کد خبر: ۲۹۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 21 September 2016
تابناک / یک مقام مسئول در وزارت جهاد با بیان اینکه به جز استان‌های گیلان و مازندران سایر استان‌های کشور ظرفیت تولید برنج ندارند، گفت: ممنوعیت کشت برنج در استان‌های فاقد ظرفیت نیازمند تصویب قانون است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کاوه خاکسار با بیان اینکه تولید برنج با تاکید بر طرح افزایش ضریب خوداتکایی  پایدار می‌شود، از تهیه و تدوین طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج با محور اقتصاد مقاومتی در کشور خبر داد.

وی با اشاره به اینکه  اجرای این طرح  با وجود  عدم اختصاص منابع اعتباری از امسال آغاز شده است، گفت :اگر پروژه‌های این طرح اجرا شود قطعا می‌توان به میزان تولیدات بیشتری دست یافت.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این وزارتخانه  با بررسی‌های آسیب‌ شناسانه، طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج را با محوریت اقتصاد مقاومتی تهیه و تدوین کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشاورزی از محورهای اقتصادی کشور و مهمترین رکن تامین کننده امنیت غذایی و اجتماعی است، افزود: برنج یکی از محصولات اساسی و استراتژیک در کشور به شمار می‌رود و نقش تعیین‌کننده‌ای در ترکیب غذایی جامعه دارد.

خاکسار با تاکید بر اینکه در تولید این محصول، آب به عنوان مهمترین چالش کشور باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد : مصرف آب در تولید برنج بسیار بالاست به همین دلیل برنامه‌ها و طرح‌ها باید در جهت کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری تهیه، تدوین و اجرا شود.

وی تصریح کرد: استان‌های حاشیه دریای خزر به لحاظ شرایط اقلیمی، مقدار آب مصرفی و سابقه کشت باید به عنوان مناطق متمرکز عمده تولید این محصول در نظر گرفته شوند و به لحاظ محدودیت جدی آب استمرار کشت برنج در مناطق دیگر کشور نمی‌تواند مورد حمایت قرار گیرد.

جز گیلان و مازندران هیچ استانی ظرفیت تولید برنج ندارد

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رویکرد تحقیقات این محصول باید به سمت ارائه طرح‌های هدفمند، مشکل‌محور و کاربردی با اصل افزایش عملکرد توام با کیفیت، کاهش تقاضای آب، کاهش هزینه و ارتقای سلامت محصولات تولیدی سوق یافته و نیازهای اساسی تولیدکنندگان را رفع کند.

وی بر لزوم افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه‌ها از طریق اصلاح و نوسازی اراضی شالیکاری، افزایش سطح مکانیزاسیون، کاهش ضایعات از طریق بهسازی، نوسازی و اصلاح کارخانجات تاکید کرد و افزود: افزایش درآمد شالیکاران، کاهش سختی کار و حمایت همه جانبه باعث پایداری در تولید و در نتیجه حذف تغییر کاربری‌ها به‌ویژه در استان‌های گیلان و مازندران خواهد شد.

خاکسار بر ضرورت رفع مسائل و مشکلات بازرگانی محصول برنج نیز  تاکید و اضافه کرد: برای رفع مشکلات این حوزه باید گام‌های اساسی برداشته شود.

وی اظهارداشت: بر اساس طرح افزایش ضریب خوداتکایی؛ سطح زیر کشت کاهش و در عوض میزان عملکرد در واحد سطح افزایش پیدا خواهد کرد تا هدف گذاری حداقل تولید ۶۵ درصدی برنج در کشور محقق شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به اصلاح الگوی مصرف برنج در کشور نیز اشاره کرد و گفت : اصلاح الگوی مصرف به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور و همچنین ارتقای شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌هاست.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی پایدار و این خود نیازمند راهکارهایی است تا همه افراد جامعه، الزام به اصلاح رفتارهای مصرف را احساس کنند و به تدریج این اصلاح نهادینه و به یک رفتار پایدار و در نهایت به یک فرهنگ در تمامی عرصه‌های مصرف تبدیل شود.

خاکسار با اشاره به افزایش تولید برنج با اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: جز استان‌های گیلان و مازندران سایر استان‌های کشور ظرفیت تولید برنج را ندارند چراکه بهره وری آب در این استان‌ها بسیار پایین است؛ به عبارتی به ازای یک متر مکعب آب ۱۵۰ گرم برنج در این مناطق تولید می‌شود در حالیکه متوسط جهانی حداقل ۵۰۰ گرم است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر سیاست این وزارتخانه عدم حمایت از کشت برنج و توصیه کشت‌های جایگزین در استان‌های غیر از گیلان و مازندران است ضمن اینکه ممنوعیت کشت برنج در استان‌های فاقد ظرفیت نیازمند تصویب قانون است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنج یک محصول آب بر است، بیان داشت: در حال حاضر عمده برنج کشور در دو استان گیلان و مازندران تولید می‌شود وسایر استان‌ها این قابلیت را ندارند.

پیش بینی تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج سفید در سال‌جاری

خاکسار به بحث واردات برنج هم اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته واردات برنج باعث شد تولیدکنندگان داخلی در فروش برنج خود با مشکلاتی مواجه شوند که سرانجام منجر به ورود دولت برای خرید توافقی برنج شد.

وی همچنین وضعیت تولید برنج را در سال‌جاری‌ خوب ارزیابی کرد و افزود: برای حمایت از تولید داخلی هرگونه واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود امسال سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک و دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج سفید تولید شود و بقیه نیاز مصرفی برنج کشور نیز باید از طریق واردات تامین شود که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن است.

وی مصرف سرانه برنج کشور را بیش از ۳۷ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف برنج ایران و کشورهای جنوب شرقی آسیا بیش از سرانه مصرف جهانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار