کد خبر: ۳۰۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 24 September 2016
اصولگراها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ فعال می‌شوند. جبهه پایداری اعلام كرده كه مهرماه كنگره خود را برگزار می‌كند و جامعه روحانیت هم اعلام كرده كه رایزنی‌هایش با گروه‌های اصولگرا را آغاز خواهد كرد. جبهه پیروان خط امام و رهبری هم از فعال‌شدن كمیته انتخاباتی خود خبر داده است. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد، پاییز، فصل پركار انتخاباتی برای اصولگرایان باشد. پس از تعیین آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیركل جامعه روحانیت مبارز، به‌عنوان رئیس کمیته انتخابات، روز پنجشنبه اعلام شد كه قائم‌مقام و سخنگوی این کمیته نیز منصوب شدند. حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد به‌عنوان قائم‌مقام و مصباحی‌مقدم به‌عنوان سخنگوی کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز، قرار است جلسات و دیدارهای مشترک با احزاب و گروه‌های اصولگرا را آغاز کنند.

پیش از این هم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تماس تلفنی آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله یزدی برای هماهنگی جامعتین در رابطه با انتخابات سال ۹۶ خبر داده بود.

آن‌گونه كه غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت، خبر داده بود: «قرار شده است کمیته سیاسی همچنان تقاضاهای دیدار با جامعه روحانیت را بپذیرد و همه تشکل‌ها را به همکاری در زمینه انتخابات سال ۹۶ دعوت کند تا بتوانیم در نهایت به یک جمع‌بندی مشترک برسیم». همه اینها در حالی است كه تجربه لیدری جامه روحانیت مبارز نه در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ و نه در مجلس یازدهم چندان امیدواركننده نبود و جامعه روحانیت مقهور چانه‌زنی‌های دیگر گروه‌های اصولگرا شد.

جامعه روحانیت در كدام‌سو فعال می‌شوند

جامعه روحانیت مبارز در حالی قرار شده نقش محوری انتخابات را در جمع اصولگرایان برعهده بگیرد كه درون خود یك طیف‌بندی مشخص بر سر نزدیكی یا دوری به هاشمی و روحانی دارند؛ همان دو عضوی كه مدت‌هاست دیگر در جلسات این نهاد روحانی شركت نمی‌كنند. یک حلقه در درون جامعه روحانیت درصددند تا این جامعه به حمایت از حسن روحانی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری مجاب شود. مشخص است كه مصطفی پورمحمدی (وزیر دادگستری دولت یازدهم)، سیدرضا اکرمی (معاون فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری)، غلامرضا مصباحی‌مقدم و عبدالحسین معزی كه به‌لحاظ فكری به روحانی نزدیك‌ترند بی‌تمایل به نامزدی او نیستند، اما طیف دیگر، مانند حجت‌الاسلام سالك و شجونی به‌شدت مخالف روحانی‌اند. به نظر می‌رسد نگاه آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیركل این جامعه، تأثیر نهایی و مهمی در نگاه نهایی این جامعه خواهد داشت. اظهارنظر سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در حمایت از روحانی در ماه‌های گذشته با واكنش‌های عجیب‌وغریب برخی اعضا روبه‌رو شده بود. تا جایی كه دبیركل هم مجبور به واكنش شد و روحانی را تنها یكی از گزینه‌های جامعه روحانیت اعلام كرد.

درحال‌حاضر اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را آیات عظام و حجج‌الاسلام محمد یزدی، علی‌ اکبر هاشمی‌ رفسنجانی، محمد امامی‌کاشانی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، محسن مجتهد شبستری، نمازی، سیدهاشم حمیدی‌همدانی، محمدعلی تسخیری، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسن روحانی، سیدرضا تقوی، سیدمحسن هزاوه‌ای، عبدالمقیم ناصحی، سیداحمد علم‌الهدی، سیدرضا اکرمی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، حسین ابراهیمی، محمدتقی عبدوس، سیدمهدی طباطبایی، احمد سالک، رضا مطلبی، سیدابراهیم رئیسی، جعفر جوادی‌شجونی، محسن کازرونی، سیدمحمد ابوترابی‌فرد، عبدالحسین معزی، احمد مروی و مصطفی پورمحمدی تشکیل می‌دهند. 

مؤتلفه با بادامچیان می‌آید؟

بر اساس اخبار منتشرشده، محمد‌نبی حبیبی و اسدالله بادامچیان، از سران مؤتلفه هم با کمیته سیاسی جامعه روحانیت دیداری داشته و تقاضای آنها این بوده که جامعه روحانیت برای انتخابات سال ۹۶ به میدان بیاید و محوریت این انتخابات را برعهده بگیرد. این در حالی است كه مؤتلفه برای انتخابات مجلس به‌همراه جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری مثلث ائتلاف را زودتر از دیگر جریان‌های اصولگرا كلید زدند و در خروجی فهرست تهران هم سهم مؤتلفانشان بیش از سهم دیگر جریان‌های اصولگرا بود. حالا سران مؤتلفه این‌بار اعلام كرده‌‌اند كه مؤتلفه برای نخستین‌بار قرار است نامزد حزبی معرفی كند. مؤتلفه امید دارد كه نامزدش مورد اجماع و پذیرش دیگر اصولگرایان قرار گیرد.

اسدالله بادامچیان به خبرآنلاین گفته است: «ما اصلا در مؤتلفه مدل «نامزد به‌علاوه یک گروه» را قبلا مطرح و روی آن کار کردیم. اولا نوآوری مؤتلفه این است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٦ نامزد حزبی می‌دهد. بعد از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، کسانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند، همه شخصیت حقیقی بودند نه حقوقی؛ این‌دفعه مؤتلفه یک شخصیت حقیقی را مطرح می‌کند که برخاسته از شخصیت حقوقی حزب است، آن هم حزبی که نیم‌قرن سابقه کار در قبل و بعد از انقلاب دارد.» 

او گفته است: «قبلا هم این بحث را داشتیم که یک نامزد ریاست‌جمهوری معرفی شود یا یک رئیس‌جمهور به‌علاوه معاونان و همکارانش» او درباره گزینه‌های مطرح هم گفته است:«هنوز داریم از دبیران استان‌ها، شهرستان‌ها و حوزه‌هایمان نظرسنجی می‌کنیم. جدول شاخصه‌ها را برای آنها تهیه کردیم، ان‌شاءالله تصمیم خود را بگیریم، به‌زودی اعلام می‌کنیم». 

بادامچیان گفته است كه این فهرست پیشنهادی بالای ١٠ نفر از جمله خود اوست: «در این مجموعه‌ای که معرفی شدند، بله، نام من هم وجود دارد».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار