کد خبر: ۲۸۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 29 August 2016

سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع ضمن برخورداری از طبیعتی زیبا صدها گونه جانوری منحصر به فرد را در خود جای داده که هر یک از آنها می تواند گوشه ای از عظمت خداوندی و ظرفیت ها، توانمندیها و جذابیت های این استان را به گردشگران عرضه کند.

سیستان و بلوچستان از دریاچه شکرریز هامون تا پهن دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده، وسعت استان و تنوع آب و هوایی موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده شده است.
شاخص ترین جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان شامل دهستان ییلاقی تمین واقع در 65 کیلومتری جنوب غربی شهرستان میرجاوه و قسمت شمالی قله تفتان، غار زیبا و پرآب لادیز در فاصله 100 کیلومتری زاهدان، کوه خواجه با 609 متر ارتفاع واقع در 30 کیلومتری غرب زابل و کوه تفتان به عنوان تنها آتشفشان نیمه فعال جنوب شرق ایران در فاصله 50 کیلومتری شمال شرقی شهر خاش است.
کوههای مینیاتوری (مریخی) به عنوان یکی از پدیده های ژئومورفولوژی منطقه چابهار که در هیچ جای ایران به چشم نمی خورد و چشم اندازی سحر انگیز و بدیع آفریده است، سواحل زیبای دریای عمان، تالاب زیبای صورتی رنگ لیپار در میان دو کوه با انواع بوته ها و درختچه های گز وحشی در فاصله 15 کیلومتری شهر چابهار، درخت انجیر معابد از تیره درختان کائوچوئی با قدمت دیرین و میوه های نارنجی خوراکی به درشتی فندق در نوار ساحلی چابهار از دیگر جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.
چشمه آبگرم بزمان در فاصله 100 کیلومتری شمال غربی ایرانشهر، رودخانه زیبای دامن با ترکیب نخلستان های سرافراز و شالیزارها خرم در حاشیه آن در مجاورت روستایی به همین نام به عنوان یکی از مواهب طبیعی بکر منطقه بلوچستان، منطقه تفریحی چاهان با تنوع پوشش گیاهی و باغات زیاد در نزدیکی نیکشهر، گل فشان ˈناپگˈ با خواص درمانی در 20 کیلومتری روستای کهیر از توابع شهرستان بندری کنارک و بندر ماهیگیری پزم تیاب با ساحلی به شکل پلاژ و ماسه ای واقع در جنوب سیستان و بلوچستان از دیگر مناطق بکر طبیعی و جذابیت های جنوب شرق کشور است.
گودال های طبیعی موجود در شرق شهرستان زهک که با توجه به خشکسالی های متوالی به عنوان چاله های بزرگ ذخیره آب برای مصارف مورد نیاز مردم استفاده می شد و بعدها با تغییراتی به چاه نیمه تغییر نام داد با بیش از 500 هکتار گستره در منطقه سیستان جاذبه ای طبیعی ایجاد کرده است که در کنار آن مجتمع تفریحی و باغ وحش ایجاد شده نیز برای گردشگران جاذبه دارد.
در کنار طبیعت زیبای سیستان و بلوچستان تنوع حیات جانوری این استان را به زیستگاه مناسبی برای حیات وحش تبدیل کرده به گونه ای که وجود برخی گونه های جانوری بکر و بعضا نادر است.
این استان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شد.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال نیز در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان از مناطق منحصر به فرد کشور از نظر تنوع اقلیم، تنوع آب و هوایی، وسعت و زیستگاه های جانوری است بر این اساس از 114 گونه پستانداران کشور بسیاری از آنها در استان یافت می شوند.
سعید محمودی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به داشتن تنوع اقلیمی، زیستگاه مناسبی برای زندگی گونه های مختلف جانوری است به طوری که وجود برخی گونه ها از جمله تمساح پوزه کوتاه، زاغ بور و سنجاب بلوچی مختص این استان است.
وی افزود: گاندو یا تمساح پوزه کوتاه جانوری باقیمانده از راسته کروکودیل ها که در 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند، است که در ایران تنها زیست این گونه در رودخانه باهوکلات و برخی انشعابات آن مانند رودخانه کاجو و سرباز است.
وی تصریح کرد: کروکودیل‏ها یا به گویش محلی گاندو از هندوستان، سیلان تا پاکستان غربی و بلوچستان جنوبی پراکنده ‏اند و رودخانه سرباز غربی ‏ترین نقطه انتشار کروکودیل در آسیاست و دارای ارزش توام ملی و بین‏ المللی است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: نسل این گونه در سطح جهان در معرض نابودی قرار دارد و به همین سبب در دنیا به عنوان یک جانور نادر مطرح است.
محمودی خرس سیاه را از دیگر گونه های جانوری سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: این حیوان از راسته گوشت خواران و تیره خرس ها و یکی از دو گونه خانواده خرس های ساکن ایران است.
وی بیان کرد: پراکنش خرس سیاه در ایران محدود به مناطق جنوب شرق به ویژه سیستان و بلوچستان است و زیستگاه این گونه با ارزش و کمیاب نواحی کوهستانی و جنگلی استان است.
وی گفت: همچنین منطقه حفاظت شده کوه بیرک حد فاصل شهرستان های سراوان و خاش یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ ایرانی است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: پلنگ ایرانی از راسته گوشتخواران و تیره گربه سانان بزرگ دارای بدن دراز و باریک، دستها و پاهای قوی، پنجه ها و ناخن های بزرگ، گوش هایی کوتاه و دم دراز است.
وی ادامه داد: بر اساس سرشماری های صورت گرفته خوشبختانه با همکاری خوب مردم سیستان و بلوچستان جمعیت این گونه جانوری در استان در سطح خیلی خوب و قابل قبول قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: فصل نوروز فرصت مناسب برای گردشگران و مسافران است تا با سفر به این استان زیبا با دیدن طبیعت و گونه های جانوری استان سفر بیادماندنی را برای خود رقم زنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان مهد شاهنامه، رستم و سهراب و اسفندیار، دیار دلاورمردان و شیرزنان بلوچ و سیستانی از هیرمند در شمال تا چابهار در جنوب این استان مامن زیبایی های طبیعی و جذابیت های گردشگری است که در کمتر جایی نظیر آن دیده می شود.
کامبیز مشتاق گوهری ادامه داد: تاکنون بیش از سه هزار اثر طبیعی و تاریخی در سیستان و بلوچستان شناسایی شده که حدود هزار و 700 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی تصریح کرد: طبیعت زیبا، بکر و دیدنی، آثار متعدد باستانی، تاریخی، فرهنگی و اماکن تفریحی و از همه مهمتر مردمی مهربان، خونگرم و میهمان نواز سیستان و بلوچستان همه ساله در تمامی ایام سال هزاران نفر از هموطنان و گردشگران خارجی را جذب استان می کند.
وی ادامه داد: ثبت 2 اثر مهم این استان «شهرسوخته با قدمت افزون بر 5هزار سال» و «کویرلوت» در فهرست آثار جهانی نشان از جایگاه ارزشمند سیستان و بلوچستان در عرصه گردشگری و باستانی و تاریخی دارد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار