اولین گزارش تابناک ؛
تابناک / رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه‌ی مردم عزیز باید به‌طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.
کد خبر: ۳۰۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹ 23 September 2016
تابناک / رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای عالی آمار کشور و مدیران مرکز آمار ایران، «آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور خواندند و با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم خاطرنشان کردند: همه‌ی مردم عزیز باید به‌طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.

ایشان همچنین آمار را ضرورتی قطعی و اصلی برای برنامه‌ریزی درخصوص منابع و نیازهای متنوع و گسترده کشور دانستند و افزودند: آحاد مردم عزیز برای آنکه تصمیم‌گیری‌ها در کشور، «درست، به‌جا و کارآمد» باشد، هم در این طرح مهم شرکت کنند و هم آمار و اطلاعات مورد نیاز را به‌صورت دقیق در اختیار دستگاه‌های آماری قرار دهند و آمارها نیز همچنان‌که مسئولان گفته‌اند جنبه محرمانه دارد. 
 
 
آنچه تا به امروز درباره سرشماری نفوس و مسکن در گیلان گذشت را در قالب چندین بسته خبری با هم مرور خواهیم کرد.
 
 
 
 
 
ثبت‌نام 5 هزار و 500 آمارگیر در سایت سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان
 
 
تابناک / رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان از ثبت‌نام تعداد 5 هزار و 500 نفر برای آمارگیری سرشماری عمومی نفوس و مسکن در این استان خبر داد.

کیوان محمدی در دومین جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان با قدردانی از رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی سرشماری اظهار کرد: 23 مرداد ماه امسال سایت سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان راه‌اندازی شده است.

وی به ثبت‌نام 5 هزار و 500 نفر برای آمارگیری در سایت سرشماری عمومی و نفوس مسکن گیلان اشاره کرد و افزود: 19 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان دارای مدرک دیپلم، 10 درصد فوق‌دیپلم، 58 درصد کارشناس، 12.5 درصد کارشناس ارشد و دو درصد دارای مدرک دکترا و ... هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه 421 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان شاغل هستند، تصریح کرد: تعداد یک‌هزار و 148 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان دانشجو و 3 هزار و 119 نفر بیکار هستند.

وی از گزینش پرسش‌گران سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان خبر داد و بیان کرد: آموزش پرسش‌گران برنامه‌ریزی شده است.

محمدی به آموزش 180 نفر از معاونان فنی، کارشناسان و مدرسان سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان از سوم تا هشتم مهر ماه امسال اشاره کرد و گفت: 12 تا 18 مهر ماه کلاس‌های آموزشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها طبق برنامه زمانبندی تاکنون انجام شده است، خاطرنشان کرد: نیروهای انسانی مشخص شده‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان به تقارن آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن با بازگشایی مدارس اشاره کرد و یادآور شد: بازگشایی مدارس نباید سرشماری را تحت تاثیر قرار دهد.
 
 
 
اطلاعات جمع آوری شده در سرشماری و آمارگیری‌ها محرمانه است
 

وحید طیفوری در یک نشست خبری در رشت با اشاره به انجام هشتمین سرشماری نفوس و مسکن در گیلان درمورد زمان این سرشماری اظهار داشت: هشتمین سرشماری نفوس و مسکن از تاریخ 3 مهر تا 25 آبان در استان گیلان همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر دو مرحله‌ای شدن سرشماری نفوس و مسکن در مورد این روش گفت: این سرشماری در دو مرحله اینترنتی و حضوری در استان گیلان اجرا می‌شود و در این سرشماری، 1500 نفر به‌صورت مستقیم  با عنوان عوامل ستادی، اجرایی و میدانی همکاری می‌کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با بیان تفاوت این سرشماری با سرشماری‌های گذشته درباره نحوه اجرای این روش بیان کرد: در سرشماری سال 95 از یک روش ترکیبی برای سرشماری نفوس و مسکن استفاده می‌شود و این سرشماری دو مرحله کاملا"مجزا از یکدیگر دارد.

طیفوری با اشاره به برگزاری جداگانه دو مرحله سرشماری جهت سنجش صحت اطلاعات درباره زمان این دو شیوه توضیح داد: سرشماری اینترنتی با مراجع به سایت از تاریخ 3 مهر تا 24 مهر و سرشماری حضوری  با حضور در درب منازل از تاریخ 25 مهر تا 25 آبان برگزار می‌شود.

قائم مقام ستاد سرشماری گیلان با تاکید بر مزایای بسیار زیاد استفاده از روش اینترنتی درمورد برتری روش ترکیبی سرشماری اظهار داشت: در سرشماری‌های گذشته فرآیند سرشماری با استفاده از کاغذ انجام می‌گرفت که این روش بسیار پرهزینه و طولانی بود و استخراج اطلاعات اولیه از این آمار گاهی تا یکسال به طول می‌انجامید.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان افزود: یکی از مزایای بسیار مهم سرشماری اینترنتی کاهش هزینه‌ها است و سرعت دسترسی و کیفیت اطلاعات از موارد مهم در شیوه اینترنتی است و اطلاعات به صورت برخط و آنلاین قابلیت ویرایش دارند که این مسئله می‌تواند باعث کاهش اشتباهات شود.

طیفوری با بیان اینکه در سرشماری اینترنتی، مهمترین مزیت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها است، درباره اصلاح اطلاعات گفت: با ورود هر کاربر به سایت اینترنتی، تذکراتی به خانوارها در مورد اطلاعات ارسالی داده می‌شود که می‌توانند نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام کنند و مغایرت اطلاعات باعث اعلام خطاهایی به کاربران توسط سیستم می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با بیان اینکه خانوارهای گیلانی می‌توانند از تاریخ 22 تا 24 مهر نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام کنند درباره راستی آزمایی اطلاعات بیان کرد: ملاک برای اطلاعات دریافتی از سوی خانوارهای گیلانی خود اظهاری آنها است.

قائم مقام ستاد سرشماری و آمار گیلان با اشاره به وجود رابطه بین سئوالات مطرح شده درمورد مدارک مورد نیاز برای پاسخگویی به سئوالات اینترنتی اظهار داشت: کاربران قبل از مراجعه به سایت اینترنتی،  اطلاعات هویتی خانوار یعنی کارت ملی و شناسنامه را در دسترس نگه دارند و کدپستی نیز یکی از نکات مورد نیاز در ارائه اطلاعات آماری خانوار است.

طیفوری با بیان اینکه پس از ثبت نام در سایت، خانوارها یک کد رهگیری دریافت می‌کنند در مورد روش حضوری گفت: ماموران سرشماری به تمامی مناطق سرکشی می‌کنند و اولین پرسش از خانوارها در مورد ثبت نام به صورت اینترنتی است که در صورت داشتن کد رهگیری و تایید توسط ماموران، سرشماری از خانوارها انجام نمی‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان با تاکید بر گرفتن آمار از خانواده‌هایی که در سرشماری اینترنتی شرکت نکردند درباره نوع اطلاعات مورد نیاز ماموران سرشماری بیان کرد:  اطلاعات مورد نیاز ماموران سرشماری، اطلاعات هویتی خانوار است و امسال یک سئوال با عنوان نوع دفترچه بیمه خانوار به سئوالات سرشماری اضافه شده است.

طیفوری با اشاره به عدم پرسش در مورد اطلاعات اقتصادی خانوار درباره اهمیت سرشماری اظهار داشت: آمارهای استخراجی مبنای تصمیم‌گیری برای 5 تا 10 سال آینده است و در صورت ارائه اطلاعات غلط، مشکلاتی در برنامه‌ریزی به وجود می‌آید چرا که اطلاعات سرشماری، جمعیت شناختی است.

قائم مقام سرشماری آمار استان گیلان با  اشاره به پرسش های آماری درباره نوع سکونت و مسکن در مورد اطلاعات مورد نیاز ماموران در  مقوله مسکن گفت: در سرشماری اطلاعاتی در مورد نوع مسکن در اختیار خانوار همچون نوع اسکلت ساختمان، نحوه تصرف و مساحت ساختمان سئوال می‌شود.

طیفوری با بیان محرمانه بودن اطلاعات دریافتی از خانوارها در مورد نحوه استفاده از آمار بیان کرد: بر اساس ماده 7 مرکز آمار ایران تمامی اطلاعات سرشماری و آمارگیری‌ها محرمانه است و نتایج آن به هیچ عنوان در اختیار نهاد یا سازمانی قرار نمی‌گیرد و فقط آمارهای کلی برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به 5 ساله شدن دوره آمارگیری در مورد علت آن گفت: براساس توصیه سازمان‌های بین المللی، آمارگیری به‌صورت 5 تا 10 ساله است لذا در ایران تا سال 86 به‌صورت 10 ساله بود اما به‌دلیل مسائل خاص اجتماعی و اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا سرشماری به صورت 5 ساله برگزار شود.

وی با اشاره به نیاز جامعه به آمار واقعی برای تصمیم‌گیری‌ها در مورد نگاه علمی به آمار بیان کرد: در سرشماری، یک تصویر واقعی از جامعه مورد نیاز است و این با این تصویر در سال‌های بعد بروزرسانی‌هایی با استفاده از تکنیک‌های مختلف انجام می‌گیرد چرا که آمار حرف نخست را در تصمیم‌گیری‌های کلان می‌زند.

طیفوری با بیان اینکه در سرشماری، کل جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد درباره استفاده از تجارب دیگر کشورها گفت: از چندین سال قبل از آمارگیری مطالعات انجام می‌شود و از تجربیات کشورهای موفق با استفاده از برگزاری جلسات با آنها استفاده می‌شود و ایران جزء کشورهای موفق خاورمیانه در امر آمار است.
 
 
 
مشارکت بیش از 800 نفر مامور آمار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان
 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت برنامه ریزی گیلان از حضور 800 تا 900 نفر مامور آمار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان خبر داد.

وحید طیفوری در جلسه شورای اداری شهرستان رشت افزود: در هشتمین دوره سرشماری عموی نفوس و مسکن در استان از دو روش اینترنتی و میدانی برای آمار گیری استفاده می شود.

وی اظهار کرد: روش سرشماری اینترنتی از سوم تا 24 مهرماه و سرشماری میدانی و حضوری از 25 مهر تا 25 آبان ماه به مدت یکماه برگزار می شود.

وی تصریح کرد: سرشماری اینترنتی از طریق تبلت و به صورت پرسشنامه الکترونیکی است.

طیفوری با بیان اینکه در حال حاضر روش های نوینی در سرشماری کشورمان به کار گرفته می شود، اظهار کرد: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در دنیا از این روش های نوین بهره مند شده ایم.

وی گفت: نتایج این سرشماری مورد استفاده هزاران کاربر قرار می گیرد ؛ از اینرو، داشتن آمار و اطلاعات صحیح اهمیت آن را صد چندان خواهد کرد.

طیفوری با بیان اینکه آمار و اطلاعات پرسش شوندگان به طور محرمانه باقی می ماند، خاطرنشان کرد: نتایج سرشماری به هیچ سازمانی داده نمی شود و منتشر نیز نمی شود و کاملا محرمانه است.

وی گفت: در سرشماری براساس آمار های صحیح یک تصویر واقعی از جامعه می خواهیم ، ایجاد کنیم تا براساس آن برنامه ریزی های صحیح برای کشور انجام شود.

طیفوری در بخش دیگری از سخنانش به آخرین سرشماری انجام شده در استان اشاره و بیان کرد: سرشماری کشاورزی در سال 93 آخرین سرشماری انجام شده بود که در آن سرشماری گیلان به لحاظ کیفیت اجرا رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر پنج سال در کشور انجام می شود.
 
 
 
 
 
 
آمادگی دستگاه های اجرایی آستارا در اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن
 
 
فرماندار آستارا از دستگاه های دولتی این شهرستان مرزنشین خواست برای اجرای هشتمین مرحله سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ از آمادگی کامل برخوردار شوند.

سیروس شفقی عصر شنبه در جمع مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان مرزی بندر آستارا با بیان اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن پایه واساس برنامه ریزی کارشناسی شده مدیران و راهبردی تاثیر گذار در جهت توسعه همه جانبه و متوازن کشور است، اظهار کرد: ستاد اجرایی سرشماری نفوس و مسکن در این شهرستان مرزنشین فعال شده است. 

وی با اشاره به اینکه آمار، پایه و اساس برنامه ریزی است و اجرای درست سرشماری می تواند کمک بزرگی به توسعه شهرستان مرزی آستارا کند، افزود: دستگاه های اجرایی شهرستان آستارا از حیث آگاهی بخشی برای مشارکت عمومی و پشتیبانی، نیروی انسانی، خودرو و تجهیزات، وظیفه دارند با آمارگیران و دست اندر کاران این طرح ملی همکاری کنند.

شفقی خواستار همکاری همه شهروندان آستارایی با آمارگیران ستاد سرشماری نفوس و مسکن شهرستان آستارا  شد و گفت : سرشماری باید باحساسیت بیشتری اجرا شود.

فرماندار آستارا تصریح کرد: دولت برای ترسیم برنامه ها، اهداف ملی و برنامه ریزی های کلان کشوری نیازمند داشتن اطلاعات صحیح از آمار جمعیتی است.

وی با اشاره به اینکه شرکت در  سرشماری نفوس و مسکن و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح وظیفه همگانی است، گفت: اطلاع رسانی دقیق برای مشارکت عمومی در این طرح بزرگ ملی ضروری است.  

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مطلوب سرشماری عمومی نفوس و مسکن از جمله اولویت هایی است که با جدیت در شهرستان مرزی آستارا دنبال می شود، افزود: مرحله اول سرشماری  از سوم تا ۲۴ مهر به صورت اینترنتی و مرحله دوم از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان امسال به صورت مراجعه حضوری آمارگیران به خانوارها برگزار می شود.

 
 
آغاز سرشماری نفوس و مسکن از 25 مهر/دانش آموزان بهترین راهنمای والدین
 
 
امیر مرسلی صبح یکشنبه در جلسه مدیران آموزش و پرورش شهرستان انزلی با اعلام این خبر اظهار کرد: سرشماری نفوس و مسکن امسال در دو مرحله انجام می شود.

وی افزود : مرحله اول این طرح از سوم مهرماه به صورت اینترنتی آغاز و از 25 مهرماه به مدت یک ماه مرحله دوم آن بصورت مراجعه حضوری ماموران سرشماری صورت می پذیرد.

مرسلی با اشاره به اجرای ثبت نام اینترنتی با پرکردن فرمهای خوداظهاری تصریح کرد: درصورت انجام ثبت نام اینترنتی از سوی سرپرست خانوار در مرحله اول ،در مراجعه حضوری ماموران سرشماری فقط کد رهگیری به آنان ارائه می شود.

وی با تاکید بر تشویق مردم به ثبت نام اینترنتی به منظور کاهش حجم کار و هزینه های مازاد خاطرنشان کرد: هزینه های سرشماری همواره از مشکلات دولت بوده و با حذف فرم های کاغذی و اینترنتی کردن آن می توان هزینه های سرشماری را به مقدار زیادی کاهش داد .

مرسلی با اشاره به توزیع کارت همیار بین دانش آموزان مدارس اشاره افزود: توزیع روزنامه های دیواری برای دبیرستانها، فراهم ساختن تجهیزات سخت افزاری از سوی مدارس برای ثبت نام اینترنتی با هدف کاهش 50 درصدی هزینه های سرشماری از اهداف این سازمان است .
بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.
 

 
 
 
استاندار: زمینه سرشماری اینترنتی در تمامی مناطق گیلان فراهم شود
 
 
استاندار گیلان با اشاره به آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 گفت: زمینه سرشماری اینترنتی در اقصی نقاط استان هرچه بیشتر فراهم شود.


محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان در رشت افزود: گیلان به عنوان یک استان فرهنگی، می تواند در زمینه انجام سرشماری مطلوب حرف اول را در کشور بزند.

وی اظهار کرد: در صورت انجام موفق اینترنتی سرشماری٬ انجام بسیاری از برنامه ها می تواند از این طریق با موفقیت همراه شود.

نجفی با اشاره به اهمیت آمار صحیح در کشور گفت: همه از جمله ائمه جماعات مساجد هم برای همکاری با این طرح عظیم، تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین امکانات باید برای برگزاری سرشماری مطلوب هدایت شود و دستگاه های دارای امکانات٬ نباید تعللی در این زمینه داشته باشند.

نجفی با تاکید براینکه اطلاعات ارائه شده مردم٬ محرمانه باقی می ماند٬ گفت: اطلاعاتی که مردم در اختیار ماموران سرشماری قرار می دهند٬ فقط برای آمار استفاده می شود.

وی افزود: اهمیت آمار به اندازه ای است که مقام معظم رهبری جلسه ویژه ای برای آن تشکیل می دهند و رئیس جمهوری نیز بر نیازی که به این آمار داریم٬ تاکید دارند.

** زنگ مدرسه با آمار هدایت شود

استاندار گیلان با اشاره به همزمانی آغاز مدارس با شروع سرشماری به صورت اینترنتی گفت: امسال زنگ مدرسه با عنوان آمار هدایت شود.

نجفی تصریح کرد: مربیان باید شروع صحبت هایشان را با آمار به عنوان یک رویداد مهم شروع کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور رئیس جمهوری در سازمان ملل تصریح کرد: امروز شرایط بین المللی کشور، خوب و مطلوب است و رئیس جمهوری با صدای رسا در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

از سوم تا 24 مهرماه جاری، سرشماری عمومی نفوس و مسکن به صورت اینترنتی و از 25 مهر تا 25 آبان ماه به صورت حضوری انجام می شود.

استان گیلان با 16 شهرستان، طبق سرشماری سال 1391 ، دارای دو میلیون و 480 هزار و 874 نفر جمعیت است.
 
 
 
 یعقوب رمضانی: سرشماری شیوه اینترنتی از ۳ تا ۲۴ مهر و مراجعه ماموران آمارگیر نیز از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان    
 

تابناک / یعقوب رمضانی، مسئول روابط عمومی  و تبلیغات سرشماری نفوس و مسکن در شهرستان لنگرود به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن بزرگ ترین سرشماری و موثرترین شیوه برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کشور است که هشتمین دوره آن در سال جاری به دو روش انجام می شود.

وی روش اینترنتی  و مراجعه حضوری ماموران آمارگیر به خانوارها را دو روش انجام سرشماری در سال ۹۵ عنوان و اذعان کرد: شیوه اینترنتی از ۳ تا ۲۴ مهر و مراجعه ماموران آمارگیر نیز از  ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان است.

رمضانی از ثبت نام ۴۱۳  متقاضی مشارکت در سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستان لنگرود خبر داد و افزود: با توجه به اینکه هشتمین دوره سرشماری به دو روش انجام می شود در این دوره ۴۴ مامور آمارگیر در شهرستان مورد نیاز  است.

مسئول روابط عمومی  و تبلیغات سرشماری در لنگرود ادامه داد: رشته  آمار،  بومی بودن و مشارکت در دوره های قبلی سرشماری از مهم ترین اولویت هاست.

وی  با تاکید بر اینکه سرشماری اینترنتی دقت و صحت اطلاعات را افزایش و هزینه ها را کاهش می دهد، تصریح کرد: در روش حضوری ماموران سرشماری که از بین متقاضیان  مشارکت در اجرای این طرح انتخاب شده اند با مراجعه حضوری فرم های الکترونیکی را با استفاده از تبلت تکمیل خواهند کرد.

رمضانی با بیان اینکه بنرهای تبلیغاتی در خصوص سرشماری و تاکید بیشتر بر روش اینترنتی ان در سطح مدارس، دانشگاه ها، مساجد و دهیاری ها و خانه های بهداشت توزیع شد، خاطرنشان کرد: در این دوره از تمام ظرفیت ها در جهت اجرای سرشماری به صورت اینترنتی و تشویق به همکاری و مشارکت عمومی پاسخگویان است.

مسئول روابط عمومی  و تبلیغات سرشماری در لنگرود اظهار کرد: طبق سرشماری سال ۹۰ جمعیت شهرستان لنگرود ۱۳۷ هزار و ۲۷۲ نفر، شهری ۹۲ هزار و ۳۷ نفر و روستایی نیز ۴۵ هزار و ۲۳۵ نفر است.
 
 
 
برگزاری کلاس‌های آموزشی سرشماری نفوس و مسکن در گیلان
 

12 تا 18 مهر ماه کلاس‌های آموزشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
 
کیوان محمدی در دومین جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان با قدردانی از رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی مناسب سرشماری گفت: 23 مرداد ماه امسال سایت سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه 421 نفر از ثبت‌نام کنندگان شاغل هستند، تصریح کرد: تعداد یک‌هزار و 148 نفر از ثبت‌نام کنندگان دانشجو و 3 هزار و 119 نفر بیکار هستند.

محمدی به آموزش 180 نفر از معاونان فنی، کارشناسان و مدرسان سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان از سوم تا هشتم مهر ماه امسال اشاره کرد و افزود: 12 تا 18 مهر ماه کلاس‌های آموزشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی به ثبت‌نام 5 هزار و 500 نفر برای آمارگیری در سایت سرشماری عمومی و نفوس مسکن گیلان اشاره کرد و افزود: 19 درصد از ثبت‌نام کنندگان دارای مدرک دیپلم، 10 درصد فوق‌دیپلم، 58 درصد کارشناس، 12.5 درصد کارشناس ارشد و 2 درصد دارای مدرک دکترا و ... هستند.

این مسئول از گزینش پرسش‌گران سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان خبر داد و تصریح کرد: آموزش پرسش‌گران برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان به تقارن آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن با بازگشایی مدارس اشاره کرد و یادآور شد: بازگشایی مدارس نباید سرشماری را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها طبق برنامه زمانبندی تاکنون انجام شده است، افزود: نیروهای انسانی  سرشماری مشخص شده است.
 
 
 
امکان ویرایش اطلاعات در سرشماری اینترنتی وجود دارد
 

قائم‌مقام ستاد سرشماری گیلان با اشاره به اجرای سرشماری اینترنتی، گفت: خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می‌توانند از 22 لغایت 24 مهرماه به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.

وحید طیفوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه گیلان، با بیان اینکه هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن پس از انجام مطالعات اولیه با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی در پاییز امسال همزمان با سراسر کشور در گیلان به دو شیوه اینترنتی و حضوری به اجرا در خواهد آمد، گفت:

قائم‌مقام ستاد سرشماری استان گیلان از اهمیت بالای سرشماری سخن گفت و ادامه داد:  این سرشماری از آن جهت دارای اهمیت است که اطلاعات و کیفیت آن می‌تواند مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه و آبادانی استان و کشور طی 5 تا 10 سال آینده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طی هماهنگی‌های صورت گرفته و همکاری مطلوب تمامی دستگاه‌های اجرایی استان شرایط لازم برای اجرای مطلوب سرشماری در استان فراهم است، افزود: امیدواریم با هماهنگی‌های لازم و همت و تلاش معاونین فنی و آموزشی و سایر عوامل ستادی و اجرایی در انجام امور محوله بتوانیم سرشماری با کیفیت در استان انجام دهیم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان به بیان نکات، توصیه‌های لازم و الزامات فنی و اجرایی درخصوص اجرای سرشماری در شهرستان‌های استان پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در استان و با اطلاع‌رسانی مناسب و اقدامات و پیشنهادات ابتکاری می‌توان این رقم را در استان افزایش داد لذا می‌طلبد متصدیان تبلیغات سرشماری در شهرستان‌ها شرایط را جهت اجرای بهتر این مهم فراهم آورند؛ چراکه با انجام سرشماری اینترنتی ضمن کاهش هزینه‌ها، درج اطلاعات صحیح توسط فرد مطلع خانوار و سرعت انتشار داده‌ها را نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سرشماری اینترنتی از 3 لغایت 24 مهرماه سال جاری با مراجعه سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می‌شود. البته خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می‌توانند از 22 لغایت 24 مهرماه به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.
 
 
 
ارسال ابلاغیه استاندار مبنی بر ایجاد شرایط انجام سرشماری اینترنتی


معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: ابلاغیه‌ای از سوی استاندار گیلان مبنی بر همکاری و تعامل کلیه ارگان‌ها درخصوص اجرای بهتر سرشماری تنظیم و ارسال خواهد شد.

کیوان محمدی در دومین جلسه هماهنگی ستاد سرشماری نفوس و مسکن گیلان، به استماع مسائل و مشکلات پیش رو از بازدیدهای بعمل آمده از سوی معاونین فنی شهرستان‌ها پرداخت و اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در صورت تقسیم‌بندی شهرستان‌ها به دو گروه و اختصاص دو نفر به طور ویژه مختص این کار در طی این دو ماه، می‌تواند مفید و موجب هماهنگی بیشتر گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان عنوان کرد:جهت اجتناب از اقتضایی عمل کردن بر حسب ضرورت و یا هماهنگی از طریق تماس تلفنی می‌بایست به صورت منظم جلسات هماهنگی برای گزارش‌گیری و رفع مشکلات برگزار گردد.

مدیر اجرایی ستاد سرشماری گیلان تصریح کرد: این برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد چهار جلسه در طول یک ماه در ساعت مشخص با حضور ثابت و مستمر معاونین فنی صورت پذیرد.

وی متذکر شد:سایت سازمان برنامه و بودجه هم می‌تواند در این راستا کمک شایانی به معاونین فنی و حتی مردم نماید. ما در جلسه دیگری با فرمانداران مسائل مطروحه را به بحث و نظر خواهیم گذاشت.

وحید طیفوری،معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان نیز، به نکات مهم و ضروری درخصوص اجرای مناسب سرشماری در شهرستان‌های 16 گانه استان اشاره کرد و گفت: به منظور همکاری و هماهنگی بهتر و دقیق‌تر سرشماری، مکاتبات لازم با فرمانداران و مدیران اجرایی سرشماری شهرستان‌ها انجام گرفته که در این مکاتبات تاکید شده که با توجه به زمان اندک باقی مانده تا آغاز سرشماری، اقدامات لازم درخصوص تقویت تبلیغات با جدیت بیشتر صورت گیرد.

وی به سایر مباحث مطرح شده در مکاتبه با فرمانداران اشاره و تصریح کرد: هماهنگی با آموزش و پرورش و برپایی گردهمایی با مدیران مدارس، حضور و سخنرانی در نماز جمعه پیش از آغاز سرشماری، مستندسازی اقدمات انجام شده، درج لوگوی سرشماری در پرتال فرمانداری‌ها و... از جمله مواردی است که مورد تاکید است. علاوه بر این فرمانداران در جلسات مربوط به سرشماری می‌بایست درخصوص تببین اهداف، نحوه اجرا و سایر مباحث اقدام نمایند.

طیفوری ادامه داد:ابلاغیه‌ای از سوی استاندار گیلان خطاب به کلیه دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی استان مبنی بر همکاری و تعامل درخصوص اجرای بهتر سرشماری شامل فراهم‌سازی شرایط انجام سرشماری اینترنتی برای کلیه پرسنل و تبلیغات مناسب در محیط‌های اداری تنظیم و ارسال خواهد شد.
 
 
 
برگزاری جلسه هماهنگی تبلیغات سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان در رشت

 
جلسه هماهنگی تبلیغات سرشماری عمومی نفوس و مسکن گیلان در رشت برگزار شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در این نشست از اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه اشاره کرد و گفت : این طرح طی 2 مرحله به صورت اینترنتی و حضوری برگزار خواهد شد.

کیوان محمدی با بیان اینکه در مرحله اول سرشماری عمومی نفوس و مسکن شهروندان می توانند تا 25 مهر ماه به سایت سرشماری کشور مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند افزود : در مرحله دوم این طرح قرار است اطلاعات افراد به صورت هوشمند ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه شهروندان با ارائه آمار درست می توانند از دولت را در برنامه ریزی حمایت کنند گفت : تعداد نفرات ، سن ، تولد ، مرگ ، ازدواج و طلاق از جمله مواردی است که در این طرح مورد برسی قرار می گیرد .

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان به نقش رسانه ها در فضاسازی مناسب برای مشارکت بالای مردم در این سرشماری عمومی نفوس و مسکن اشاره کرد وافزود : رسانه ها می توانند  با اطلاع رسانی درست ، بیش از پیش یاری دهنده دولت در اجرای این طرح ملی باشند.

 
 
استاندار: زمینه سرشماری اینترنتی در تمامی مناطق گیلان فراهم شود
 

استاندار گیلان با اشاره به آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 گفت: زمینه سرشماری اینترنتی در اقصی نقاط استان هرچه بیشتر فراهم شود.

محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان در رشت افزود: گیلان به عنوان یک استان فرهنگی، می تواند در زمینه انجام سرشماری مطلوب حرف اول را در کشور بزند.

وی اظهار کرد: در صورت انجام موفق اینترنتی سرشماری٬ انجام بسیاری از برنامه ها می تواند از این طریق با موفقیت همراه شود.

نجفی با اشاره به اهمیت آمار صحیح در کشور گفت: همه از جمله ائمه جماعات مساجد هم برای همکاری با این طرح عظیم، تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین امکانات باید برای برگزاری سرشماری مطلوب هدایت شود و دستگاه های دارای امکانات٬ نباید تعللی در این زمینه داشته باشند.

نجفی با تاکید براینکه اطلاعات ارائه شده مردم٬ محرمانه باقی می ماند٬ گفت: اطلاعاتی که مردم در اختیار ماموران سرشماری قرار می دهند٬ فقط برای آمار استفاده می شود.

وی افزود: اهمیت آمار به اندازه ای است که مقام معظم رهبری جلسه ویژه ای برای آن تشکیل می دهند و رئیس جمهوری نیز بر نیازی که به این آمار داریم٬ تاکید دارند.

** زنگ مدرسه با آمار هدایت شود

استاندار گیلان با اشاره به همزمانی آغاز مدارس با شروع سرشماری به صورت اینترنتی گفت: امسال زنگ مدرسه با عنوان آمار هدایت شود.

نجفی تصریح کرد: مربیان باید شروع صحبت هایشان را با آمار به عنوان یک رویداد مهم شروع کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور رئیس جمهوری در سازمان ملل تصریح کرد: امروز شرایط بین المللی کشور، خوب و مطلوب است و رئیس جمهوری با صدای رسا در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

از سوم تا 24 مهرماه جاری، سرشماری عمومی نفوس و مسکن به صورت اینترنتی و از 25 مهر تا 25 آبان ماه به صورت حضوری انجام می شود.

استان گیلان با 16 شهرستان، طبق سرشماری سال 1391 ، دارای دو میلیون و 480 هزار و 874 نفر جمعیت است.
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار