد. از 5 هزار و 500 نفر متقاضی آمارگیری، 900 نفر به خیل ستاد سرشماری استان پیوستند که کار آموزش آنان از هفته جاری انجام می‌شود.

مدیر اجرائی ستاد سرشماری نفوس و مسکن گیلان با بیان اینکه پیشرفت و توسعه بدون در دست داشتن آمار و اطلاعات درست و دقیق غیر ممکن است،خاطرنشان کرد:امیدواریم بتوانیم در ساختن ایرانی آباد،آزاد موفق باشیم.
 
 
 
تاکید ستاد سرشماری گیلان بر ثبت نام اینترنتی است 

استاندار گیلان برگزاری سرشماری اینترنتی را برای نخستین‌بار در کشور دانست و گفت: این فرصت ایجاد شده است و لذا از همه مردم می‌خواهیم بهره لازم را ببرند.

دکتر محمدعلی نجفی در حاشیه مراسم افتتاحیه سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در گیلان همزمان با سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه گیلان، با اشاره به تقارن سرشماری و آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: قرار بر این است تا کلیه فرهنگیان به عنوان حسن مطلع در کلاس‌های درست به تبیین آمار و اهمیت سرشماری برای تصمیم‌گیری‌های کلان مملکتی بپردازند.

استاندار گیلان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر اجرای موفق سرشماری، افزود: همه امکانات در استان فراهم شده تا سرشماری موفق صورت بگیرد. به یمن حضور مدافعان کشور در بخش‌های مختلف آرامش و امنیتی خوبی در کشور حاکم است.

وی برگزاری سرشماری اینترنتی را برای نخستین‌بار در کشور دانست و گفت: این فرصت ایجاد شده است و لذا از همه مردم می‌خواهیم بهره لازم را ببرند و به دنیا اعلام کنند که از امکانات و فناوری‌های روز چیزی کم ندارند.

دکتر نجفی ضمن قدردانی از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در انعکاس این رویداد بزرگ در کشور، خاطرنشان کرد: قطعا رسانه‌ها وظیفه سنگینی در تبیین درست این رویداد در جامعه دارند تا مردم به اهمیت سرشماری پی ببرند. رسانه‌های استان تاکنون همراه خوبی برای ستاد سرشماری بوده‌اند.
 




























 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار