کیوان محمدی در جلسه هم اندیشی مدیران رسانه ای استان ؛
تابناک / کیوان محمدی عصر دیروز در جلسه هم‌اندیشی اصحاب رسانه گیلان با موضوع برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 اظهار کرد: مهر و آبان ماه امسال سرشماری عمومی نفوس و مسکن همزمان با سراسر کشور در استان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۸۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶ 18 August 2016
تابناک / کیوان محمدی عصر دیروز در جلسه هم‌اندیشی اصحاب رسانه گیلان با موضوع برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 اظهار کرد: مهر و آبان ماه امسال سرشماری عمومی نفوس و مسکن همزمان با سراسر کشور در استان برگزار می‌شود.

به گزارش تابناک گیلان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان: تصریح کرد: امر سرشماری در دنیا قدمتی به اندازه مدنیت انسان دارد و دوره ای که تمدن های بزرگ در دنیا شکل گرفتند به نوعی سرشماری به عنوان یک ابزار مورد استفاده دولت ها و جوامع قرار گرفت.






وی افزود: نکته جالبی که میتوان در امر سرشماری به آن اشاره کرد اینست که این امر ارتباط مستقیمی با سطح توسعه یافتگی در یک کشور دارد و موید آن نیز توجه ویژه کشورهای توسعه یافته به امر سرشماری در کشور خود است.

محمدی ادامه داد: همانطور که از همه ابزارها هم می توان استفاده درست کرد و هم استفاده غلط، آمار و ارقام نیز به همین شکل اند ؛ متاسفانه گهگاه در بعضی از جوامع و توسط بعضی از دولت ها آمار یک وسیله‌ای برای فریب افکار عمومی بوده است ؛ درحالی که شاخص های آماری حکم شاخص های حیاتی بدن را دارند و ارائه گزارشات غلط چون هزینه سنگینی برای آن پرداخته می شود قطعا زیانبار خواهد بود و بنابراین در این امر صحت و اعتبار و دقت در کار بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: تمام تلاش کشور، دولت و این سازمان اینست که آمارهای درست و به تبع آن برنامه ریزی مناسب را در اختیار داشته باشد تا بدین وسیله راه برای توسعه و رونق فراهم شود و البته آنچه که مسلم است اینست که مسئله سرشماری بسیار فراتر از موضوعات ریز خاصی است که در برخی محافل و یا در بین عده ایی از مردم به آن اشاره می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان گفت: از نکات مهم توجه به سرشماری دقیق اینست که مشخص میکند چه تعداد مدرسه در کشور نیاز است، چه میزان گندم و محصولات غذایی مورد نیاز است، چه اندازه امکانات بهداشتی لازم است و اینکه پول را چقدر کجا و در چه مواردی باید هزینه کرد و اینکه امکانات را در چه جاهایی تقسیم کنیم تا نواقص برطرف شود و خیلی مسائل متفرقه دیگر در رابطه با همین امر که همه اینها بر میگردد به نوع اطلاعات درست و صحیحی که از کشور خود به دست می آوریم.

محمدی افزود: در بسیاری مواقع شاید بودجه های کلانی صرف شود اما آن اثر بخشی و نتیجه مطلوب حاصل نشود درحالی که ممکن است با یک برنامه ریزی درست و بر مبنای آمار و اطلاعات صحیح، با هزینه کمتر رونق بیشتری حاصل کرد و در همین استان گیلان میتوان جاهایی را شناسایی کرد که نیاز مبرم به زیرساخت راه و آسفالت دارند اما چون درست شناسایی نشدند و آمار صحیح از آن مناطق به دست مدیران برنامه ریز نرسیده متاسفانه مغفول مانده اند و همه اینها نشان دهنده ارزش و اهمیت امر آمار و سرشماری است.

این مدیر استانی خاطرنشان کرد: سرشماری در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر دارای قدمت زیادی نیست و اولین سرشماری رسمی در ایران در سال 1335 انجام گرفت و انتظار ما از رسانه ها اینست که ضرورت و اهمیت و نقش سرشماری را در توسعه کشور به نحو احسن برای مردم تبیین کنند و یقینا اصحاب قلم و رسانه بسیار می توانند در این امر مفید فایده باشند ؛ به علاوه اعتقاد ما نیز اینست که هیچ مشکلی در کشور حل نخواهد شد جز با همراهی و مشارکت مردم و این ارتباط بین ما و مردم از طریق رسانه ها برقرار خواهد شد.


تابناک اضافه می کند ؛ از 3 مهر تا 25 آبان طی دو مرحله سرشماری در استان گیلان خواهیم داشت.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار