کد خبر: ۲۸۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۴ 23 August 2016
تابناک / مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان با اشاره به آمار۱.۸درصدی میانگین باروری کل کشور،گفت: این میانگین در استان گیلان ۱.۲۷درصد بودکه اکنون به ۱.۳۴ درصدرسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمداسماعیل مطلق در سومین نشست منطقه ای آموزش توجیهی برنامه باروری سالم و جمعیت که عصر دوشنبه در هتل معین شهرستان فومن برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه عده ای با وجود اجرای فعالیت های خوب در حوزه سلامت جامعه، وزراتخانه را متهم به اجرای برنامه های سنتی می کنند.

وی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی سیاست های کلی جمعیت مقام معظم رهبری، افزود: رهبری  بر روی فرهنگ سازی، عقلانیت، اعتدال، بهره گیری از نخبگان در حوزه جمعیت تأکید کرده اند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه ایشان بر روی ضرورت توجه به سلامت مادر و کودک، جوانان، ازدواج و کاهش طلاق نیز تأکید کرده اند، گفت: وزارتخانه همه موارد را در سیاست گذاری و برنامه ریزی در دو حوزه بهداشت و درمان  مورد توجه قرار داده است.

وی ارتقای پویایی، بالندگی وجوانی جمعیت را یکی از مهم ترین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان و خاطرنشان کرد: براساس آمارهای اعلام شده در سال۹۱ از سوی مرکز آمار ایران میانگین میزان باروری در کل کشور ۱.۸ بوده که باید به حد استاندارد خود یعنی ۲.۱ برسد.

افزایش میانگین باروری گیلان به ۱.۳۴

مطلق، رسیدن به نقطه استاندارد در حوزه باروری را منوط به فرهنگ سازی، مشاوره، آگاهی و تغییردستور العمل های گذشته دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش مسئولان حوزه بهداشت و درمان این آمار در سال ۹۴ به ۱.۹ رسیده است.

وی به وضعیت استان گیلان در این خصوص اشاره کرد و افزود: میانگین میزان باروری در گیلان در گذشته ۱.۲۷ بوده که اکنون این میزان به ۱.۳۴ رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تنهایی نمی تواند در این حوزه کارگشا بوده بلکه نیاز به تعامل و همکاری همه نهادهای آموزشی، فرهنگی، تبلیغاتی و...  است.

به گفته این مسئول وزارتخانه بهداشت و درمان در بعد سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی نیز افراد را مورد پایش قرار داده و بسته های خدماتی برای آنها تهیه کرده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا، اجرای طرح تحول سلامت، از حاشیه شهرها و روستاها و شهرهای زیر ۲۱ هزار خانوار آغاز و برای آنها پرونده های الکترونیکی سلامت تشکیل شده است.

اجرای کمپین ازدواج از مهر ماه در تمام مراکز آموزشی

مطلق رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند آوری را یکی دیگر از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: خوشبختانه در زمینه ازدواج برنامه های آموزشی و مشاوره در حال اجرا است.

وی با اشاره به نقش ازدواج در ایجاد امید و زندگی و ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی، افزود: از مهر ماه امسال طرح کمپین ازدواج در تمامی دانشگاه ها، سربازخانه ها، حوزه های علمیه برگزار می شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان به افزایش سن ازدواج بین ۴ تا ۶ سال اشاره و تأکید کرد: یکی از سیاست های کاری حوزه بهداشت کاهش سن ازدواج و بارداری به ۱۸ تا۳۵ سالگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه یکی دیگر از برنامه های وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: در این راستا بسته های خدماتی برای زنان و مردان در خصوص کنترل بیماری های غیر واگیر همانند قند، چربی و... ارائه شده است.

به گفته مطلق براساس آمار سطح امید به زندگی درخانم ها  ۸۰ و در آقایان به ۷۶ سال رسیده که این آمار در گذشته برای خانم ها ۷۴ و برای آقایان ۷۲ سال بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار