خبرگزاری شبستان:هجمه جدید سفیر عربستان در عراق به ایران، افزایش میزان دقت موشک های ایران، ادعای لوبلاگ درباره روابط ایران و روسیه، اعتراض ژاپن به وزارت خارجه ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.
کد خبر: ۲۸۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹ 22 August 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: هجمه جدید سفیر عربستان در عراق به ایران، افزایش میزان دقت موشک های ایران، ادعای لوبلاگ درباره روابط ایران و روسیه، اعتراض ژاپن به وزارت خارجه ایران از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

سناتور مارک کرک: اوباما در پرداخت پول به ایران چون رییس قاچاقچیان عمل کرد

یک سناتور جمهوریخواه  ایالت ایلینوی آمریکا در سخنانی عملکرد رییس جمهور این کشور را در جریان پرداخت پول به دولت ایران بسان «رییس قاچاقچیان مواد مخدر» نام نهاد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی. ان. ان» مارک کرک در این زمینه گفت: «ما نمی‌توانیم در آمریکا رییس جمهوری که چون رییس قاچاقچیان مواد مخدر عمل کرد را داشته باشیم که بسته‌های پول را به کشور حامی تروریست داد. این اسکناس‌های 500 یورویی در سراسر خاورمیانه هزینه خواهد شد و ما شاهد بروز مشکلاتی در چند کشور خواهیم بود، زیرا به ایرانی‌ها پول پرداخت کردیم.»

مارک کرک در اکتبر سال 2011 در گفت‌وگوی با یک برنامه رادیویی خواستار اعمال مجازات‌های بیشتر اقتصادی و «گرفتن غذا از دهان مردم» ایران شده بود و در پاسخ به پرسش مجری برنامه رادیویی گفته بود، هیچ ایرادی ندارد که غذا را از دهان شهروندان کشوری بگیریم که می‌خواستند به آمریکا حمله کنند.

اگر ایران نبود، عراق به دست تروریسم سقوط میکرد

«عباس البیاتی» عضو شورای سیاست خارجی پارلمان عراق که در یک هیات پارلمانی به ریاست سلیم الجبوری به ایران سفر کرده است، این سفر را مهم خواند و گفت: سلیم الجبوری رئیس پارلمان و هیات همراه وی در سفر به ایران درباره چگونگی مقابله با تروریسم و بازسازی عراق پس از داعش با مقامات ایرانی بحث و گفتگو کردند.

البیاتی در گفتوگوی ویژه با پایگاه خبری «العهد»، ایران را کشوری «بزرگ و استراتژیک» توصیف کرد و گفت: «داشتن روابط خوب با این کشور، امنیت منطقه را تقویت می کند.»

وی از حمایت های ایران از عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش تشکر کرد و گفت: تهران محور استراتژیک در معادلات منطقه محسوب می شود و همکاری ترکیه و ایران به نفع عراق و امنیت ملی عراق است.

نماینده پارلمان عراق ضمن ابراز تاسف درباره دخالت خارجی در حضور الحشد الشعبی در جنگ با داعش افزود: نیروهای الحشد الشعبی در جنگ آزادسازی موصل مشارکت خواهند کرد.

عباس البیاتی با تاکید بر اینکه ایران اولین کشوری بود که به درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش پاسخ داد، گفت: «اگر تلاش های ایران و فتوای مرجعیت دینی و الحشد الشعبی نبود، عراق به دست تروریسم سقوط می کرد.»

هجمه جدید سفیر عربستان در عراق به ایران

«ثامر السهبان» سفیر عربستان در بغداد پس از متهم کردن ایران به تلاش برای ترور وی تاکید کرد که با مقامات عراقی برای حمایت از دیپلمات های سعودی همکاری خواهند کرد.

وی مدعی شد که ایران در پشت اقدامات تروریستی در منطقه دست دارد و گفت: طرح های تروریستی نمی تواند مانع همکاری ما با عراق شود.

السهبان افزود: ما اسامی کسانی را که در صدد ترور من بودند، در اختیار داریم.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط، امروز (یکشنبه) در ادعایی که پنج سال پیش مشابه آن علیه ایران مطرح شده بود، گفته که ایران تلاش کرده است سفیر عربستان در عراق را ترور کند.

الشرق الاوسط مدعی شده است که به خواسته ایران و با برنامه ریزی گروههای شیعی در عراق، قرار بوده تا خودروی ضد گلوله «ثامر السبهان» سفیر عربستان در عراق، در مسیر فرودگاه بغداد هدف گلوله آر پی جی قرار گرفته و ترور شود.

رقبای منطقه‌ای ایران قادر به نفوذ در سامانه اس-300 نیستند

اندیشکده آمریکایی «امریکن انتر پرایز» در تحلیلی پیرامون «استقرار سامانه دفاع موشکی اس-300 در ایران» نوشت: استقرار سامانه اس-300 در ایران در مجموع یک تغییر دهنده موازنه قوای راهبردی در منطقه و چالشی است که باید به آن توجه داشت.

به نوشته این اندیشکده، ارتش آمریکا می‌تواند سامانه اس-300 را مغلوب کند اما تنها با اختصاص قابل توجه بودجه بر هواپیماهای رادارگریز پیشرفته و تلاش بسیار زیاد نظامی با هدف از بین بردن این سامانه چنین موردی میسر است. در حال حاضر، ارتش اسرائیل و اعراب قابلیت قابل ملاحظه و ابزار متعارف برای نابودسازی سامانه اس-300 را ندارند. این در حالی است که ایرانی‌ها گزارش کرده‌اند که روسیه درحال ارسال نسخه پیشرفته‌تر این سامانه است.

بر اساس این گزارش، ارتش کشورهای منطقه در صورتی‌که مایل به حفظ قابلیت کنونی و انجام عملیات هوایی در ایران باشند، نیاز دارند تا پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و سلاح‌ها را از آمریکا خریداری کرده و رویکردهای عملیاتی خود را بهبود بخشند. اگر آن‌ها برای افزایش این قابلیت‌ها تلاشی نکنند، ایران قادر خواهد بود عامل مهم بازدارنده منطقه‌ای علیه خود را دفع نماید. اما اگر اعراب قابلیت‌های خود را افزایش دهند، آنگاه سامانه اس-300 و استقرار آن در ایران به رقابت تسلیحاتی در منطقه کمک خواهد کرد.

این اندیشکده در بخش دیگر گزارش خود با اشاره به اجزای تشکیل دهنده سامانه اس-300 نوشت:  روسیه به طور مستمر اجزای این سامانه را ارتقا می‌دهد و البته ارتقای سامانه و ترکیب نسخه قدیمی با جدید برای ایران نیز حیاتی است و اگر روسیه امکانات بیشتری را در این زمینه برای ایران مهیا نماید، این کشور نیز قادر خواهد بود خود را به‌روزتر نمایند. روس‌ها اینک خود دارای سامانه‌های اس-400 و 500 هستند و در این روند احتمالا روس‌ها به ایران این کمک را ارائه خواهند کرد. به خاطر این‌که اس-300 طوری ساخته شده که با نسخه‌های قبل و بعد سازگاری دارد، امکان این‌که در آینده نزدیک «اس-400» و «اس-500» نیز به ایران ارسال شوند، می‌رود و ایران نیز به زودی مهارت لازم بر این سامانه‌ها را کسب خواهد کرد.

امریکن انتر پرایز به صراحت می‌نویسد: اس-300 داستان جداگانه خود را دارد و به ایران برتری قابل توجهی را علیه کشورهای منطقه و رقبا بخشیده و به ویژه عملیات هوایی آمریکا در مناطق تحت پوشش اس-300 را با دشواری مواجه می‌‌‌ِکند. این سامانه مانع از برتری هوایی آمریکا در منطقه چون گذشته می‌شود. البته آمریکا می‌تواند آن‌را مغلوب یا خنثی سازد اما نیاز به بودجه و زمان برای انجام آن است. از سویی اگر گزارش رسانه‌های ایران درست باشند، این کشور سامانه پیشرفته‌تر اس -300 را دریافت کرده که کارایی بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد.

در انتهای این مطلب آمده است: استقرار اس -300 در ایران تغییر دهنده موازنه قدرت راهبردی  است زیرا هیچ کشور دیگری در جهان جز آمریکا قادر به حمله علیه اس-300 و انجام حملات نرم و سخت علیه آن نیست. تنها آمریکا دارای تجهیزات تخصصی و سلاح مورد نیاز برای حمله علیه آن است. هیچ کشور یا ائتلافی با سلاح‌های موجودش قادر به  چنین حمله‌ای نمی‌باشد و در صورت حمله ضربه سنگینی خواهد خورد. هر کشور یا ائتلافی برای حمله به اس-300 و مغلوب ساختن آن دست کم نیاز به شیوه‌های متفاوت چون حملات سایبری و جاسوسی دارد.

مهر:

سفیر ژاپن در تهران ۲۸ آوریل برای مدت کوتاهی بازداشت شده است

سفارت ژاپن در تهران امروز از بازداشت کوتاه سفیر این کشور خبر داد.

سفارت ژاپن امروز  اعلام کرد، «هیرویاسو کوبایاشی» (Hiroyasu Kobayashi) سفیر ژاپن در ایران ۲۸ آوریل مصادف با ۹ اردیبهشت ماه سال جاری به مدت کوتاهی بازداشت شده است.

بر اساس اعلام روزنامه تایمز ژاپن، سفارت ژاپن از اعلام اعتراض این کشور به وزارت خارجه ایران در این خصوص خبر داد.

سفارت ژاپن در این باره اعلام کرد، این رخ داد در غروب ۲۸ آوریل و به دنبال حضور وی به همراه همسرش در یک ضیافت محلی به وقوع پیوسته است.

سفارت ژاپن علیرغم اعلام اینکه در این میهمانی مشروبات الکلی مورد استفاده قرار گرفته است، علت این بازداشت کوتاه را نامشخص اعلام کرد!

گفتنی است، اعضای هیأت دیپلماتیکِ یک کشور بر اساس قوانین بین المللی ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی کشورهای مقیم هستند.

در حالی سفارت ژاپن از نامشخص بودن این بازداشت کوتاه سخن گفته است که از ممنوع بودن استفاده از نوشیدنی های الکلی در جمهوری اسلامی نیز ابراز اطلاع کرده است!

باشگاه خبرنگاران جوان:

ژنرال آمریکایی: ایران موفق به افزایش میزان دقت موشک های خود شده است

«جیمز سایرینگ» ژنرال سه ستاره آمریکایی و مدیر آژانس دفاع موشکی این کشور در سخنانی با به تصور کشیدن تهدیدهای موشک بالستیک علیه آمریکا گفت، ایران و کره شمالی در حال پیشرفت در فن‌آوری‌های موشکی هستند.

به نوشته «دیفنس نیوز» ژنرال جیمز سایرینگ چهار شنبه گذشته در مجمعی در مرکز دفاع فضایی و موشکی آمریکا گفت: «کره شمالی در سال جاری آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام داده که در ماه اوت سال جاری بیشتر از هر زمان دیگری بوده است.»

دریادار سایرینگ از پرتاب 6 موشک بالستیک برد متوسط ماسودان در سال جاری که دو مورد آن در 21 ژوئن سال جاری رخ داد، اشاره کرد و افزود که یکی از آن‌ها حتی با اوج گرفتن تا ارتفاع 1000 کیلومتری به برد 400 کیلومتر رسیده است.

سایرینگ افزود: «این مسئله نسبت به گذشته متفاوت شده است. من همواره می‌گفتم کره شمالی هنوز موشک "ماسودان" را آزمایش نکرده، اما اینک آن‌ها ماسودان را دارند و به عقیده من اوضاع بدتر شده است.»

وی در ادامه پرتاب موشک بالستیک از زیر دریایی‌های کره شمالی در ماه آوریل را از دیگر عوامل تغییر دهنده اوضاع ذکر نمود.

ژنرال سایرینگ سپس درباره ایران یادآور نمود که این کشور از لحاظ کمی و کیفی قابلیت‌های موشکی خود را افزایش داده و موشک‌های «شهاب -3» برد متوسط را با متحول نمودن به موشک‌های «عماد» با برد بیش از 2000 کیلومتر تغییر داده که نشان از افزایش دقت و صحت این جنگ افزارها دارد. همچنین موشک ماهواره بر «سیمرغ» نیز می‌تواند در زمینه فن‌آوری‌های موشک‌ قاره پیما آزمایش شود.

 این ژنرال آمریکایی در خاتمه از تلاش‌های ایران و کره شمالی در تداوم افزایش قابلیت موشک‌های بالستیک ضد کشتی اشاره کرد و افزود، آمریکا هرکاری که مرتبط با موشک بالستیک «اییجیس» است را انجام می‌دهد تا این سامانه دفاع موشکی برتر دریا پایه آماده دفع تهدیدها باشد.»

ادعای لوبلاگ: ناامیدی ایران از برجام، علت اصلی بهبود روابط تهران و مسکو

وبسایت "لوبلاگ" در مطلبی به قلم "شیرین هانتر،" استاد ایرانی-آمریکایی دانشگاه جورج تاون مدعی شد: ناظران ایرانی و بین المللی از انتشار اخباری در خصوص اینکه این کشور به بمب افکن های روسیه اجازه داده است با استفاده از پایگاه هوایی همدان عازم مأموریت های جنگی در سوریه شوند، متعجب شدند. البته استفاده از یک پایگاه هوایی به معنای اعطای حقوق ایجاد پایگاه نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: اما این یک موفقیت بزرگ برای روسیه هم محسوب می شود. حال باید پرسید چرا همکاری های نظامی ایران و روسیه افزایش یافته است.

به نوشته لوبلاگ، در چند سال گذشته، با تشدید تنش ها میان غرب و روسیه و نگرانی این کشور از بیرون رانده شدن از برخی مناطق بخصوص خاورمیانه، مسکو روی تهران به عنوان یک متحد حساب می کند. روسیه همچنین ایران را یک شریک بالقوه و ارزشمند در منطقه قفقاز قلمداد می کند.

به ادعای نگارنده این مطلب، برای ایران، نتایج ناامید کننده توافق هسته ای نقش مهمی در پذیرش خواسته های روسیه داشته است. ایران تصور می کرد با پیشبرد توافق هسته ای، راه های تجارت و سرمایه گذاری به روی این کشور باز می شود یا دست کم می تواند اموال خود را بازگرداند. ایران برای احیای اقتصاد به پول احتیاج دارد و برای این منظور تلاش می کند. البته روسیه که با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه است هم نمی تواند منبع ایده آلی برای کمک به ایران باشد. اما همکاری دوجانبه روسیه و ایران می تواند مشکلات هر دو را تسکین دهد.

لوبلاگ در ادامه این مطلب نوشت: حتی مهم تر از نگرانی های اقتصادی ایران، نگرانی های امنیتی آن است. توافق هسته ای ایران مانع از حملات علیه این کشور نشده است؛ بلکه برعکس حملاتی در کنگره علیه این توافق انجام شده است و هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا این توافق را یک تهدید بزرگ برای واشینگتن توصیف کرده اند.

عربستان سعودی و اسرائیل هم در انتظار نشسته اند تا "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا تا چند ماه آینده کاخ سفید را ترک و رئیس جمهور آینده از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کند. پیش بینی اینکه روابط ایران و روسیه به اتحادی استراتژیک و طولانی مدت تبدیل شود، دشوار است. لوبلاگ در پایان مدعی شد: اما اینکه تهران تصمیم بگیرد روسیه را بپذیرد به رفتار غرب با ایران بستگی دارد. اگر غرب به رفتار های خوب و مناسب ایران بی توجه باشد، این کشور مجبور می شود روی روسیه حساب باز کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار