کد خبر: ۲۹۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 05 September 2016
تابناک / نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر حفاظت از تالاب‌ها به عنوان ذخایر ژنتیکی، گفت: اظهارات رئیس سازمان محیط زیست در حفاظت از تالاب ها بیشتر درحد شعار است تا عمل.

جبار کوچکی نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تالاب‌ها  نقش عمده‌ای در متعادل‌سازی اکوسیستم کشور دارند، گفت:  دستکاری در سیستم تالاب ها تبعات سوئی  را برای شرایط آب و هوایی و تنوع زیستی کشور به همراه دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، از بی‌توجهی نسبت به تالاب‌های کشور انتقاد کرد وافزود: متاسفانه تالاب هامون، دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌های کشور وضعیت خوبی نداشته و همچنین تالاب انزلی با فاضلاب و رسوباتی که به آن وارد می‌شود سرنوشتی همانند دیگر تالاب های کشور خواهد داشت.

کوچکی نژاد با هشدار نسبت به وضعیت تالاب انزلی، تصریح کرد: در حالی تالاب انزلی از زیباترین تالاب های دنیا محسوب شده که سالانه بیش از 500 هزار تن فاضلاب و پسماند شهری به این تالاب وارد می‌شود به طوری که عمق این تالاب در برخی مواقع به کمتر از نیم متر می رسد.

وی ادامه داد: بی شک این تالاب در  آینده ای نزدیک وضعیتی به مراتب بدتر از دریاچه ارومیه خواهد داشت و خشکی آن خسارت بسیار بزرگی را برای زیستگاه های پرندگان مهاجر به دنبال دارد زیرا این تالاب در فصول پاییز و زمستان محل زندگی بسیاری از پرندگان نادر مهاجر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید تلاش بیشتری برای حفظ و احیای تالاب‌ها داشته باشد، تصریح کرد: البته این دستگاه باید وظایف دستگاه‌های ذی ربط نسبت به حفظ تالاب ها را مشخص و آنها را به سمت انجام وظایف در قبال تالاب ها هدایت کند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس دهم، با بیان اینکه باید به صورت جدی تلاش موثری را برای حفاظت از تالاب ها که جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می شوند داشته باشیم، گفت: هیچ فرد و دستگاهی حق ایجاد شرایط نامساعد برای تالاب ها را ندارد زیرا تالاب ها جزء سرمایه های معنوی و مادی کشور بوده و به آیندگان تعلق دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از تالاب های کشور، ادامه داد: متاسفانه این دستگاه به جای پرداختن به حفاظت از تالاب ها، حیات وحش از جمله گونه های نادر و پرندگان بیشتر به صنعت می پردازد به این شکل که به بهانه های واهی از   ایجاد کارخانجات جلوگیری و بعد از چندین ماه تعلل اجازه ایجاد آنها را می دهد از این رو این دستگاه باید به حفاظت از محیط زیست بپردازد نه اینکه برای مردم مشکل ایجاد کرده وخلاف جهت منافع مردم حرکت کند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم، افزود: البته منظور این نیست که این دستگاه به تمامی کارخانجات و سدسازی ها به راحتی مجوز ساخت بدهد زیرا برخی از این ساخت و سازها به محیط زیست آسیب می زند و آلودگی ایجاد می کنند بلکه منظور بهانه های واهی است که این دستگاه برای جلوگیری از پراختن به صنعت و تولید مطرح می کند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اظهارات خانم ابتکار در حفاظت از تالاب ها بیشتر درحد شعار است تا عمل، تصریح کرد: در عمل ما شاهد اقدامات مناسبی نیستیم./
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار