رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه دو پیشنهاد در لایحه برنامه ششم برای بهبود وضعیت بازنشستگان خبر داد و گفت: وضعیت فعلی صندوق‌های بازنشستگی به دلیل مدیریت غلط مساعد نیست و به نوعی در شرایط ورشکستگی به سر می‌برند.
کد خبر: ۳۰۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 24 September 2016

سلمان خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: این پیشنهادات شامل اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی طی مدت دو سال پس از تصویب این برنامه و کاهش فاصله میزان دریافتی بازنشستگان ظرف مدت پنج سال بوده که نیازمند تصویب در کمیسیون تلفیق مجلس است.

وی به جایگاه واقعی بازنشستگان و سالمندان اشاره کرد و افزود: سالمندان و بازنشستگان صندوقچه تجربه و دانش هستند و مطمئناً توجه و ارزش گذاری به جمعیت بازنشسته و سالمند در کشور می تواند انگیزه کارمندان جوانی که در حال حاضر مشغول به کار هستند را افزایش دهد چرا که از جایگاه رفیع بازنشستگی در این سن مطلع می شوند.

خدادادی ضمن تشریح وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی، عنوان کرد: وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی به دلیل مدیریت های غلط گذشتگان مساعد نیست و به نوعی در شرایط ورشکستگی به سر می برند و اگر چتر حمایتی دولت از صندوق های بازنشستگی برداشته شود قطعا جمعیت تحت پوشش آن ها دچار مشکل خواهند شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بر نیاز به اصلاحات ساختاری در صندوق‌های بازنشستگی تاکید کرد و افزود: باید به صندوق های بازنشستگی توجه ویژه ای شود چرا که در غیر این صورت در آینده نزدیک با بحران جدی مواجه خواهند شد و جمعیت تحت پوشش آنها نیز تحت الشعاع قرار می گیرند و زندگی آنها دچار بحران خواهد شد.

در لایحه و اصلاحیه برنامه ششم حرفی از صندوق‌ها نیست

خدادادی درباره خروج اولویت تغییرات پارامتریک در لایحه پنج ساله برنامه ششم توسعه مبنی بر اصلاح سن بازنشستگی و تغییر میزان پرداخت مستمری بازنشستگان، تصریح کرد: در ارتباط با صندوق های بازنشستگی در لایحه پیشنهادی دولت حتی یک بند هم اختصاص نیافته بود و احتمالا برنامه هایی را مدنظر داشته اند که در اصلاحیه این لایحه از اولویت خارج شده و موردی در خصوص بازنشستگان و صندوق های بازنشستگی ذکر نشده است.

وی از ارائه دو بند پیشنهادی توسط کمیسیون اجتماعی مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه در مورد صندوق های بازنشستگی خبر داد و گفت: در بند 4 ماده 1 دولت مکلف شده است که ظرف مدت دو سال از برنامه ششم توسعه، لایحه ای را مبنی بر اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی به مجلس ارائه کند تا با برون رفت از وضعیت موجود همراه باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز تاسف مجدد از اینکه در اصلاحیه لایحه برنامه ششم توسعه هیچ بندی در مورد صندوق های بازنشستگی توسط دولت در نظر گرفته نشده است، گفت: در لایحه پیشنهادی دولت هیچ نگاهی به صندوق های بازنشستگی وجود ندارد.

خدادادی، ادامه داد: علاوه بر بند 4 ماده 1، توسط کمیسیون اجتماعی مجلس بند دیگری تحت عنوان بند 5 ماده 1 در لایحه برنامه ششم توسعه پیشنهاد کرده ایم که در آن دولت مکلف شده طی پنج سال این برنامه فاصله مابین دریافتی مستمری بگیران و بازنشستگان را متعادل کند تا اینگونه نباشد که یک بازنشسته پس از 30 سال اشتغال 700 هزار تومان حقوق بگیرد و بازنشسته دیگری حقوق 10 میلیون تومانی داشته باشد.

به گفته وی این مسئله موجب خواهد شد تا تبعیض در میزان حقوق بازنشستگان کمتر شده و اختلاف میزان دریافتی آنها کاهش یابد چراکه اختلاف فاحش کنونی در دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران ناشی از ضعف سیستم بوده و عادلانه نیست.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین تاکید کرد که در حال حاضر این دو بند توسط کمیسیون مربوطه در لایحه برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده و باید به منظور تصویب توسط کمیسیون تلفیق به تایید برسد تا شاهد کاهش فاصله میزان دریافتی بازنشستگان باشیم.

خدادادی در ادامه با اشاره به شرایط بازنشستگان و سالمندان در نقاط مختلف دنیا، خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که تنها صندوق های بازنشستگی به فکر بازنشستگان و سالمندان باشند بلکه تشکیلات حاکم بر جامعه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به گونه ای برنامه ریزی شده که در تکریم این قشر در امور مختلف از حقوق و مزایا گرفته تا بخش درمان و نیز زندگی روزمره در اماکن عمومی، وسایل حمل و نقل و...بیشترین توجه به این جمعیت مدنظر قرار می گیرد.

بکارگیری بازنشستگان به عنوان مشاوران

وی اضافه کرد: کشورهای پیشرفته در مورد بازنشستگان به تعریف خاصی رسیده اند و احترام بالایی را نیز برای بازنشستگان قائل هستند. در جامعه ما نیز باید نگاه به افرادی که حدود 30 سال اشتغال داشته تغییر کند چرا که پس از ورود به دوره بازنشستگی فرد نیازمند بیشترین توجه مادی و معنوی است. در این رابطه نیز تنها یک سازمان یا صندوق بازنشستگی مکلف نیست بلکه این حاکمیت است که باید در رسیدگی به امور بازنشستگان تصمیمات کلان را اتخاذ کند و در نکوداشت آنان گام بردارد تا از پتانسیل شهرداری ها و دیگر سازمان هایی که می توانند خدماتی را به این قشر ارائه کنند به نحو درخور بهره مند شویم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس وارد شدن به فصل بازنشستگی را به هیچ وجه ورود به فصل رکود و افول ندانست و افزود: فکر نادرستی در خصوص بازنشستگان در جامعه ما حاکم شده اعتقاد بنده بر این است که به هیچ وجه سن، معیار درستی برای بازنشستگی افراد نیست، هرچند از نظر اداری در نظر گرفتن سن مبنا برای بازنشستگی وجود دارد اما بعضا افرادی وجود دارند که با قرار گرفتن در این سن نه تنها وارد دوره رکود و افول نمی شوند بلکه در سنی قرار می گیرند که به عنوان کوهی از انگیزه و تجربه می توان به آنها رجوع کرد.

خدادادی ادامه داد: سن بازنشستگی در دنیا بالای 60 سال و گاها 65 سال تعریف شده است اما در جامعه ما این سن کمتر است و افراد در سنین پایین تری به مرز بازنشستگی می رسند. واقعا در کشور ما سنی که برای بازنشستگی لحاظ شده سن بازنشستگی از کار نیست و باید از افرادی که انباشت تجربه هستند بهره بیشتری برد، حتی اعتقاد دارم اگر کسی به سن 65 سال هم رسید نباید به سادگی او را کنار گذاشت و می توان به عنوان مشاور در امور مختلف از این افراد که گنجینه ای از تجربه هستند استفاده کرد. در این رابطه نیازمند تغییر نگاه و اصلاح ساختار هستیم تا با ایجاد نگرشی جدید شاهد پویایی این جمعیت کثیر در کشور باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
خدا را شکر که اقلا کسی به این قشر ولو به زبان توجه کرد ومثل بعضی از اقایان نگفت باز نشسته یعنی درخت خشک وباید بعنوان هیزم مصرف شود . اری برادر ، پسرم حکیم فردوسی شعری دارد در وصف حال خودش انگاه که با بدعهدی سالطان ترک روبروشد .میفرماید:
دودست دو پای من اهو گرفت تهی دستی وسال نیرو گرفت (آهو بمعنی درد وناتوانی است)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
خدا را شکر که اقلا کسی به این قشر ولو به زبان توجه کرد ومثل بعضی از اقایان نگفت باز نشسته یعنی درخت خشک وباید بعنوان هیزم مصرف شود . اری برادر ، پسرم حکیم فردوسی شعری دارد در وصف حال خودش انگاه که با بدعهدی سالطان ترک روبروشد .میفرماید:
دودست دو پای من اهو گرفت تهی دستی وسال نیرو گرفت (آهو بمعنی درد وناتوانی است)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار